KIL Supporterklubb

Kongsvinger Supporterklubb Forum
It is currently 27 Apr 2024, 15:26

All times are UTC + 1 hour [ DST ]




Post new topic Reply to topic  [ 75 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5  Next
Author Message
PostPosted: 03 Feb 2009, 08:19 
Offline
Forumlegende

Joined: 19 Apr 2006, 12:33
Posts: 4670
Location: kongsvinger
De vil faktisk stramme inn ytringsfriheten.
Straffeforfølge religions- og livssynskritikk.

Nå gjenstår selvsagt å se praktisering av det, men slike ting er bare en start.
Slikt utvikler seg alltid videre.

At nåværende justisminister kan finne på noe slikt overrasker neppe.
At SV av alle dilter etter er vel tidenes prostitusjon


Top
 Profile  
 
PostPosted: 03 Feb 2009, 10:42 
Offline
Forumlegende

Joined: 27 Mar 2005, 11:54
Posts: 4419
Location: Gjemselund
Takk for at du tar opp denne saken her inne Ivo.

Dette er den viktigste politiske saken som har kommet opp i min levetid. Vi snakker ikke om fordeling av penger hit eller dit, prioritering mellom skole og eldreomsorg, eller spørsmålet om skatter og avgifter. Ei heller om man har "rødt" eller "blått" politisk ståsted. Disse spørsmålene er bagateller i forhold til å kunne bevare ytringsfriheten.

Frihet er det viktigste vi har. Frie ytringer og toleranse for hverandres standpunkter. Forstanden er menneskets overlevelsesvåpen. Forstanden medfører at vi reflekterer og stille kritiske spørsmål. Forstanden bruker vi til å ytre våre meninger.

En slik begrensing i ytringsfriheten er meget totalitær. Og heldigvis for de aller fleste uakseptabelt.

Det er virkelig trist at en slik ansvarlig bauta som Arbeiderpartiet lar seg lokke med på en slik lov som den nye §185 i straffeloven. Hadde AP hatt prinsipper hadde de kastet ut disse to klovnepartiene de har med seg og regjert alene perioden ut. Da hadde de vist handlekraft og en genuin interesse for å bevare Norge som en sivilisert og sekulær nasjon. Og mitt tips: AP hadde blitt valgvinner av en slik handlekraft.

Heldigvis velger jeg selv borgerlig åkke som. Men jeg synes veldig synd på de som har en ideologisk forankring på venstresiden som ikke synes denne innskrenkingen av ytringsfriheten er smakelig i det hele tatt (Det er svært mange av dere!) Hva velger disse?

Meld dere inn i denne facebookgruppen:
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 401&ref=mf

Signer oppropet for deretter å trykke på øverste knapp til høyre slik at oppropet blir sendt til departementet og Stortingsgruppene:
http://opprop.info/underskriftsliste


Last edited by Karlsen on 03 Feb 2009, 10:42, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
PostPosted: 03 Feb 2009, 21:03 
Offline
Forumlegende

Joined: 19 Apr 2006, 12:33
Posts: 4670
Location: kongsvinger
I løpet av dagen har det vært litt att og fram.
Det kan virke som om blasfemiparagrafen fjernes i løpet av året.
Men det står visst fast at man ønsker å straffeforfølge såkalte krenkelser av religiøse / livssynsmessige følelser.

Da blir det fort (sannsynligvis) straffbart å kritisere mer enn i pjattemessige ordelag.
Om man har null interesse for slike ting, så bør man tenke på det.
For - hva blir det neste?

Linken nedenfor (Dagsavisen) snakker om at en del stater vil gjøre religionskritikk til menneskerettighetsbrudd, altså kriminalisere.
Man vil få dette igjennom via FN.
Skjer noe slik har man tapt...

VG Søndag hadde nå på søndag en god kommentarartikkel om dette lovforslaget her i landet.
Man mente at så man litt bak det første man tror, så mente man dette rett og slett var politikk.
Jamfør forrige avsnitt.
Man trakk også fram den norske redaktøren av et lite kristelig tidsskrift som hadde trykket noen tegninger, og som fikk store problemer.
Også statsminister og utenriksminister hadde *gitt ham en del skyld*.
De som har fulgt med vet hva det gjelder.

http://www.dagsavisen.no/kultur/article395972.ece
http://www.document.no/2008/11/enda_et_ ... sfrih.html


Last edited by ivo on 03 Feb 2009, 21:18, edited 2 times in total.

