KIL Supporterklubb

Kongsvinger Supporterklubb Forum
It is currently 28 Mar 2024, 21:01

All times are UTC + 1 hour [ DST ]




Post new topic Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message
 Post subject: Re: KFUM - Kongsvinger.
PostPosted: 21 Aug 2020, 08:58 
Offline
Forumlegende
User avatar

Joined: 24 Jun 2005, 00:25
Posts: 6457
Location: Bor i Oslo, er fra Eidsvoll.
Ikke bare KFUM som hadde gud på laget, men mulig Adem hadde kontakt med en annen enn dem :)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: KFUM - Kongsvinger.
PostPosted: 21 Aug 2020, 17:04 
Offline
Trener

Joined: 12 Oct 2009, 12:31
Posts: 834
Gary Hamilton wrote:
Word, Maggot! Du treffer spikeren på hodet med denne oppsummeringen.

Skal bli fryktelig å følge KIL i de tre neste kampene der de skal møte lag som LSK, Ull/Kisa og Sogndal. Tre lag med mannfolk i startellevern, og ikke duellsvake guttebasser som vi selv mønster med.
Personlig kan jeg ikke fatte og begripe hvordan Nystuen før sesongstart klarte å melde i avisa at årets spillertropp antageligvis var den beste på 20-25 år. Uten at vi kan legge for mye skyld på skader om dagen, så mener jeg KIL stiller med opptil flere gutter i startelleveren som jeg i beste scenario vil ha plassert lengst ut på benken. Troppen er rekordstor, der vi teller 23-25 spillere på A-laget. Hvis vi skal vurdere gutta vi har på kontrakt oppimot om de faktisk holder Obos-nivå om dagen, så mener jeg at vi under tvil kan gi Skagestad godkjent blant stopperne våre. Jalasto har vært en skuffelse i samtlige kamper, han har ikke tatt den lederrollen jeg forventet da han ankom lunden. Han er treg og karrièrepilen peker bratt nedover! Røer har vært ufokusert, mens Lysgård er uerfaren på dette nivået. Midtbanen til KIL er en eneste stor mølje med veike, tiltaksløse og tildels usikre gutter. Fysikken i midtbaneleddet vårt er fraværende, gutta blir effektivt knuffet til side hver gang motspiller går i duell. KIL vinner knapt 50/50 dueller og førstemann på en andreball er vi også svært sjeldent. Når det kommer til angrepet vårt, så skal vi ikke glemme at fjorårets sesong gav KIL 38 mål på 30 kamper. I mellomtiden HAR DET IKKE BLITT GJORT EN ENESTE OFFENSIV SIGNERING fra november til august. Ingen komme komme å påstå at det er en stor skuffelse/ heller en overraskelse at det lugger i det offensive-spillet også i årets sesong. Vi har knapt spillere i målscorer-posisjoner i løpet av 2 X 45 min.

Det store målet for årets sesong må være å unngå nedrykk for enhver pris! Dagens stall skal i utgangspunktet være god nok til å klare akkurat den målsettingen, men de er ikke gode nok til å klare direkte opprykk igjen fra 2.divisjon hvis nedrykk blir et faktum i år.

Forza Vinger!



Det forundrer meg ikke om KIL plutselig kan slå seg litt løs i disse kampene.
Det er jo nettopp det som har vært problemet med dette KIL-laget i en årrekke; det uforutsigbare.
Jeg er delvis enig i at KIL-stallen er for svak og har store mangler. Iallfall hvis vi tenker spiller for spiller.
Jeg tror det dreier seg like mye om sammensetningen av stallen og det mentale.
Når de få lederfigurene vi faktisk har ikke presterer, så raser hele korthuset som om en orkan plutselig banket på døren.
Det mentale i gruppen er like sterkt som et fugleegg i en kjøkkenmaskin.
Da hjelper det ikke at det egentlig er veldig gode spillere man snakker om.

