Hva tenker andre om spillerstallen i år? Den begynner jo å komme på plass.
Jeg synes vårt største problem er at vi har alt for mange like spillere.
Keepere:Vi har to veldig gode talenter og spesielt førstekeeper Tobias mener jeg er en mann å satse på. Så har han jo også kontrakt ut 2015-sesongen. Jeg har ikke helt forstått om Lindstad er tatt opp på a-laget og har skrevet kontrakt, eller om han fortsatt tilhører b-laget. Hvis førstnevnte er tilfelle, mener jeg at vi er i boks m.t.p keepere.
Forsvar:Her mener jeg kanskje vårt største problem ligger. Vi har alt for mange midtstoppere og ikke minst alt for mange like midstoppere. Jeg mener at Førsund, Ryen, Joseph, Wigum og Hamzic og er de som bekler rollene best. Allikevel er det viktig med rutine bak der og da er kanskje de to første å foretrekke. Samtidig ville det være katastrofalt å velge disse fremfor spillere som Joseph og Wigum, som jeg mener er alt for gode for å varme benken. Hamzic har jeg selv ikke sett i aksjon, men jeg antar at han allikevel havner bakerst i køen av disse. På sidene har vi Fazlagic på venstre som holder et ok nivå, men ikke noe mer enn det. Det samme gjelder for så vidt Hæstad på andre siden. To helt greie backer.
I tillegg til disse mener jeg Dosso er veldig god som defensiv midtbane, men jeg ser ikke helt hvordan man skal bruke han i en 4-3-3 formasjon. Det må også nevnes at jeg heller ikke har sett Ryen tilbake, og jeg er usikker på om han holder.
Midtbane:Også her mener jeg vi har et stort problem. Signerer vi P.T.Larsen synes jeg vi har for mange like spillere. Dosso er, som nevnt, en spiller jeg liker veldig godt, men som jeg ikke ser nytten av i formasjonen og spillestilen til Tom. Melgalvis har jeg ikke fått sett, men han er vel best som indreløper? Det samme er vel strengt tatt også Tiller Larsen, og mange mener kanskje Joseph også? Jeg tenker at hvis forskjellen på Melgalvis og Larsen ikke er særlig stor, så bør man ikke signere Larsen. Er han derimot det, bør man signere han og bruke han fast på midten, med Melgalvis som back-up. På kantene mener jeg egentlig bare vi har Aas, men man kan jo kanskje bruke Tiller Larsen der også? En "up-and-coming" Sjøli kan også funke fint som en back-up på midtbanen.
Angrep:Angrepet vårt er meget godt og jeg liker særlig godt 4-3-3 formasjonen med Tuelo på kanten. Det eneste aberet med KIL-stallen er at både Solum og Moen er litt for like og begge burde spille i midten. Men men, da åpner det seg jo enda mer kriging og kjemping om plassen. Får vi signert El Salvadorianeren Blanco på andre siden, mener jeg at vårt angrep er av de beste i Adeccoen.
Benken:Resten av stallen er etter min mening ekstremt ung, men jeg må inrømme at jeg liker det litt også. Med Lindstad, Sjøli, Korbøl, Dixon, Skårdal, Rostile og Hansen kan det bli mye bra i tiden fremover. I tillegg er de fleste av dem også lokale gutter
Jeg ser for meg denne lagoppstillingen som fast i den kommende sesongen (gitt at vi får inn Larsen og Blanco, samt spiller 4-3-3):
Keeper: T.Johansen
Venstreback: S.Fazlagic
Midtstopper: K.O.Ryen/H.Joseph og A.Førsund
Høyreback: M.Hæstad/E.Hamzic
Venstreflanke: P.T.Larsen
Midtbane: A.Melgalvis/A.Dosso
Høyreflanke: C.Aas
Angrepvenstre: L.Blanco
Midtspiss: A.Moen/M.Solum
Angrephøyre: O.Tuelo
Benken:
Lindstad
Sjøli
Pierau
Wiggum
+ de som ikke velges der jeg har skrevet to spillere.
Så hva synes dere andre? Konklusjonen min er vel at vi har for mange midtstoppere og litt for få alternativer på flankene. Jeg mener definitivt vi bør satse på signaturen til Larsen og Blanco, men da altså forutgitt at de spiller på henholdsvis venstre midtbane og venstre angrep. I tillegg må enten Moen eller Sollum belage seg på å kjempe om fast spilletid på topp