KIL Supporterklubb

Kongsvinger Supporterklubb Forum
It is currently 28 Mar 2024, 20:20

All times are UTC + 1 hour [ DST ]




Post new topic Reply to topic  [ 15 posts ] 
Author Message
PostPosted: 02 Mar 2009, 09:51 
Offline
Kaptein

Joined: 23 Jun 2005, 19:19
Posts: 758
Location: Gjemselund Stadion
Finner ikke no kampreferat fra KIL/NTG Junior sin siste treningskamp mot Øvrebyen Idrettsfag. De har hatt fyldige referater i alle kampene som de har vunnet til nå, mot svak motstand. Skal man ikke ta med de kampene man taper? Svakt..


Top
 Profile  
 
PostPosted: 03 Mar 2009, 11:05 
Offline
Forumlegende

Joined: 27 Mar 2005, 11:54
Posts: 4419
Location: Gjemselund
Et betimelig spørsmål, men jeg synes ikke kil.no er det største problemet her.

Problemet er jo det faktum at Øvrebyen skoles idrettslinje i to fotballkamper på rad har slått KIL/NTG! Hvordan er det mulig? Går ikke de beste på NTG? Er det Øvrebyen som har det beste fotballtilbudet for ungdom som vil utvikle seg?

Hva skal vi trenere i ungdomsfotballen råde unge talenter til når de spør hvor de kan få det beste fotballtilbudet kombinert med skolegang?

Jeg vet svært lite om hvordan både Øvrebyens fotballlinje og NTG drives. Men min logikk har alltid tenkt at NTG er de som skal være suverent best på talent/spillerutvikling.

Men disse styrkeforholdene skal det bli svært interessant å følge med på hvordan KIL/NTGs juniorlag, KIL Fotballs juniorlag og Sanders juniorlag vil stå i forhold til hverandre. Hvis ikke KIL/NTG er suverent bedre enn disse blir jeg egentlig litt skremt.


Top
 Profile  
 
PostPosted: 03 Mar 2009, 16:31 
Offline
Klubbdirektør
User avatar

Joined: 28 Jun 2005, 22:42
Posts: 3643
NTG Kongsvinger er vel 3-4 valg for dem som vil spille fotball. Så da vil det si at de som ikke kommer inn på de de beste valgene havner her på Kongsvinger.


Top
 Profile  
 
PostPosted: 03 Mar 2009, 17:59 
Offline
Forumlegende

Joined: 27 Mar 2005, 11:54
Posts: 4419
Location: Gjemselund
Janko wrote:
NTG Kongsvinger er vel 3-4 valg for dem som vil spille fotball. Så da vil det si at de som ikke kommer inn på de de beste valgene havner her på Kongsvinger.


Og disse er da svakere fotballspillere enn de lokale gutta? Hvorfor er det isåfall ikke flere lokale gutter på NTG?

Såvidt jeg vet har også KIL Toppfotball flere fingre med i utvelgelsen av spillere til det beste jr laget i byen. Har man bommet fullstendig i denne utvelgelsen?

Jeg stiller spørsmål i håp om svar. Synes dette er relevante ting å få vite.


Top
 Profile  
 
PostPosted: 04 Mar 2009, 00:03 
Offline
Kaptein

Joined: 23 Jun 2005, 19:19
Posts: 758
Location: Gjemselund Stadion
De beste juniorspillerne på A-laget til Eidskog, Grue, Flisa og Sander går på Øvrebyen Idrett.. Dette er spillere som hadde gått rett inn på Ntg, men velger Øvrebyen - grunnen til det er etter mitt inntrykk blant annet at det er ett bedre miljø på Øvrebyen. Ntg har svært mange spillere utenbys fra, og dette gjør at mange følger kameratene til Øvrebyen. Samtidig blir ofte utenbys spillere prioritert ved at de bare trenger å vise seg frem på noen få treninger i motsetning til mer lokale som man har sett svakheter og styrker på over lengre tid - dette kan slå begge veier.

Uten å kritisere NTG generelt og si noe helt sikkert, er bare dette mitt inntrykk. Det som er sikkert er derimot at Øvrebyen har langt flere lokale spillere (på høyt nivå) i forhold til Ntg, noe de to kampene Øvrebyen har slått Ntg viser.


Top
 Profile  
 
PostPosted: 04 Mar 2009, 00:23 
Offline
Reserve

Joined: 01 Nov 2006, 14:57
Posts: 189
NTG er en skole for de som ønsker en hverdag lik en toppidrettsutøver. For de som ønsker å satse på å bli best mulig innenfor sin idrett. Som ønsker å trene hver bidige dag for å bli bedre teknisk, taktisk, fysisk osv. Det er dermed ikke sagt at ntg elevene skal ligge flere hakk over feks øvrebyen elever. For det trenger de jo nødvendigvis ikke å gjøre.

Det er heller ikke slik at ntg ikke ser lokalt. For å nevne navn da.. Så er en spiller som Christoffer Haugen. Han hadde vært en av skolens beste spillere han. Han har også hatt tilbud om å gå på ntg. Men Haugen selv syntes kanskje ikke at det var noe rett valg for han. Allikevel kan han være mye bedre enn en annen spiller som har lyst på denne hverdagen. Så at øvrebyen slår ntg er jeg ikke overrasket over.

