Har bodd i "bin" i 7 år, og jeg vet godt både hvor jeg er født og hvor jeg har hjertet. Det er muligens enklere å forstå at folk som er født og oppvokst uten noen nær tilknyttning til et lag går bort å blir engen supportere etter noen år i Oslo. Uansett så klarer jeg ikke helt og forstå at folk klarer å engasjere seg på samme måte for en klubb når det ikke har kommet inn med "morsmjølka"!! Men....etter en del diskusjoner om dette temaet rundt på andre forum så har jeg vel skjønnt at dette tydelig bare er et problem som jeg sliter med å forstå!!
Det jeg uansett sliter mest med å "akseptere" er folk som etter flere år som supportere av andre lag, plutselig går bort å blir "helfrelste" engen-supportere og medl. av klanen.....da går det over stokk og stein spørr du meg!!! Jeg kjenner flere som i en årrekke gikk fast på Kongsvinger's kamper når de var på toppen i Norge, men nå har flytta til by'n og labber rundt i den blå drakta!! Hvordan er det mulig? Når du tidligere har stått på Gjemselund og gaula ut din missnøye mot VIF...så skal du nå liksom kunne stå sammen med klansskallene på vestbredden og "hetse" bøndene??!!
Forstå det den som kan....."Horer" og "Judas" er ord som ofte benyttes på spillere......kan vel også brukes på supportere?
Er vel rimelig opplagt at det for mange faktisk er klanen i seg selv som fører til folks intr. for engen. Mange syns nok det er "tøft" å bli med i banden sammen med de "store gutta"....... på 80 tallet var jeg mye i Oslo og så på hockey, og det er klart at det var litt spes. å høre på "mannskoret" til klanen på jordal......gir jo selvfølgelig fra deg en god del mer desibel lyd en andre supportere så lenge de er mange mange fler...... og på den tid også var til dels mer sammensveiset en andre supportere. Men jeg syns uansett at dette blir et rimelig tynt grunnlag for å bli "helfrelst" supporter av en hel klubb.....men igjen...dette er også bare "min mening", og den kommer som en følge av at jeg er oppvokst i ett "miljø" hvor det fins en annen klubb det er mer "normalt" å bli engasjert i.