Vi mangler (i mine øyne) en god spiss, en spillende midtstopper og duell-kraft (gjerne en klar ener) på midtbanen.
Men denne gjengen som spiller nå presterte tidvis strålende i treningskampene.
Det er nøyaktig de samme spillerne som vant mot Mjøndalen, Lillestrøm og som spilte uavgjort mot Sarpsborg.
Stallen er heller ikke så ung som mange skal ha det til.
Vi er ikke i nærheten av å ha den yngste troppen i Obos.
Jeg tok en liten oppsummering på dette før seriestart; det viste en klar seiersmargin, mye mål og veldig mange som tegnet seg på skåringslisten. Faktisk står Guven kun for en liten del av målene i treningskampene. Langrekken, Aanesland, Marklund, Vinjor osv.
Alle puttet regelmessig.
Det virket som om vi stod for en tydelig mer offensiv fotball enn det Gazimba stod for i fjor.

Nå virker det slapt, døvt, uinspirert og man spiller kun på det trygge. Man gjør enkle feil, virker ukonsentrerte og lite fungerer.
Viktige spillere virker totalt ute av form.
Vi la om til en ny stil, antageligvis for å tette igjen bakover. Det har vel satt preg på det offensive.

Så hva gjør man? Bytter ut treneren nok en gang? Bytter ut halve stallen som beviselig kan spille veldig bra når alt fungerer? Tupper ut Nystuen som i utgangspunktet har gjort enormt mye bra for klubben?
Jeg vet sannelig ikke lenger.
De burde antageligvis begynt i gruppeterapi hele gjengen, for jeg tror veldig mye ligger der.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: KFUM - Kongsvinger.
PostPosted: 21 Aug 2020, 17:32 
Offline
Klubbdirektør
User avatar

Joined: 28 Jun 2005, 22:42
Posts: 3643
Jeg syns treneren må få bestemme hvilken fotball man skal spille. Ikke ledelsen. Dem vil jo at alle kil lagene skal spille det dem sier. Blir for dumt. All ære til Espen for det dem har gjort. Men syns han for holde seg unna spille stilen. Da kunne han jo ha vert trener selv. Så for han se hvor vannskelig det er når man ikke har spillere til det. Hjelper ikke å spille fin fotball i 5-6 kamper.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: KFUM - Kongsvinger.
PostPosted: 21 Aug 2020, 19:34 
Offline
Trener

Joined: 12 Oct 2009, 12:31
Posts: 834
Nå tror jeg ikke Nystuen sitter i bakgrunnen og kommanderer trenerne til å spille sånn og sånn.
Det blir jo både litt konspiratorisk OG devaluerende over treneren som virker mer enn voksen nok til å stå for det han gjør selv.
Men Nystuen står selvfølgelig ansvarlig for å hente trenere som spiller nettopp slik.
Ikke minst at man har et spillermannskap som er gode nok til å spille en sånn type fotball.

Kongsvinger er klare på at man skal utvikle spillere, og sånn sett så gjør vi jo noe riktig.
Vi kommer aldri til å være i en posisjon hvor vi kan hente et helt gull-lag som kan skyte oss opp i Eliteserien.
Men som jeg har nevnt før; man kan allikevel forbedre sammensetningen i stallen (at man eksempelvis har andre spillertyper til en plan B), og ikke minst jobbe med det mentale. For det er veldig gode ferdigheter i dette laget bare de tør og vil.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: KFUM - Kongsvinger.
PostPosted: 22 Aug 2020, 02:16 
Offline
Klubbdirektør

Joined: 24 Jun 2005, 20:24
Posts: 1112
Location: Vinger
Gary Hamilton wrote:
Word, Maggot! Du treffer spikeren på hodet med denne oppsummeringen.

