KIL Supporterklubb

Kongsvinger Supporterklubb Forum
It is currently 12 Jul 2025, 01:06

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 223 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 15  Next
Author Message
 Post subject: Re: Til Torunn Elle
PostPosted: 22 Aug 2008, 09:53 
Reserve

Mohn og trådstarter har en vesentlig poeng i at det er styret som sitter med ansvaret. Men samtidig må man ikke glemme at det ikke kan være styret som gjør hele jobben. Vi snakker om den daglige driften av et fotball-lag her, og styremedlemmene i KIL TF er ingen supermenn som ordner alt i tillegg til at de har jobb og familie. Skal man forlange at gratisarbeidende frivillige skal oppgi ferien sin? Og hadde ting sett annerledes ut om de hadde gjort det? Jeg er mer kritisk til at prestasjonsgruppa (som har betalt for jobben de gjør) tok 10 dager ferie etter oppturen mot Bryne, enn at styremedlemmene har feriert litt i sommer.

Sånn jeg ser det har styret gjort sine feil denne sesongen. Som jeg skrev i mai var jeg kritisk til timingen for sparkingen av Berntsen, og løsningen var ikke optimal. Samtidig tyder mye på at det faktisk var riktig å sparke ham. Styret har ihvertfall vist evne til å ta NOEN riktige og vanskelige beslutninger. Holdningene til Mohn og Glåmdalens presentasjon kan tyde på at de frivilliges tid i en toppfotballklubbs styre er forbi, og jeg tror ihvertfall ikke det blir noe lettere å fylle styreposisjonene fremover etter at dagens leder fikk ansiktet smurt utover hele forsiden. I KILs økonomiske situasjon er det neppe ønskelig at også styret må kompenseres økonomisk.

Det som er positivt med Mohns utspill er at det kan komme på plass investorer rundt fotballen som kan bidra til en realisering av tribuneanlegg såvel som spillerkjøp. KIL TF trenger to løsninger nå: En kortsiktig sportslig løsning (fx. Terje Holt eller en annen sterk personlighet) som kan gå inn og bidra til fornyet kontrakt. Så trenger man samtidig en langsiktig tankegang rundt KILs satsing. En gruppe bestående av KIL-engasjerte der noen har sitt utspring i det sportslige og andre i det økonomiske og kommersielle. KIL har de siste årene drevet altfor kortsiktig, der småbranner slukkes og man løser noe idag, fremfor å planlegge et solid og langt løp med fokus på prosjekter som ny stadion, langsiktig talentutvikling, bygging av lojalitet hos sponsorer og lokalbefolkning, etc.

Profile  

PostPosted: 22 Aug 2008, 09:56 

Heia Mohn :D
Godt å se at noen prøver å få i gang en konstruktiv debatt rundt det som skjer eller rettere sagt ikke skjer i KIL om dagen...

Profile  

PostPosted: 22 Aug 2008, 11:15 
Trener

TaigerVudds wrote:
Mohn og trådstarter har en vesentlig poeng i at det er styret som sitter med ansvaret. Men samtidig må man ikke glemme at det ikke kan være styret som gjør hele jobben. Vi snakker om den daglige driften av et fotball-lag her, og styremedlemmene i KIL TF er ingen supermenn som ordner alt i tillegg til at de har jobb og familie. Skal man forlange at gratisarbeidende frivillige skal oppgi ferien sin? Og hadde ting sett annerledes ut om de hadde gjort det? Jeg er mer kritisk til at prestasjonsgruppa (som har betalt for jobben de gjør) tok 10 dager ferie etter oppturen mot Bryne, enn at styremedlemmene har feriert litt i sommer.

Sånn jeg ser det har styret gjort sine feil denne sesongen. Som jeg skrev i mai var jeg kritisk til timingen for sparkingen av Berntsen, og løsningen var ikke optimal. Samtidig tyder mye på at det faktisk var riktig å sparke ham. Styret har ihvertfall vist evne til å ta NOEN riktige og vanskelige beslutninger. Holdningene til Mohn og Glåmdalens presentasjon kan tyde på at de frivilliges tid i en toppfotballklubbs styre er forbi, og jeg tror ihvertfall ikke det blir noe lettere å fylle styreposisjonene fremover etter at dagens leder fikk ansiktet smurt utover hele forsiden. I KILs økonomiske situasjon er det neppe ønskelig at også styret må kompenseres økonomisk.