Top
 Profile  
 
PostPosted: 03 Feb 2009, 22:53 
Offline
Forumlegende

Joined: 27 Mar 2005, 11:54
Posts: 4419
Location: Gjemselund
ivo wrote:
Man trakk også fram den norske redaktøren av et lite kristelig tidsskrift som hadde trykket noen tegninger, og som fikk store problemer.
Også statsminister og utenriksminister hadde *gitt ham en del skyld*.
De som har fulgt med vet hva det gjelder.

http://www.dagsavisen.no/kultur/article395972.ece
http://www.document.no/2008/11/enda_et_ ... sfrih.html


Korrekt. Spørsmålet er om regjeringen legger seg flat for å imøtekomme irrasjonelle krefter som stadig vokser i den sekulære verden?

(Ja har sikkert brutt en lov med mitt spørsmål over ettersom jeg hinter veldig... Det er noe galt med samfunnet når man ikke lenger tør å si ting rett ut på et debattforum..)


Top
 Profile  
 
PostPosted: 04 Feb 2009, 08:49 
Offline
Forumlegende

Joined: 19 Apr 2006, 12:33
Posts: 4670
Location: kongsvinger
http://www.nrk.no/nyheter/1.6463649

Nå er jo dette forslaget trukket tilbake.
Man mener seg misforstått.
Men selv SPs egne fylkesledere var jo sterkt uenige.

Selv synes jeg det er greit om man innrømmer at det hele var feil og snur.
Det er jo ved debatt og anskueliggjøring av saker og ting forhold kan snus og rebehandles.


Top
 Profile  
 
PostPosted: 04 Feb 2009, 10:07 
Offline
Forumlegende

Joined: 27 Mar 2005, 11:54
Posts: 4419
Location: Gjemselund
Det var sannelig godt å høre.

Lurer fælt på åssen demokrati vi har her i landet når et sånt mikroparti faktisk har bevist (selv om forslaget nå er trukket) at de kan trumfe gjennom nesten hva de vil. Midretallets diktatur. Midretallets tyranni.

Det beste som kan skje dette valget er at småpartier som SP, V og KRF faller ut av Stortinget. Da slipper man disse særinteressepartiene pluss et borgerlig parti som tror de er størst på høyresida. Da får man reelt verdivalg i politikken: Rødt med bautaen AP og det mer radiakle SV, eller blått med bautaen Høyre og det mer radikale FRP. Da slipper et sært lite særinteresseparti å få lov til å trumfe gjennom sine merkverdigheter i en regjering.


Top
 Profile  
 
PostPosted: 05 Feb 2009, 12:50 
Offline
Forumlegende

Joined: 19 Apr 2006, 12:33
Posts: 4670
Location: kongsvinger
Det som var på TV2-nyhtene 21:00 på onsdag...

sitat:
"Skjerpingen av blasfemiparagrafen i Nederland har fått dramatiske følger for en karikaturtegner i landet.

Også i Nederland har det i lengre tid vært en opphetet debatt om blasfemi og ytringsfrihet. Der har nemlig myndighetene skjerpet håndhevelsen av lovbestemmelsene om hatkriminalitet og blasfemi."

Sitat om en tegner:
"En vårdag i fjor troppet elleve politimenn opp hjemme hos ham. De ransaket huset, tok med seg PCer, skisser, karikaturtegninger og mobiltelefoner. "




http://www.tv2nyhetene.no/utenriks/euro ... 545229.ece

Man skal altså ikke gå lenger enn til Nederland for å se hvordan ytringsfrihetsinnskrenkninger kan slå ut selv i Europa...

Hvis man først ser at innskrenkninger skaper "ro" i samfunnet --- hva blir det neste?
Restriksjoner innen fotballsupportere?
Følelsesmessig nært beslektet...

Men denne ytringsfriheten må jo være gyldig begge veier.
Altså kunne kritisere religion.
Altså kunne kritisere ateisme eller om man også vil det humanetiske religionsløse livssynet.
Det sistnevnte, altså å kritisere, har jo blitt behandlet på samme måte i den regimer før (Kambodsja, Albania etc).
Det må være gyldig alle retninger.

