KIL Supporterklubb

Kongsvinger Supporterklubb Forum
It is currently 27 Apr 2024, 09:01

All times are UTC + 1 hour [ DST ]




Post new topic Reply to topic  [ 26 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Filosofi test
PostPosted: 19 May 2007, 19:32 
Offline
Forumlegende

Joined: 27 Mar 2005, 11:54
Posts: 4419
Location: Gjemselund
Denne her er morsom: (Ihvertfall for de som interesserer seg for sånt)

http://selectsmart.com/PHILOSOPHY/

Mine topp 3:

1. Ayn Rand 100%
2. Aristoteles 88%
3. Stoics 67%

Jeg er svært fornøyd med resultatet som ble som forventet :D


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Filosofi test
PostPosted: 21 May 2007, 11:47 
Offline
Forumlegende

Joined: 19 Apr 2006, 12:33
Posts: 4670
Location: kongsvinger
Karlsen wrote:
Denne her er morsom: (Ihvertfall for de som interesserer seg for sånt)

http://selectsmart.com/PHILOSOPHY/

Mine topp 3:

1. Ayn Rand 100%
2. Aristoteles 88%
3. Stoics 67%

Jeg er svært fornøyd med resultatet som ble som forventet :D


Med nr 1 er det vel ikke rart at sampillet i KIL er dårlig, men selvprofileringen det motsatte....................og stoikerne ga jo stort sett blaffen...... :P Dersom du eller din test da hadde vært bilde av KIL........for å si det sånn.

Men den var morsom å ta på seg selv og ble vel også relativt som forventet.
Men den krever konsentrsasjon slik at man ikke bare krysser "vilt" etterhvert. Minner litt om gamle scientoligitester.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Filosofi test
PostPosted: 21 May 2007, 12:17 
Offline
Forumlegende

Joined: 27 Mar 2005, 11:54
Posts: 4419
Location: Gjemselund
ivo wrote:
Karlsen wrote:
Denne her er morsom: (Ihvertfall for de som interesserer seg for sånt)

http://selectsmart.com/PHILOSOPHY/

Mine topp 3:

1. Ayn Rand 100%
2. Aristoteles 88%
3. Stoics 67%

Jeg er svært fornøyd med resultatet som ble som forventet :D


Med nr 1 er det vel ikke rart at sampillet i KIL er dårlig, men selvprofileringen det motsatte....................og stoikerne ga jo stort sett blaffen...... :P Dersom du eller din test da hadde vært bilde av KIL........for å si det sånn.

Men den var morsom å ta på seg selv og ble vel også relativt som forventet.
Men den krever konsentrsasjon slik at man ikke bare krysser "vilt" etterhvert. Minner litt om gamle scientoligitester.


Hehe, individualisme er undervurdert. Sterke individer som kan tilpasse seg et kollektiv er det optimale i fotballen. En rasjonelt egositisk fotballspiller vil skjønne at han er nødt til å tilpasse seg laget for å prestere best mulig.

Og med den besluttsomheten og rasjonaliteten som Ayn Rand sto for ville et lag bli uslåelig. Hun var flink til å fokusere på at alle er sin egen lykkes smed. Det er jo helt sant og vises gang på gang i samfunnet generelt. Hvis et lag kunne bestå av 11 spillere som kun fokuserte på sin styrker og det de kan gjøre noe med, framfor å skylde på humpete bane, dommeravgjørelser, dårlig vær eller at andre på laget ikke gjør jobben sin. Et Ayn Randsk lag ville hatt 11 individer som var svært pliktoppfyllende og skjønt at individet måtte brukt sine sterke sider optimalt for å lykkes. Med tanke på at de 11 individene har litt forskjellige styrker ville man sett nytten av at man fikk utnyttet sine styrker optimalt for kollektivet. Et Ayn Randsk lag ville aldri godtatt å tape og hadde forbanna seg på å bli mye bedre neste kamp. Og om de hadde tapt hadde de funnet en eneste grunn til det: Enkeltindividene gjorde det ikke godt nok! Et Ayn Randsk lag ville dog neppe vært veldig underholdende, idet resultatet ville vært målet og man hadde brukt alle lovlige midler for å oppnå resultater på en mest rasjonell og effektiv måte.

Når det er sagt, de sterkeste individualistene finner de kollketivene som passer dem. I en del situasjoner skjønner individualister at de i tillegg til sine egne styrker også trenger andre enkeltindividers styrker. Således blir politikerskapte kollketiver kunstige og gavner ikke menneskheten. Når det gjelder et fotballag eller en arbeidsplass, her vil man se nytten av å tilpasse seg kollketivet. Helt uten innblanding fra politikere og byråkrater. Og å bli med i et sånt kollketiv er frivillig. Den frie vilje står sentralt hos Rand.

