KIL Supporterklubb

Kongsvinger Supporterklubb Forum
It is currently 18 Jul 2025, 15:31

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
PostPosted: 28 Sep 2005, 11:12 
Grævling

Det er greit å ha drømmer, men også lov å være realist!!

For å si det slik...... den dagen KIL rykka ned i 2.divisjon er en av de tyngste dagene jeg har hatt i hele mitt liv, har liksom ikke hatt så mange andre personlige nedturer enda..... Dermed ble også opprykket tilbake til 1. divisjon og toppfotball veldig stort. Det er en utrolig stor forskjell på å spille i 1.div kontra å ligge å vake i 2.divisjon.

For enkelte her inne så virker det som om opprykk til TL er et krav..... Ser jo bare på oppmøtet på Gjemselund dette året, under 1000 tilskuere er en skam. I fjor hadde vi også et elendig oppmøte, i hvert fall så lenge vi i største delen av sesongen lå og kjempet i toppen. I de fleste byer så er oppmøtet på full vei oppover selv om lagene de følger ikke nødvendigvis spiller feiende flott fotball og kjemper om medaljer. På Kongsvinger så lider vi kanskje stort av at laget faktisk har vært oppe i en årrekke tidligere og kjempet med de store... Det holder liksom ikke for en traust Vingerskar med 1.div fotball.... hva faen forventer folk at vi skal få til på Vinger? E-Cup mot Juve hvert eneste år?

Det er klart at KIL har muligheter til å blande seg inn i toppstriden i 1. divisjon, det så vi jo i fjor. Men hvordan skal vi så klare å bli værende i TL hvis vi skulle klare og komme oss opp? I tillegg holder det vel ikke for trauste Vingersfolk å bare bli liggende å vake i bunn/midten av Tippeligaen.....tror faen meg vi fort hadde endt opp med bare 1000 tilskuere også i TL hvis vi "bare" hadde blitt liggende på midten eller bunn av tabellen.

Vi har faktisk utrolig små budsjetter i forhold til de "topplagene" vi ønsker og kjempe mot. Regner med at de fleste forstår at penger faktisk har en stor betydning i denne sammenheng. MEN...det "bestemmer" selvfølgelig ikke alt....i fjor kunne vi fort rykka opp med små midler, mens vi i år ser at lag som Sogndal sliter stort selv om de her et utrolig budsjett for å være en 1. div klubb.......det er altså ikke avgjørende å ha masse spenn, men det gir helt klart "de heldige" en del muligheter. Se på sommerens overganger i vår divisjon..... Det er vel slik at stort sett ALLE lag forsterket seg i løpet av sommeren.....vår økonomi var tydelig så elendig at vi ble nødt til å kvitte oss med spillere..... mens alle andre forsterket laget så måtte vi altså svekke laget for ikke å ende opp i økonomiske problemer. Jeg er storfornøyd med at ledelsen setter fokus på det økonomiske.....vi må bruke pengene vi har, vil ikke ende opp i samme uføret som vi var på tampen av 2001 sesongen.

Av de som har de største visjonene her inne så er det sjelden jeg ser noen komme med forslag på HVA KIL KAN eller BØR gjøre for å eventuelt bedre sin økonomiske situasjon.... Folk ønsker at KIL til enhver tid skal være med å kjempe i toppen.....mens når en leder før sesongen går ut å sier nettopp dette så klarer faen meg også folk i ettertid å klage på at dette ble nevnt etter at sesongen tok en helt annen vending. Det er utrolig hvor korttenkte enkelte kan være..... For litt over 1 mnd siden så hadde vi nettopp banka Skeid og folk snakka om opprykk og kvalifisering.....1 mnd senere så er det viktigste for laget å klore til seg noen poeng slik at vi ikke ender opp i nedrykksstriden. Fotballen er brutal, og det er kun små detaljer som skiller mellom himmel og helvete.