Det er noe helt annet å diskriminere grunnet livssyn.
Men det skjer også i dag.

Sannsynligvis innen både slik som kirken og i mange forskningsmiljøer.
Mao. den ene for vedkommende ikke er religiøs, og for den andre fordi vedkommende er det.

***


Last edited by ivo on 05 Feb 2009, 12:52, edited 2 times in total.

Top
 Profile  
 
PostPosted: 05 Feb 2009, 15:07 
Offline
Forumlegende

Joined: 27 Mar 2005, 11:54
Posts: 4419
Location: Gjemselund
Har selv fått med meg saken fra Nederland. Håper alle som så det satte seg ned og grublet over hvilken retning verden går. Håper folk fortsatt står opp for grunnleggende menneskerettigheter i kamp mot irrasjonelle krefter.

Frihet, respekt, toleranse må man rett og slett verne om med alle midler.

Når man ser den tverrpolitiske kampen for ytringsfrihet SPs forslag framkalte så fikk man heldigvis svar på at folk flest ikke lar siviliserte og sekulære verdier svinne hen.

Den viktigste politiske kampen på lange tider er vunnet.


Top
 Profile  
 
PostPosted: 05 Feb 2009, 22:25 
Offline
Forumlegende

Joined: 19 Apr 2006, 12:33
Posts: 4670
Location: kongsvinger
Jeg tror man skal være litt forsiktig med å si at kampen er vunnet.
Kanskje bare midlertidig slått tilbake et mulig angrep.
Man på være på vakt!

Tenk litt på Nederland-saken.
Nederland.
Et land som i alle tider har vært veldig liberalt på veldig mange områder, i forhold til andre.

Nå - like utenfor vårt eget stuevindu har denne innskjerpelsen kommet.
Og vi så at den ble håndhevet i stor stil.
11 mot 1...

Dersom man innen FN finner ut at en slik ytringsfrihetsinnskjerpning gir en slags nettogevinst - hva da?
Hvis de som styrer og steller får slike ideer, kan så mye skje.

Det var ikke i et land som de fleste klassifiserer som totalitært.
Det var i ellers liberale Nederland.
Et steinkast unna!

***


Top
 Profile  
 
PostPosted: 05 Feb 2009, 22:36 
Offline
Forumlegende

Joined: 27 Mar 2005, 11:54
Posts: 4419
Location: Gjemselund
Sant Ivo, liberale Nederland, på mange måter et forbilde for en liberalist.

Hva er FN? FN er jo ikke fredsbevarende, de har jo med seg stater som medlemmer som bryter menneskerettigheter og hindrer ytringsfrihet i stor skala. FN graver sin egen grav. Håper den sekulære verden nå finner sammen i kampen mot irrasjonalismen.


Top
 Profile  
 
PostPosted: 06 Feb 2009, 22:13 
Offline
Forumlegende

Joined: 19 Apr 2006, 12:33
Posts: 4670
Location: kongsvinger
Sekulær stat er egentlig ikke annet enn at man ikke har noen statsreligion, men religionsfrihet.
http://www.ordnett.no/ordbok.html?searc ... cations=23

Men en slik innskjerpelse av ytringsfriheten bør jo ingen ønske.
Det vil jo også bety at kristne ikke kan kritisere islam.
Og at islamister heller ikke skal kunne kritisere kristendommen.

Jeg synes at Nederlandepisoden har fått altfor LITE oppmerksomhet og blitt debattert!

Hadde det skjedd i en totalitær stat ville langt flere bemerket det.
Nå - midt i Europa - skulle dette vært så sensasjonelt og uhørt at trommene skulle lydt og sprengt lydmuren!
Det - er skummelt...


Top
 Profile  
 
PostPosted: 08 Mar 2009, 10:11 
Offline
Forumlegende

Joined: 19 Apr 2006, 12:33
Posts: 4670
Location: kongsvinger
Karlsen wrote:
Heldigvis velger jeg selv borgerlig åkke som. Men jeg synes veldig synd på de som har en ideologisk forankring på venstresiden som ikke synes denne innskrenkingen av ytringsfriheten er smakelig i det hele tatt (Det er svært mange av dere!) Hva velger disse?