Skal bli fryktelig å følge KIL i de tre neste kampene der de skal møte lag som LSK, Ull/Kisa og Sogndal. Tre lag med mannfolk i startellevern, og ikke duellsvake guttebasser som vi selv mønster med.
Personlig kan jeg ikke fatte og begripe hvordan Nystuen før sesongstart klarte å melde i avisa at årets spillertropp antageligvis var den beste på 20-25 år. Uten at vi kan legge for mye skyld på skader om dagen, så mener jeg KIL stiller med opptil flere gutter i startelleveren som jeg i beste scenario vil ha plassert lengst ut på benken. Troppen er rekordstor, der vi teller 23-25 spillere på A-laget. Hvis vi skal vurdere gutta vi har på kontrakt oppimot om de faktisk holder Obos-nivå om dagen, så mener jeg at vi under tvil kan gi Skagestad godkjent blant stopperne våre. Jalasto har vært en skuffelse i samtlige kamper, han har ikke tatt den lederrollen jeg forventet da han ankom lunden. Han er treg og karrièrepilen peker bratt nedover! Røer har vært ufokusert, mens Lysgård er uerfaren på dette nivået. Midtbanen til KIL er en eneste stor mølje med veike, tiltaksløse og tildels usikre gutter. Fysikken i midtbaneleddet vårt er fraværende, gutta blir effektivt knuffet til side hver gang motspiller går i duell. KIL vinner knapt 50/50 dueller og førstemann på en andreball er vi også svært sjeldent. Når det kommer til angrepet vårt, så skal vi ikke glemme at fjorårets sesong gav KIL 38 mål på 30 kamper. I mellomtiden HAR DET IKKE BLITT GJORT EN ENESTE OFFENSIV SIGNERING fra november til august. Ingen komme komme å påstå at det er en stor skuffelse/ heller en overraskelse at det lugger i det offensive-spillet også i årets sesong. Vi har knapt spillere i målscorer-posisjoner i løpet av 2 X 45 min.

Det store målet for årets sesong må være å unngå nedrykk for enhver pris! Dagens stall skal i utgangspunktet være god nok til å klare akkurat den målsettingen, men de er ikke gode nok til å klare direkte opprykk igjen fra 2.divisjon hvis nedrykk blir et faktum i år.

Forza Vinger!


Jeg er ikke ensidig enig i at manglende fysikk er det STORE problemet i årets sesong. Vi har vel aldri vært bedre enn når Karlsrud og Riisnæs regjerte, ingen av de ruvet fysisk. Laget som kom til cupfinale og kvalik i 2016 var på ingen måte mer fysisk rustet enn årets utgave.

Hvorfor vi ikke tar flere poeng enn vi gjør? Hadde jeg hatt svaret på det hadde jeg ikke sittet her som det heter. Det som er sikkert er at vi spiller en ganske ambisiøs fotball med til tider svært høy risiko. Slik jeg har forstått det er noe av poenget at vi skal slite ut motstanderen ved at de jager ball. Så langt virker det å ha virket sånn passe. Som regel virker det som at vi må bruke krefter på å rette opp balltap og brudd i mot.

Hvem som har det endelige ord når det gjelder spillestil vet jeg ingenting om. Når det gjelder spillerlogistikk er det vel uttalt at Nystuen, Holth og Nordvang bestemmer.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: KFUM - Kongsvinger.
PostPosted: 22 Aug 2020, 03:38 
Offline
Trener

Joined: 12 Oct 2009, 12:31
Posts: 834
Jeg er enig i at fysikk ikke er det eneste problemet, men jeg er også uenig i at laget i 2016 ikke var mer fysisk enn årets utgave.
For det var overraskende mye fysikk i spillere som Pinto, Ellingsen osv.
Men da snakker jeg også spesifikt om midtbanen.

Vi har jo ekstremt mange eksempler på at man ikke trenger å være så fysisk for å være en god spiller, men de kompenserer gjerne med å være gode på andre områder.
Bydal og Gjerstrøm er ikke Pinto og Ellingsen, dessverre.
Holter var egentlig bedre den gangen enn med de spillerne han har rundt seg i dag.
Vinjor har vært et stort talent i hundre år og lider egentlig litt samme skjebne.