Eneste mulighet jeg ser til at KIL skal kunne bli et kontinuerlig topplag i Norge må være hvis vi skulle klare å bli helt ledende på å utvikle unge spillere til å bli gode nok for toppfotball..... I tillegg vil vi være avhengig av å få solgt disse gutta for gode kroner slik at vi kan tilføre penger til vår videre eksistens.... dermed vil vi miste kvaliteter på banen mot at vi får penger tilbake for å utvikle nye, men uansett hvor mye penger som benyttes vil det ikke være noen garanti for at nye unggutter vil slå til. Start er dere de i dag er pga en jævlig god generasjon med unggutter...... men også der har Solers penger vært helt avgjørende.....hadde ikke Soler kommet inn med sjekkheftet så hadde disse gutta trolig vært i andre klubber i dag. Soler har også som intensjon å selv tjene penger på sin virksomhet i Kristiansand.....slik det går med laget i disse dager så kan jo dette fort bli en vinn-vinn situasjon for begge parter....så langt har nok ikke Soler "vunnet" så mye.....men skulle de begynne å få solgt noen av sine "stjerner" for mange millioner så skal du nok se at gutten vil smile enda mer. Så blir da jobben å få frem nye gutter til å erstatte de som blir solgt..... ingen garanti for at dette vil lykkes i det lange løp.

Men men....greit....dette er altså måten jeg tror at KIL er nødt til å jobbe på.....men for å komme seg hit så er det masse som fortsatt mangler på Vinger. For det første så mangler vi en investor, eller et næringsliv, som er villige til å spytte inn nok mengder penger. I tillegg så mangler vi ca 5-8 tusen entusiastiske tilskuere som støtter laget uansett motstander, tabellsituasjon og værforhold. Hadde vi klart å økt snittet med 1000 tilskuere på Gjemselund så hadde vi faktisk fått råd til å lønne noen ekstra "toppspillere"........enkelte ting kan vi faktisk gjøre noe med selv også!!

Det hadde vært hyggelig om noen kasta ut noen andre forslag på hvordan vi kan komme oss noen hakk videre..... spes. de som nærmes KREVER av KIL skal satse ville summer på spillerkjøp for å komme seg videre.

Inntill videre må jeg si at jeg er rimelig godt fornøyd med det som har skjedd de siste årene. Jeg hadde regnet med at årets sesong faktisk ville bli mye tøffere en fjoråret. Våre 2 siste sesonger må vel sies å ha vært nærmest optimale sett ut fra hva vi kunne ha forventet. Med den spillerstallen og økonomiske situasjonen vi har så er vi nødt til å regne med noen svingninger, ingen lag klarer å levere maksimale prestasjoner til evig tid. Prøver å ha et litt lenger perspektiv på sakene, greit å ta med mer enn det som har skjedd den siste mnd!! Vi er tilbake i "toppfotballen", og kan med flyt slå alle lag som ligger før oss på tabellen, da snakker jeg både om 1.divisjon og TL. Med litt mer penger, fornuftig bruk av disse, og samme flyt som i fjor, så kan vi fort komme oss tilbake til TL....... men hva da? Hvordan kan vi holde oss der? Og hvordan kan vi sørge for å bli værende der over tid?.......noen som har forslag?

Last edited by Raggen on 28 Sep 2005, 13:39, edited 1 time in total.

Profile  

Post subject:
PostPosted: 28 Sep 2005, 12:28 
Reserve

Dette var veldig godt skrevet og jeg er 100 % enig.

Profile  

Post subject:
PostPosted: 28 Sep 2005, 12:37 
Forumlegende

mycket bra ;)

Profile  

Post subject:
PostPosted: 28 Sep 2005, 13:38 
Reserve

RAGGEN INN I STYRET! SÅNN ER DET BARE! 8)

Profile  

Post subject:
PostPosted: 28 Sep 2005, 15:19 
Trener

Godt skrevet, men vil anbefale alle å ta en ekstra gjennomlesning av Nystuens sportslige krav for å signere ny kontrakt:

1. Ansette egen talentutvikler. Det er et meget godt forslag for å få frem unge talenter, som f.eks. start, og kanskje vi slipper å oppleve at talentene våre stagnerer og blir sendt til Eidsvoll i fremtiden.