Det at man går på ntg skal altså ikke si at man er driiit god.. for sånn er det ikke.. for de aller beste spillerene i landet, så vil det helt klart være mer interessant å søke seg inn på ntg bærum. Der har man ennå større muligheter i forhold til klubbtilbud osv. Dette er en av grunnene til at ntg vinger ikke får de beste, men må nøye seg med de beste de kan få. Enten de kommer fra sander, eidskog, eller nordland..


Hvorfor kil.no ikke skriver om dette vet jeg faktisk ikke.. mulig de er medgangssupportere? men tror ikke du er det herlyng;)


Top
 Profile  
 
PostPosted: 04 Mar 2009, 09:37 
Offline
Forumlegende

Joined: 27 Mar 2005, 11:54
Posts: 4419
Location: Gjemselund
Interessante svar.

Hvor mye fotballundervisning har man på Øvrebyen? Og regner med de som underviser i fotball der ikke er tradisjonelle gymlærere men fotballkyndige folk?

KIL Toppfotball har jo en finger med i KIL/NTG og 3. divisjonslaget til KIL T. vil jo være svært ungt denne sesongen. Blant annet så treningshospiteres det fra KIL Fotball til KIL Toppfotball. Og det er bra. Men har KIL Toppfotball rett og slett gått glipp av noen spillere som burde blitt "headhuntet" dit?

Har man et bedre sportslig tilbud og bedre utviklingsmuligheter når man som 18-19 åring spiller 3. divisjon på Sander formfor å velge KIL Toppfotball?


Top
 Profile  
 
PostPosted: 04 Mar 2009, 14:08 
Offline
Reserve

Joined: 01 Nov 2006, 14:57
Posts: 189
Det beste fotballtilbudet får man jo definitivt på ntg. hvor man trener hver dag, reiser på treningsleir til bedre treningforhold osv. idrettsfag har mer et gymtilbud, for å si det sånn.. det går vel an å spesialisere seg innen fotball, men i tillegg har de også da dans, turn, osv..

dette handler da om hva den enkelte vil med idretten.. spiller man for å ha det gøy og å holde seg i form, er kanskje idrettsfag beste løsning. mens ntg best om man vil prøve å nå langt ved å satse alt.

som sagt kan det da være like gode om ikke bedre spillere på øvrebyen.

Jeg tror heller ikke det er noen ulempe å spille 3 div i eidskog, sander eller flisa i fordel mot å spille i kil.
i kil har man kanskje sjans for å få trent med a-lag osv.. men det vil man jo selvsagt få tilbud om om man spiller for sander også, om personen er god nok.

Så karlsen, det med å gi forslag til skole, så er nok det beste svaret: er du villig til å satse og vil noe med dette, og i tillegg har råd.. så velg ntg..
vil du ikke trene fotball hver dag.. og ikke ha den seriøse treningshverdagen hver dag, så velg øvrebyen..


Top
 Profile  
 
PostPosted: 04 Mar 2009, 14:15 
Offline
Kaptein

Joined: 23 Jun 2005, 19:19
Posts: 758
Location: Gjemselund Stadion
Har nok ikke noe med seriøsiteten å gjøre om man velger NTG eller Øvrebyen.. Da er det isåfall skuffende for de "seriøse" å tape for de på Øvrebyen som du mener ikke er så seriøse. Grunnen til at mange velger 3. div lag rundt i distriktet er litt fordi Kil har fått et litt dårlig rykte om å ikke satse nok på lokale, dette er vi dog i ferd med å snu litt med Krogh og Digerud hvis de får en skikkelig sjanse.. I tillegg mener mange at spillere som går på Ntg blir prioritert foran lokale spillere på Kil/Ntg Junior.

Når det gjelder kompetansen innen fotball på Øvrebyen er den svært god, da det er faglig gode fotballtrenere på fotballøktene. Det er riktig at det er mer allsidig idrett i tillegg på Øvrebyen, men vet også om mange som går lei fotball etter å ha gått 3 år på Ntg - kanskje dette også er noe av grunnen til at de velger Øvrebyen.


Last edited by Bergkamp on 04 Mar 2009, 14:18, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
PostPosted: 04 Mar 2009, 15:26 
Offline
Reserve

Joined: 01 Nov 2006, 14:57
Posts: 189
det var jo det jeg mente bergkamp..

folk kan bli lei 3 år med fotball hver dag.. så da kommer det an på hva de enkelte ønsker..

og mente ikke at de som går ntg er mer seriøse.. det veit jeg at de ikke er.. ikke missforstå,
men det å stå opp hver dag kl 8 å trene, er mer "seriøst" i den forstand. at de ønsker den muligheten for å bli best mulig... best mulig kan så være at de ikke kommer høyere enn 4.div spill..

og ja, trenerne på øvrebyen har god kompetanse på sitt området... uten tvil!

hadde jeg vært et stort talent, tror jeg faktisk jeg hadde valgt å spille 3 div i en lokal klubb..