Det som er positivt med Mohns utspill er at det kan komme på plass investorer rundt fotballen som kan bidra til en realisering av tribuneanlegg såvel som spillerkjøp. KIL TF trenger to løsninger nå: En kortsiktig sportslig løsning (fx. Terje Holt eller en annen sterk personlighet) som kan gå inn og bidra til fornyet kontrakt. Så trenger man samtidig en langsiktig tankegang rundt KILs satsing. En gruppe bestående av KIL-engasjerte der noen har sitt utspring i det sportslige og andre i det økonomiske og kommersielle. KIL har de siste årene drevet altfor kortsiktig, der småbranner slukkes og man løser noe idag, fremfor å planlegge et solid og langt løp med fokus på prosjekter som ny stadion, langsiktig talentutvikling, bygging av lojalitet hos sponsorer og lokalbefolkning, etc.

Nå sier han vel i slutten på lydfila på glomdalen.no at han ser det som vanskelig å etablere et slik invisteringsselskap med dagens ledelse...

Profile  

PostPosted: 22 Aug 2008, 12:10 
Forumlegende

Hvor dyktig/udyktige dagens KIL styre er har jeg ikke noe grunnlag for å uttale meg om, men styret ser ut til å ha lagt seg på samme nøkterne og forsiktige linje som foregående styre med Fremming som styreleder og så langt er det ikke så mye forskjell. Det Fremming var flink til var fra tid til annen og ta oss supportere på alvor og informere via kil.no om hva som var status/bakgrunn i saker styret jobbet med. Ett styre kan selvfølglig aldri gå ut med all informasjon rundt sakene de jobber med, men det verste man kan gjøre når det blåser som verst er å møte kritikk med taushet. Elle som har bagrunn fra kommunikasjonsbyrå vet nok det at 'ingen kommentar' kan være med å kjøpe seg litt tid når man er politiker/næringslivsleder og har bygd ei ulovlig brygge eller kjøpt seg båtsertifikat, men fotballsupportere er ikke så lette å stagge og når laget i hjertet er i ferd med å rykke ned skal det vises handlekraft for å vise at man faktisk gjør alt som skal til for å unngå dette. Selv tror jeg at ett nedrykk til 2.div ikke nødvendigvis hadde vært langvarig og at mulig de som styrer i klubben må ha ett sånt støkk før de reagerer. Ett nytt nedrykk for klubben vil få store konsekvenser økonomisk og sportslig, flere tilskuere vil falle fra, og våre beste spillere forsvinne, dersom man ikke viser at man er villig til å satse alt for å unngå dette. Det går ann å satse som 2. div lag også, men veien opp vil bli mye tyngre å gå. Derfor må målet i år være å gjøre alt i klubbens makt for å unngå nedrykk slik at man kan legge en ny strategi og med nye mål å strekke seg etter for hvordan KIL som klubb skal gjererobre sin posisjon i norsk toppfotball.

Det er mange frivillige som legger ned mye tid i jobben rundt kil og man kan ikke forvente at de skal være eksperter på alt, men man kan forvente at de skal jobbe etter noen enkle prinsipper som:
* Entydige budskap ut mot publikum
* Sikre at informasjonen man gir er korrekt
* Samarbeide med alle parter rundt klubben inkl. investorer/sponsorer og supportere
* Behandle enhver som bryr seg om KIL med respekt

Så bør også supporterene gå i seg selv og kanskje dempe personangrep og forsøke å være konstruktive og snakke sak.

Det er mye fornuftig i det Mohn sier, selv om jeg ikke har noe sansen for metoden han velger å benytte. Det er ett veldig bra iniativ han har tatt for å få til en investeringsgruppe rundt KIL da man sårt mangler noen som kan spytte inn litt ekstra kroner når det svir som mest i klubbkassa. Mohn er forretningsmann og forventer nok noe igjen for sin innsats for klubben, selv om han også er KIL supporter så ønsker han antagligvis og naturlig nok ett positivt rennomé for seg og sin bedrift, mulig avkastning på innvesteringene og selv om det er vansklig å tjene penger på fotballinvesteringer her til lands så kan ett positivt samarbeid mellom klubb og investorer på lengre sikt være til beste for begge parter. Om dagens styre er umulig å samarbeide med, hva skal tilsi at ett nytt skal være noe særlig bedre, har Mohn og dagens styre snakka sammen om disse idéene eller har han blitt totalt avvist? Noe må jo ligge til grunn for disse beskyldningene i dagens avis.