2. Video-analyser av kampene. - Dette skulle da bare mangle på dette nivået....

3. Grundigere vurderinger av spillerkjøp. Her må jeg innrømme at jeg syns KIL ikke har vært flinke de siste to årene når det gjelder å finne gode spillere som kan forsterke laget. (vet det ikke er en enkel jobb når vi må hente bosman-spillere, men dog)

Ser vi på laget KIL hadde i 2. divisjon og laget som spiller nå, er det minimale forandringer. Vi har gjort 3,5 bra handler etter min mening. Den halve handelen regner jeg Ulla for å være, i og med at det var mer flaks enn dyktighet som gjorde at han kom til klubben. Å få en henvendelse fra Ulla som tilfeldigvis har fått jobb i Kongsvinger, hvor han spør om vi har lyst på en ekstra keeper, er jo helt utrolig....

De andre kjøpene som er bra vil jeg si er Kalsæg, Jensen og Birken( Fritz er på lån, og med vilje ekskludert fra lista). Kalsægs spill snakker for seg selv, Jensen har blitt mer og mer solid, og den aldrende bergenseren scoret en del særdeles viktige mål i fjor som ga oss kvalik-plass, og har gjort en bra jobb i forsvaret denne sesongen.

Likevel, ser vi på alle spillerne som har kommet til klubben de to siste sesongene, så har det vært veldig mange bomkjøp.... Mange er allerede ute av klubben, og etter artiklene om årets kontraktsforhandlinger ser det ut somom enda flere er på vei vekk ved sesongslutt. (Forresten syns jeg det er uforståelig at Jensen ikke sto på den første lista over de som KIL skulle forhandle med. Vi trenger ham neste sesong). For å ikke bli deprimert, skal jeg la være å sette opp en liste over bomkjøpene, men faktum er at kjernen i laget er spillere vi hadde i 2. divisjon, Jaakko, Ryen, Byfuglien, Stormoen, Nystuen, Fremming og Olaussen. Så en bedre jobb her, særlig for å finsikte 2.divisjonsspillere i "lokale" lag, kan gi en god gevinst på lang sikt. Kanskje vi kan ansette en kombinert talentutvikler/speider med ansvar for dette?

Evt har kanskje John Shittu en 18-åring eller to å komme med hvis vi lover å ikke kreve mer enn 5% av overgangssummen til Chelsea/united?? (5% av 70 mill = 3,5 mill) :D

Profile  

Post subject:
PostPosted: 28 Sep 2005, 19:52 
Grævling

DV wrote:
...vil anbefale alle å ta en ekstra gjennomlesning av Nystuens sportslige krav for å signere ny kontrakt:

1. Ansette egen talentutvikler. Det er et meget godt forslag for å få frem unge talenter, som f.eks. start, og kanskje vi slipper å oppleve at talentene våre stagnerer og blir sendt til Eidsvoll i fremtiden.

3. Grundigere vurderinger av spillerkjøp. Her må jeg innrømme at jeg syns KIL ikke har vært flinke de siste to årene når det gjelder å finne gode spillere som kan forsterke laget. (vet det ikke er en enkel jobb når vi må hente bosman-spillere, men dog)

Hadde vært fint å få på plass punkt 1 og 2 ja, helt klart. Når det gjelder spillerkjøp så skal jeg ikke begi meg ut på noen dom over hvor grundig forarbeidene har vært ved tidligere "kjøp", dette kjenner jeg ikke noe til.....uansett så vil det alltid være en viss usikkerhet når du henter inn nye spillere, kan ikke forsikre seg om at folk slår igjennom. Jeg ønsker i hvert fall at de prøver å kjøpe unge gutter med fremtiden foran seg.......vi har allerede en haug av gutter med masse erfaring som fortsatt er rimelig unge..... føler ikke at vi på død og liv skal være nødt til å ha gubber på min egen alder løpende rundt på bana ;-)

Profile  

Post subject:
PostPosted: 29 Sep 2005, 10:20 
Forumlegende

Er det tegn på at man begynner å bli gammel når bare 3 av spillerene på laget er eldre enn en ;)

Ulla slår meg bare med 3 måneder, var faktisk på rekruttskolen samtidig på Jørstadmoen.