Når det gjelder stoikerne er jeg litt mer i tvil ja. Men de hadde et ganske avslappa syn på livet da. Gjør ditt beste når du skal prestere sammen med andre. Ellers slapp av og vær deg selv sånn du er, ingen er perfekte. Men alle har positive sider. Så joda..litt stoiker er jeg nok også. Men Rand er dronninga!!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 21 May 2007, 13:56 
Offline
Forumlegende

Joined: 19 Apr 2006, 12:33
Posts: 4670
Location: kongsvinger
Jo, men jo sterke individualist du er jo sterke individualister ville du hatt rundt deg og dermed viser også erfaringen at sprekker og "krig" oppstår.

En blanding av alle disse gutta og jentene det ble vist til er kanskje ikke så dumt......

Stoikeren i deg er derfor kanskje den ubevisste nødvendige motvekten til dronninga di..........

en eller annen vs Ronaldo sånn sett i MU?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 21 May 2007, 20:41 
Offline
Forumlegende

Joined: 27 Mar 2005, 11:54
Posts: 4419
Location: Gjemselund
Tja..godt poeng. Ikke alle kan være ledere i et lag, da blir det fort interessekonflikter. Men det er ikke dermed sagt at man ikke skal være en flittig arbeider som alltid gir alt.

John O'shea vs Ronaldo ja. Facinerende med Ronaldo, artisten som klarte å tilpasse seg kollektivet. I tillegg til å drible et halvt lag kan han løpe 30 meter hjem for å vinne ballen. Men leder er han ikke. Det er et problem i United nå, det er for få sterke ledere. Ferdinand, Neville og Giggs er vel ledertypene. Ville hatt et par til.

Den første setningen din er interessant. Sterke individualister trives godt i lag med sterke individualister.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 21 May 2007, 20:43 
Offline
Forumlegende

Joined: 19 Apr 2006, 12:33
Posts: 4670
Location: kongsvinger
Here I am....... 2 og 3 synes jeg passer godt ja.

Svart så ærlig jeg kunne.
1. Aquinas (100%) Click here for info
2. John Stuart Mill (96%) Click here for info
3. Epicureans (94%) Click here for info
4. Kant (87%) Click here for info
5. Ockham (83%) Click here for info
6. Aristotle (78%) Click here for info
7. Jean-Paul Sartre (77%) Click here for info
8. Prescriptivism (76%) Click here for info
9. St. Augustine (75%) Click here for info
10. Spinoza (73%) Click here for info
11. Jeremy Bentham (64%) Click here for info
12. Ayn Rand (61%) Click here for info
13. Nel Noddings (55%) Click here for info
14. Nietzsche (53%) Click here for info
15. David Hume (48%) Click here for info
16. Plato (45%) Click here for info
17. Stoics (44%) Click here for info
18. Thomas Hobbes (34%) Click here for info
19. Cynics (27%) Click here for info


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 21 May 2007, 21:07 
Offline
Forumlegende

Joined: 27 Mar 2005, 11:54
Posts: 4419
Location: Gjemselund
Mill er kjent ja. Epicureanism er ukjent for meg. Har tatt ex. phil, kan ikke huske at Epicurus dukket opp der. Samtidig var heller ikke til min store forundring Ayn Rand en del av pensum.

Har etterhvert sett en del sånne test-lister på diverse debattforum nå, Aristoteles er alltid på topp 6!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 21 May 2007, 21:24 
Offline
Forumlegende

Joined: 19 Apr 2006, 12:33
Posts: 4670
Location: kongsvinger
Karlsen wrote:
Mill er kjent ja. Epicureanism er ukjent for meg. Har tatt ex. phil, kan ikke huske at Epicurus dukket opp der. Samtidig var heller ikke til min store forundring Ayn Rand en del av pensum.

Har etterhvert sett en del sånne test-lister på diverse debattforum nå, Aristoteles er alltid på topp 6!


Men det er jo topp 3 som teller da........................Din Rand og stoikerne kom ikke så høyt hos meg, men men..............moro er det lell....

Ellersan vi vel konkludere at du er mer "ensartet" enn meg ut fra testen, ettersom du har klart gap fra plass 1 til 3. Hva som er best er uvesentlig og sikkert veldig diskutabelt......og uinteressant..............

Monthy Pyton i live på Hollywood Bowl hadde en nidvise om Kant - de sang:
"Immanuel Kant was - a pissant". huff og huff


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 22 May 2007, 20:18 
Offline
Forumlegende

Joined: 19 Apr 2006, 12:33
Posts: 4670
Location: kongsvinger
I tillegg til gode ønsker for KIL, Karlsen , aner jeg at vi begge har enn viss interesse for harde og tøffe diskusjoner............

Hva slags filosofi det nå da er......