Selv vet jeg at jeg kommer til å følge klubben på samme måte uansett hvilken divisjon de spiller i, men som KIL supporter ønsker jeg selvfølgelig at klubben skal innfri min drøm om å få se en cupfinale med KIL på Ullevaal en dag. var nok mange som så på Ingebrit Steen Jensen som en tulling når han begynte om at Stabæk skulle være i toppen av norsk fotball, det viser bare at det må være lov å sette seg "uoppnåelige" mål, men så må man også legge ned den nødvendige innsatsen og midlene for å nå dem.

Last edited by mikeb on 22 Aug 2008, 12:19, edited 1 time in total.

Profile  

PostPosted: 22 Aug 2008, 12:49 
Reserve

Tenkte faktisk i samme baner som mikeb. Jeg kjenner ikke denne Mohn, men han har kanskje noen interesser med dette utspillet. Ønsker han å få mer fokus på egen person og sitt firma eller vil han bare KIL godt?
Synes uansett at Mohn sier mye fornuftig. Er skremmende at et styre kan ta ferie når klubben ligger med brukket rygg. Ja, jeg vet at alle i styret sitter der på frivillig basis og bruker fritiden på dette.
Men...
Hvis jeg møter opp på årsmøtet og ingen vil være leder, så skal jeg reise meg å si; Jeg tar gjerne lederjobben i KIL siden ingen andre vil. Men ingen må da stille kritiske spørsmål eller forvente at jeg foretar upopulære avgjørelser. Jeg er en familiemann og tar alltid to måneders sommerferie, og da er mobilen slått av.
Tror neppe at årsmøtet hadde sagt ja til den løsningen. Da Torunn Elle og resten av styret sa ja til jobben, visste de også at de sa ja til å lede en bedrift som omsetter for 10 millioner i året. Da burde de også visst at den jobben lever en med døgnet rundt. Er vel derfor ingen vil ha jobben?
Så Torunn, jeg må gjenta meg selv;
ENTEN VISER DU HANDLEKRAFT OG FINNER EN NY TRENER TIL KIL, ELLER SÅ GÅR DU AV!

For å hjelpe deg litt på vei kan du få to nyttige telefonnumre:
Terje Holt 908 82 708
Tom Nordlie 909 09 000

Profile  

PostPosted: 22 Aug 2008, 12:59 
Klubbdirektør

TaigerVudds wrote:

De som er i styret hviste hva de gikk til. Tror de at det å sitte i styret er bare glamor. Da har man valgt feil styre å sitte i. Ser ikke ut som om det hjalp å sparke TB. Har Kil blitt noe bedre? Eneste styret har utrettet var å sparke TB, men de hadde ikke ordnet en erstatter. Kaller jeg ikke god evne. Man sparker ikke en sjef før man har en som kan ta over. Det hadde ikke Kil.

Last edited by Janko on 22 Aug 2008, 13:00, edited 1 time in total.

Profile  

PostPosted: 22 Aug 2008, 13:00 
Spiller

endelig en med tæl, midler og ambisjoner som vil ta tak i kil skuta! Helt enig i at styret er passive! at de jobber frivillig og har jobb ved siden av spiller INGEN rolle så lenge de har tatt på seg det ansvaret de har! Det er ingen hobby eller fritidssyssel å sitte i kil styret!

La Mohn få komme inn i styret med sitt brennende engasjemang og sine midler, for så å vise hva han er god for. Han er da i det minste engasjert og vet hva som skal til virker det som!

Men når det er sagt, er jeg redd det snart er for sent.....
Så får vi se hvem mohn heier på neste år når kil møter flisa til lokal derby på glomdalbilsenter stadion på FLISA

Profile  

PostPosted: 22 Aug 2008, 13:43 
Kaptein

Endelig noen som har baller nok til å sette ord på tingenes tilstand. Jeg sier bare amen til Moens innlegg. Om han er PR-kåt, vil ha en plass i styret eller what ever bryr ikke jeg meg om. Han viser uansett et glødende engasjement og er villig til å trå til. Han vil også spytte i penger for å få en ny trener.
En slik ressursperson burde klubbledelsen jublet for at eksisterer. De burde kontaktet ham straks, men dessverre hørte jeg noen rykter om at klubbledelsen ikke har vært i kontakt med ham hverken etter pengeinnsamlingen han tok inititiativet til eller etter at han sa han ville stable et investorselskap på beina. Hvis det er litt tak i ledelsen så burde de kontaktet han umiddelbart. Men Elle og co venter heller på at han skal kontakte de.