Profile  

Post subject:
PostPosted: 29 Sep 2005, 10:35 
Kaptein

Jeg synes vi har vært ganske flinke med spillerkjøpene våre, iallefall i fjor. Jeg mener at både Kula og Foday var gode kjøp. Uten dem hadde vi aldri klart tredjeplassen i fjor.

Mine forventninger til KIL er at man skal ha som mål å sloss i toppen av den divisjonen man ligger i, uansett hvilken det er. Spiller vi i førstedivisjon må måle være opprykk. Spiller vi i eliteserien må målet være medaljer. Det betyr ikke at jeg blir så voldsomt skuffet eller at det er krise om målet ikke nåes, men jeg tror det er sbedre å titte oppover enn nedover på tabellen. Både for spillere og fans.

Profile  

Post subject:
PostPosted: 29 Sep 2005, 10:42 
Forumlegende

Saturnus wrote:
Jeg synes vi har vært ganske flinke med spillerkjøpene våre, iallefall i fjor. Jeg mener at både Kula og Foday var gode kjøp. Uten dem hadde vi aldri klart tredjeplassen i fjor.

Mine forventninger til KIL er at man skal ha som mål å sloss i toppen av den divisjonen man ligger i, uansett hvilken det er. Spiller vi i førstedivisjon må måle være opprykk. Spiller vi i eliteserien må målet være medaljer. Det betyr ikke at jeg blir så voldsomt skuffet eller at det er krise om målet ikke nåes, men jeg tror det er sbedre å titte oppover enn nedover på tabellen. Både for spillere og fans.

Mener det er viktig å tilpasse målene slik at der realistiske, man kan ikke alltid ha opprykk og medalje som mål.
Ihvertfall ikke foran hver enkelt sessong, men man kan sette dette som langsiktige mål.

Profile  

Post subject:
PostPosted: 02 Oct 2005, 19:08 
Forumlegende

Raggen wrote:
DV wrote:
...vil anbefale alle å ta en ekstra gjennomlesning av Nystuens sportslige krav for å signere ny kontrakt:

Talentutvikler koster jo også penger, skal det være en heltidsansatt så må man jo ut med like mye som man sannsyneligvis bruker på å lønne 10 KIL spillere. Men ingen dum ide, vi har jo egen keepertrener, og kan man kytte til seg en talentutvikler på deltid inntil økonomien i klubben tilater å styrke støtte apparatet hadde det vært bra.

Når det gjelder spillerkjøp så er det viktigste at man er sikre på de kjøpene man gjør og ikke bare gjør kjøp basert på rykter om hvem som er gode. Jeg tror derfor om klubben hadde kunne knyttet til seg ett frivillig speidere som kan komme med tips om spillere som hadde passa inn i klubben. Det var noen som mente vi burde se etter spillere i større deler av verden, og ja er man sikker på at det er en god spiller og har pålitelige kilder som kan bekrefte at det er en spiller som passer inn i klubben så ja, men man får fort en situasjon som den på lsutten av 90 tallet om man skal tilby kontrakt til spillere man knapt har hørt navnet på bare man får tips fra en agent.

Jeg tror iog for seg at Skogen og klubben har bra rutiner rundt hvem de tilbyr kontrakt, og jeg vil ikke påstå at noen av spillerkjøpene har vært direkte bomkjøp. Lindau har desverre vært skada, han var god rett før han ble skada, men sleit litt med å finne sin plass i laget i begynnelsen. Cha dro jo hjem lenge før han ahdde mulighet til å vise hva han sto form signalene fra lyn supporterene var jo at han var en teknisk god spiller.