Etter min mening er det kun 2 som kvalifiserer til statsminister i Norge.
Stoltenberg.
Foss.
Det er kun disse 2 som har en behagelig appell til snittet av befolkningen.
Høybråten delvis, men blir jo aldri noen minister.

Førstnevnte, Stoltenberg, er det og kan fort bli det videre.
Sistnevnte, Foss, er jo ikke sitt partis kandidat.


Top
 Profile  
 
PostPosted: 08 Mar 2009, 15:25 
Offline
Forumlegende

Joined: 27 Mar 2005, 11:54
Posts: 4419
Location: Gjemselund
ivo wrote:
Etter min mening er det kun 2 som kvalifiserer til statsminister i Norge.
Stoltenberg.
Foss.
Det er kun disse 2 som har en behagelig appell til snittet av befolkningen.
Høybråten delvis, men blir jo aldri noen minister.

.


Kun to klare kandidater ja. Men jeg synes Stoltenberg har framstått svak og vinglete det siste året. Han er ikke den trygge statsmannen til å lose oss gjennom nedgangstider. Han er uærlig, arrogant og vinglete.

Hvis Høyre vil ha stemmer må de lansere Foss som statsministerkandidat ja! Det er jo fullstendig ufattelig at et parti med tungvektere som Foss, Eriksen, Clement, Lae, Brende, Sanner og Krohn-Devold klarer å presentere Solberg som sin kandidiat! Jeg mener Høyre er de som har dyktigst folk i partiet og til å styre landet. Men de mangler to elementære ting: Politikk og frontfigur.

Valget kommer til å bli en farse. AP blir selvsagt størst. Etterfulgt av FRP. Høyre kommer til å forbli anonyme og da vil det igjen bli slik at et mikroparti vil komme på vippen. Om det så er fundamentalistene i KRF eller føydalistene i SP. Kommer SP på vippen er jeg redd AP ikke er sterke nok til å kreve å regjere alene åkke som. Og da blir det 4 år til med rødgrønn smørje. (Heldigvis kun 3 mil å flytte over grensa). Og skulle KRF komme på vippen og de borgerlige få et overtak vil det bli kaos. "Statsmann" Sponheim som tror han leder Norges største parti vil ikke samarbeide med FRP, han vil sikkert også denne gangen kreve flere statsråder enn de har representanter i Stortinget. Høyre vil ingenting, hverken være tydelige i regjeringsspørsmålet og ihvertfall ikke vise om de i det hele tatt har noen politikk. Og FRP strammer grepet og like sikkert som at våren kommer i mars (Hmm..) fremmer FRP sterke synspunkter i innvandringsdebatten i et valgår. Slik at avstanden til de andre på borgerlig side øker.

Ergo er det kun to muligheter dessverre: Rødgrønt flertall med de konsekvensene det medfører, eller borgerlig flertall med AP i midretallsregjering! Sykt!


Last edited by Karlsen on 08 Mar 2009, 15:26, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
PostPosted: 08 Mar 2009, 19:07 
Offline
Forumlegende

Joined: 19 Apr 2006, 12:33
Posts: 4670
Location: kongsvinger
Jeg har nærmest alltid ment at AP og Høyre kunne danne en koalisjon.
Begge kunne justere seg noe mot hverandre.
Så ville de få flertall.

Men her er det mer stolthet og *** at-de-ikke-kan-historikk *** som hindrer.


Top
 Profile  
 
PostPosted: 08 Mar 2009, 22:04 
Offline
Klubbdirektør
User avatar

Joined: 22 Apr 2005, 13:20
Posts: 1370
Location: Auli, Nes
ivo wrote:
Jeg har nærmest alltid ment at AP og Høyre kunne danne en koalisjon.
Begge kunne justere seg noe mot hverandre.
Så ville de få flertall.

Under Jagland tenkte jeg akkurat det samme. Syns AP har dreid et par hakk mot venstre under Stoltenberg.

_________________
"Hånda i været, midterste finger
Den er til alle som ikke er Vinger"

Never red - Alltid rød!
-------
http://www.haga-if.no


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 75 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5  Next

All times are UTC + 1 hour [ DST ]


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 84 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group