La mannen slippe til, for nå som han har gått så høyt ut er fallhøyden stor og det betyr at han vil gjøre alt han kan for å redde klubben.

Profile  

PostPosted: 22 Aug 2008, 14:24 
Saftblander

Det er godt mulig KIL redder plassen i 1. div i år. Men på (kort eller) lang sikt vil klubben ikke klare å henge med når de økonomiske rammene ikke finnes.
Klubben har alltid vært dårlig på markedssiden. Bare se hva mindre klubber i 1. divisjon (og flere i 2. divisjon) får til.

Når en mulig investor så banker på døra og ber om å få hjelpe til, blir han ikke engang kontaktet.

Samtidig har ikke styret levert resultater. Sesongen er en katastrofe og de har ikke tatt grep om trenersituasjonen.
Om feilene skyldes ferieavvikling, inkompetanse, manglende tidsbruk eller annet er egentlig uvesentlig. De har ikke maktet å levere resultater. Da bør nye krefter slippes til.

Nå kan KIL få en engasjert, risikovillig og (i vår målestokk) pengesterk investorgruppe. Dette skjer samtidig med planene om en opprusting av Gjemselund. Dette kan bli en "ny vår" for klubben, men da må de gripe muligheten. Står styret i veien, bør de gå av.

Profile  

PostPosted: 22 Aug 2008, 14:42 
Materialforvalter

[quote="SSS"]

Samtidig har ikke styret levert resultater. Sesongen er en katastrofe og de har ikke tatt grep om trenersituasjonen.
Om feilene skyldes ferieavvikling, inkompetanse, manglende tidsbruk eller annet er egentlig uvesentlig. De har ikke maktet å levere resultater. Da bør nye krefter slippes til.
[quote]

Helt enig med deg i at det ikke er så vesentlig hva grunnen til manglende resultater er.

Synes forøvrig Mohns utspill er friskt - og er ikke så veldig bekymret for "om han EGENTLIG vil KILs beste".

Tror det er gode muligheter for at KIL holder seg i 1 div dersom man tar noen grep NÅ.
I mine øyne vil det være en katastrofe for KIL å rykke ned i 2 div.

Å hente inn Skogen som trener resten av sesongen tror jeg er den beste løsningen - dersom den er gjennomførbar!!

Profile  

PostPosted: 22 Aug 2008, 14:58 
Reserve

Roffa wrote:
endelig en med tæl, midler og ambisjoner som vil ta tak i kil skuta! Helt enig i at styret er passive! at de jobber frivillig og har jobb ved siden av spiller INGEN rolle så lenge de har tatt på seg det ansvaret de har! Det er ingen hobby eller fritidssyssel å sitte i kil styret!

Da kan du kanskje fortelle meg hva det er å sitte i KIL-styret. Ikke dermed sagt at jeg mener styret opptrer prikkfritt eller ikke har vært passivt. For de har vært på hæla i denne situasjonen. Men bare fordi noen har sagt seg villige til å sitte i et styre på frivillig basis, kan man ikke forlange at de skal jobbe dag og natt for klubben. Forlanger man en styreoppførsel som er profesjonell til fingerspissene, må man også betale de som profesjonelle. Vil/kan KIL det?

Valgkomiteen slet tungt med å fylle plassene til årets styre, til tross for at man kuttet ned til 3 medlemmer. Elle ble sannsynligvis overtalt veldig sent i prosessen. Hvor var "den langvarige KIL-supporteren Mohn da"? Hvor var KIL-supporterne her inne, som har så sterke meninger om hvordan ting skal gjøres. I årevis har det vært syting her inne om "styret ditt" og "styret datt", men jeg har tilgode å oppleve at supporterne har ønsket innflytelse i drifting eller styring av klubben.

Mohn: Jeg setter pris på at du engasjerer deg rundt KIL, og jeg håper du har med folk i ryggen med både sportslig og økonomisk kompetanse. Men mediekrig er neppe veien å gå. Klarer du ikke få styret og den daglige ledelsen med på en dialog, og ønsker styreplass - ja, så krev ekstraordinært styremøte. Kom med penga, kom med løsninger. Men gjør ikke dette til en trynekrig der den eneste vinneren blir Glåmdalen.