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 22 May 2007, 20:52 
Offline
Forumlegende

Joined: 27 Mar 2005, 11:54
Posts: 4419
Location: Gjemselund
Harde diskusjoner er som balsam for sjela! :P Det være seg fotball, politikk filosofi eller mange andre ting


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 22 May 2007, 21:50 
Offline
Forumlegende

Joined: 19 Apr 2006, 12:33
Posts: 4670
Location: kongsvinger
Karlsen wrote:
Harde diskusjoner er som balsam for sjela! :P Det være seg fotball, politikk filosofi eller mange andre ting


Krydrer tilværelsen og skjerper sansene og tankegangen.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 11 Sep 2007, 18:20 
Offline
Reserve

Joined: 24 Jun 2005, 18:15
Posts: 297
Location: Oslo
1. Ayn Rand (100%) Information link
2. Kant (79%) Information link
3. Cynics (65%) Information link

Ikke overraskende resultat på 1. plass, men det sier antagelig litt om at testen er mangelful når Kant kom såpass nært.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 11 Sep 2007, 20:53 
Offline
Forumlegende

Joined: 27 Mar 2005, 11:54
Posts: 4419
Location: Gjemselund
Ayn Rands legendariske novelle Atlas Shrugged (De som beveger verden) planlegges nå filmatisert i Hollywood. Ingen ringere enn Angelina Jolie skal spille rollen som Dagny Taggart! Jolie er visst selv en stor tilhenger av Rand og hennes ideer.

Jeg synes det er positivt at Ayn Rand nå ser ut til å løftes fram for allmenheten og blir gjort så kjent som hun fortjener. I det "politisk korrekte" Norge er hun faktisk helt ute av pensum i Ex Phil studiene på universitetet. Filosofiske lærebøker nevner henne maks i en bisetning. En filmatisering av Atlas Shrugged vil derfor gjøre mange flere oppmerksomme på hvem Ayn Rand var og hva hun sto for. Forhåpentligvis vil dette medføre at flere tør å tenke i stedet for å undetrykke seg selv.

Boken Atlas Shrugged er på over 1200 sider! Og det som er enda sjukere er at jeg her lest hele!! Og jeg er definitivt ingen lesehest:P Bruket en uke på å få lest hele John Galts tale. Og med tanke på at John Galts tale er såpass relevant lurer jeg veldig på hvordan dem skal få plass til den i en hel film. Videre hvordan en så omfattende bok kan trøkkes inn i en film. Det skal blis pennende å se hva dem klipper vekk.

Forresten burde John Galts tale gis ut for seg selv slik at folk gadd å lese den.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 23 Sep 2007, 11:37 
Offline
Forumlegende

Joined: 19 Apr 2006, 12:33
Posts: 4670
Location: kongsvinger
Disse anerkjente filosofene er ikke bedre enn hvem som helst, bare monumenter om mennesker trang til å amles rundt et midtpunkt.

Når de granskes kan de oppsummeres med King Crimson's forferdelig
"Eløphant talk"

http://www.lyricsdomain.com/11/king_cri ... _talk.html


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 23 Sep 2007, 12:32 
Offline
Forumlegende

Joined: 27 Mar 2005, 11:54
Posts: 4419
Location: Gjemselund
ivo wrote:
Disse anerkjente filosofene er ikke bedre enn hvem som helst, bare monumenter om mennesker trang til å amles rundt et midtpunkt.


Godt sagt Ivo. I mitt tilfelle var Ayn Rands tanker i stor grad tenkt av meg selv før jeg leste hennes litteratur. Hun er jo ikke revolusjonær, hun går bare til bunns i hva et menneske er og hva det er som gjør det til et menneske. Individer med forstand. Men mange tør ikke tenke de tankene og vil heller begi seg hen til altruismen ved å tilfredstille alle andre enn seg selv fordi man lærer at det skal være slik. Derfor trenger Rand å løftes frem slik at mennesket blir mer bevisst sin eksistens og dens mening.

Aristoteles hadde jo også noen grunnleggende tanker om at verden er som den er, slik vi sanser den og at det er kun den man bør forholde seg til. Nok en gang naturlig tenkning, som noen andre hadde kommet fram til om ikke Aristoteles hadde tenkt disse tankene.

Dessverre er Aristoteles læremester Platon mer innbarket hos folk flest med sine tanker om ide-verdnen. At det finnes en ikke-sanselig verden som vi må forholde oss til. Men hadde ikke Platon tenkt de tankene hadde andre gjort det. Definitivt. I tunge tider og med mangel på vitenskaplige svar har jo menneskeheten forholdt seg til forklaringer om ikke-sanselige fenomener. De tidligste menneskene hadde tross alt en "regn-Gud" å forholde seg til fordi de ikke kunne forklare fenomenet regn.

Men det er greit å ha noen tidligere tenkere å henge noen knagger på når man diskuterer menneskets eksistens. Disse tenkerne har nok preget noen mennesker opp igjennom.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 26 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 1 hour [ DST ]


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 79 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group