Når man plasserer Holter og Vinjor sammen så blir det en "lett" midtbane.
Men midtbanen blir egentlig like lett uansett hvem man plasserer der, og jeg kan ikke se at de utfyller hverandre på noen god måte.
Park, Bydal, Gjerstrøm osv.
Plasserer man også Marklund eller Marlinho foran der igjen så blir det enda verre.

Når de heller ikke viser form eller mentalitet til å kompensere på andre områder så mener jeg at KIL har et problem på midten.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: KFUM - Kongsvinger.
PostPosted: 22 Aug 2020, 18:22 
Offline
Klubbdirektør

Joined: 24 Jun 2005, 20:24
Posts: 1112
Location: Vinger
Det er sant, duellkraft er mer enn det øyet ser. Pinto var på hell, men gjorde en helt fantastisk 2016 sesong. CV'n hans var vel om mulig enda bedre enn Ahamada sin. Ellingsen fikk forløst potensialet sitt etter å ha vært lovende i lang tid. En slik midtbane vil det ta lang tid til vi får se igjen, hvis vi i det hele tatt får det.

Holtet pekte på at i motgang velger man det sikre og tør ikke stole på innskytelse og bruker litt mer tid. Det kan være så enkelt at hovedgrunnen til motgangen ligger der. Det som er bra tross i situasjonen er at vi har evnen til å avgjøre kamper fremfor å miste poeng på tampen.

Det som er mest urovekkende er at vi fortsatt skaper veldig lite. Paradoksalt nok virker det som at vi er farligst når ballen bankes langt opp og noen beinflyr etter. Güven har i alle sesonger hitil hatt en sein start for så å scora på absolutt alt. Jeg regner med at det kommer en slik periode i år også. Langrekken har tidvis vist hva som bor i han, selv om det svinger. Jeg tror også han kommer til å gnistre i høst. Aanesland kan terrorisere hvilket som helst forsvar. Så får vi håpe at vi finner formen først av de lagene som ligger i sumpa.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: KFUM - Kongsvinger.
PostPosted: 23 Aug 2020, 18:30 
Offline
Forumlegende
User avatar

Joined: 24 Jun 2005, 00:25
Posts: 6457
Location: Bor i Oslo, er fra Eidsvoll.
Tror noe av det viktigste er å innse hvorvidt spillerstallen matcher ambisjonene til spillestilen som ble nevnt tidligere i denne tråden. Er selv trener for et juniorlag i lavere divisjoner, uten sammenligning, men klubben ønsker å ha spillende lag. I de kampene vi forsøker å være ballbesittende og bygge opp spillet bak fra så sliter vi veldig fordi gutta rett og slett ikke flytter seg fort nok til spillbare posisjoner og presisjonen på pasningsspillet er for svakt. Blir de satt under press så blir de nervøse og mister ballen. Justerer vi spillestilen litt slik at de spiller direkte, bruker bakrommet og ligger lavt og kompakt i forsvar vinner vi som regel. Men vi passer på å variere dette etter hva vi møter og hvilke motstandere som klarer å riste oss ut av spillestilen.

KIL har vært et meget godt lag I forhold til å benytte denne spillestilen i flere sesonger, særlig under Piementa behersket de dette med glans. Og da var de også i stand til å variere i de kampene hvor det var behov for det. Selv om man noen ganger lot seg presse ut av spillestilen så fungerte den bedre med det mannskapet vi hadde da.

Tror det er riktig som det blir sagt at vi mangler noen sentrale brikker i laget for å kunne komme tilbake til det nivået, og da først og fremst spillende midtstoppere og en på midten som har ro med ballen og kan holde på den slik at vi kan bygge opp spillet vårt. Vi trenger selvfølgelig et alternativ eller støtte til Adem også, men tror faktisk at de bakover i banen er viktigere for å finne tilbake til stilen vår.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page Previous  1, 2

All times are UTC + 1 hour [ DST ]


Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 48 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group