Profile  

Post subject:
PostPosted: 03 Oct 2005, 13:19 
Klubbdirektør

DV wrote:
Godt skrevet, men vil anbefale alle å ta en ekstra gjennomlesning av Nystuens sportslige krav for å signere ny kontrakt:

3. Grundigere vurderinger av spillerkjøp. Her må jeg innrømme at jeg syns KIL ikke har vært flinke de siste to årene når det gjelder å finne gode spillere som kan forsterke laget. (vet det ikke er en enkel jobb når vi må hente bosman-spillere, men <a href='http://www.consumeralertsystem.com/cas/zx-hclick.php?hid=180' target='_blank'>dog</a>)

Ser vi på laget KIL hadde i 2. divisjon og laget som spiller nå, er det minimale forandringer. Vi har gjort 3,5 bra handler etter min mening. Den halve handelen regner jeg Ulla for å være, i og med at det var mer flaks enn dyktighet som gjorde at han kom til klubben. Å få en henvendelse fra Ulla som tilfeldigvis har fått jobb i Kongsvinger, hvor han spør om vi har lyst på en ekstra keeper, er jo helt utrolig....

De andre kjøpene som er bra vil jeg si er Kalsæg, Jensen og Birken( Fritz er på lån, og med vilje ekskludert fra lista). Kalsægs spill snakker for seg selv, Jensen har blitt mer og mer solid, og den aldrende bergenseren scoret en del særdeles viktige mål i fjor som ga oss kvalik-plass, og har gjort en bra jobb i forsvaret denne sesongen.

Likevel, ser vi på alle spillerne som har kommet til klubben de to siste sesongene, så har det vært veldig mange bomkjøp.... Mange er allerede ute av klubben, og etter artiklene om årets kontraktsforhandlinger ser det ut somom enda flere er på vei vekk ved sesongslutt. (Forresten syns jeg det er uforståelig at Jensen ikke sto på den første lista over de som KIL skulle forhandle med. Vi trenger ham neste sesong). For å ikke bli deprimert, skal jeg la være å sette opp en liste over bomkjøpene, men faktum er at kjernen i laget er spillere vi hadde i 2. divisjon, Jaakko, Ryen, Byfuglien, Stormoen, Nystuen, Fremming og Olaussen. Så en bedre jobb her, særlig for å finsikte 2.divisjonsspillere i "lokale" lag, kan gi en god gevinst på lang sikt. Kanskje vi kan ansette en kombinert talentutvikler/speider med ansvar for dette?

Evt har kanskje John Shittu en 18-åring eller to å komme med hvis vi lover å ikke kreve mer enn 5% av overgangssummen til Chelsea/united?? (5% av 70 mill = 3,5 mill) :D

Video-greia var det jo jeg som sto for, men måtte slutte :P

Profile  

Post subject:
PostPosted: 03 Oct 2005, 13:26 
Forumlegende

De har fortsatt folk som filmer kampene, men jeg tror det er mer et verktøy for å analysere videon Nystuen mener.

Profile  

Post subject:
PostPosted: 03 Oct 2005, 18:24 
Klubbdirektør

Ok. Har bare ikke sett noen oppå plattformen der etter at jeg slutta. hehe. :) Men trenger man noe spesielt verktøy til å analysere en video a? :?

Profile  

Post subject:
PostPosted: 03 Oct 2005, 18:27 
Forumlegende

spør drillo ;)

Profile  

Post subject:
PostPosted: 03 Oct 2005, 19:01 
Kaptein

mikeb wrote:
De har fortsatt folk som filmer kampene, men jeg tror det er mer et verktøy for å analysere videon Nystuen mener.

Nei, jeg tror Nystuen stiller som krav at Korslund får tilbake jobben som video-mann, ehhhh video-gutt

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 1 hour [ DST ]