Profile  

PostPosted: 22 Aug 2008, 15:06 
Forumlegende

Fuji wrote:

Synes forøvrig Mohns utspill er friskt - og er ikke så veldig bekymret for "om han EGENTLIG vil KILs beste".

Jeg er heller ikke spesiellt bekymret for om Mohn har andre interesser enn KILs beste i denne saken, men må si meg enig med Taiger om at måten han bruker media på ikke vitner om en fremgangsmåte jeg ønsker å se fra noen som skal sitte i KIL styret i fremtiden.

Selv syns jeg at styret bør bestå av representanter fra de ulike elementene som engasjerer seg rundt klubben, klubbens medlemmer, supporterne og investorer/sponsorer, men klubbens organisering og muligens veddtekter tilsier vel at kun KILs medlemmer kan velges inn i styret? Jeg tror heller ikke det vil være noen enkel rekruttering å finne folk som ønsker å sitte i KIL styret med de tumultene som har vært i friskt minne, og det er jo ikke første gang det stormer rundt ett KIL styre.

Profile  

PostPosted: 22 Aug 2008, 15:48 
Materialforvalter

[/quote]

men må si meg enig med Taiger om at måten han bruker media på ikke vitner om en fremgangsmåte jeg ønsker å se fra noen som skal sitte i KIL styret i fremtiden.

[/quote]

På en eller annen måte må man jo få det fram - og ser ikke helt at det er så ille å bruke media i en slik situasjon. At Glåmdalen gjør det litt vel tabloid (hode på fat etc) regner jeg med at det ikke er Mohn som dikterer (jeg håper i alle fall det for Glåmdalens skyld).
Nå har ikke jeg inngående kjennskap til hva som skjer på brakka på Gjemselund eller hva som foregår i styret i KIL TF, men slik jeg ser saken så har Mohn forsøkt å få i gang noe - både ved innsamling av penger til forsterkninger, samt å lufte ideen om en investorgruppe. Men hva skjer så? Virker som om det er dørgende stille fra et styre som burde slått stiften og jublet over et slikt initiativ. Det virker jo innlysende at man bør få tak i en trener som er SJEF resten av sesongen - ville det da vært så rart om styret i KIL TF tok kontakt med Mohn for å diskutere den finansielle biten? Synes det er bra at han sier i fra jeg - for det må skje noe før det er for sent. Og om det så er et slikt avisoppslag som skal til for at det skjer noe - ja så ønsker jeg det velkommen!!

Og en ting til (generelt til hele tråden) dersom man har tatt på seg et verv så gjør man den jobben man har tatt på seg - eller så får man trekke seg. At man ikke mottar honnorar er ikke synonymt med at man kan være til og fra sånn som det passer en selv!

Profile  

PostPosted: 22 Aug 2008, 16:58 
Kaptein

veldig bra mohen..... og er det sant det han skrev om destin....at styre lånte han ut til mo uten å høre med trenerne så er det nermest katastrofe. for et lag som nettop trenger forsvarspillere.....

Profile  

PostPosted: 22 Aug 2008, 17:06 
Materialforvalter

Jeg lurer på om Henrik Mohn har kontaktet styret og sportslig ledelse og tilbudt sine tjenester og stilt sine økonomiske muskler disponibel til ny trener ut sesongen. Om han har gjort det og møtt en kald skulder, ja da skjønner jeg framgangsmåten. Om han ikke har vært i kontakt med styret, men bruker media i denne saken – da lukter det ikke bra.

Torunn Elle og resten av styret har ikke, så langt jeg vet, stått på for å få vervene. Konsekvensen på forrige årsmøte kunne veldig fort blitt at årsmøtet ikke hadde klart å velge ny styreleder, om ikke Torunn hadde vært så modig å ta på seg jobben. Ja, styret har vært usynlig i altfor lange perioder. Men, ikke lenge nok til at det er rettferdig å kreve ”hodet” på et fat.

Nå har KIL mulighet til å skaffe seg en trener ut sesongen. Det er kun tre måneder igjen av sesongen og tid nok. Nå må styreleder og sportslig leder presentere ny treneren i løpet av neste uke. Det står tross alt ikke på penger – de har Mohn heldigvis gitt garantier for jamfør dagens Glåmdalen.

Last edited by Ole Oskar Olsen on 22 Aug 2008, 17:07, edited 1 time in total.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 223 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 15  Next

All times are UTC + 1 hour [ DST ]