Top
 Profile  
 
PostPosted: 04 Mar 2009, 16:05 
Offline
Klubbdirektør
User avatar

Joined: 28 Jun 2005, 22:42
Posts: 3643
Hvis man blir lei/kje fotball etter 3 år, skjønner jeg ikke hvorfor de søker på ntg i det hele tatt. Tror man at fotball er å trene 2-3 timer hver dag eller? Da har man misforstått det med å vere proff i sitt yrkes valg. Og dem er det nok ikke mange av på NTG eller øvrebyen. Da hadde nok Kil fått tak i dem- Etter så mange år som skolen har drevet er det få som har slått til. Jeg tror at de som søker NTG Kongsvinger ikke er seriøse nok til å satse for fult.


Top
 Profile  
 
PostPosted: 04 Mar 2009, 16:23 
Offline
Forumlegende

Joined: 27 Mar 2005, 11:54
Posts: 4419
Location: Gjemselund
Flott, nå har jeg mer innsikt i hvordan ting ligger an og forskjellen på NTG og Øvrebyen.

Det er til en viss grad forståelig at de fleste spillere blir ganske kje med fotball hverdag i 3 år. Men nå er det jo også sånn at de fleste ikke blir profesjonelle.

Hvis man ser til andre idretter, ta råskinnet Northug for eksempel. Fortsatt ung. Han har helt sikkert ofra mye og trent flere timer enn en gjennomsnitts fotballspiller hver eneste dag i mange år for å bli så god. Det er viktig med den rette innstillinga og viljen til å bli god.

Men dersom fotball hver dag i 3 år er kjedelig må man jo spørre seg om tilbudet er for monotont. Fotballen er såpass kompleks at man kan ha stor variasjon og forskjellige utfordringer innenfor dette feltet, og opprettholde gleden. Men det er klart, en indre glede og glød er jo et grunnlag for å lykkes.

De som av hele sin sjel VIL lykkes lykkes ofte. Men det er viktig med gode rådgivere og god tilrettelegging hele veien.

Jeg skal ikke mene noe mer om skoletilbudene. Men har nå fått tak i årsberetningen til KIL toppfotball der de også skriver litt om visjoner for fremtiden. Jeg liker det jeg leser i forhold til ambisjonene om å utvikle lokale spillere til a-lagspillere i årene framover. Også for å møte kommende krav om antallet egenutviklede spillere i a-stallen. Jeg er spent på hva slags tiltak som kommer og hvordan ting vil fungere i praksis i årene framover på talentutviklingsbiten.

Så får man selv i breddefotballen strebe etter å gjøre så god jobb som mulig med de yngre talentene og bidra så godt man kan med riktig veiledning. Samt gjøre det gøy å spille fotball samtidig som man stiller krav om kvalitet i alt som skjer og lære bort gode holdninger og god innstilling.


Last edited by Karlsen on 04 Mar 2009, 16:24, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
PostPosted: 29 Nov 2009, 20:33 
Offline
Kaptein

Joined: 23 Jun 2005, 19:19
Posts: 758
Location: Gjemselund Stadion
To kamper mellom NTG og Øvrebyen i årets Skolecup.

Kampen i gruppespillet endte 1-0 til Øvrebyen og finalen endte 3-0 til Øvrebyen.. Fem seire på rad uten baklengs for Øvrebyen mot NTG.


Top
 Profile  
 
PostPosted: 02 Dec 2009, 15:57 
Offline
Reserve

Joined: 10 Aug 2006, 09:36
Posts: 180
Ser det er lenge sida denne tråden ble diskutert, men slenger alikevel inn en kommentar. Det ble sagt noe om at det er synd hvis de som velger "Øvrebyen" straffes overfor de som går på NTG, og det er jo klart at det er synd. Jeg husker iallefall selv da jeg gikk på Øvrebyen, så følte noen av oss det som om trenern på 3.divisjonslaget til KIL (som tilfeldigvis også var trener/lærer på NTG) forfordelte NTG-spillere foran Øvreby spillere ved uttak til kamper. Dette viste set spesielt tydelig rundt starten av høstsesongen da spillere kom til NTG og hadde gått på skole i ca.1 uke, og gikk rett inn i start 11-ern i 3.div, foran de fra Øvrebyen som enten ble henvist til benken, eller ikke var i troppen i det hele tatt. Og tro meg, på det tidspunktet var disse nyankomne ikke alltid best.

Nå kan det sikkert for noen virke som dette bare er bitre beskyldninger fra en som ikke fikk muligheten selv, og det kan godt hende jeg er også det. Fikk en B-kamp, og syntes vel selv jeg burde ha fått noen fler. Men jeg innser også selv at jeg strengt talt ikke hadde hatt noe der å gjøre. Men jeg husker bestemt at det var flere av oss som satt med en følelse av å bli nedprioritert, ikke nødvendigvis fordi vi gikk på øvrebyen, men fordi trenern hadde mer tiltro til sine elever på NTG.


Top
 Profile  
 
PostPosted: 02 Dec 2010, 18:03 
Offline
Materialforvalter

Joined: 27 Aug 2009, 21:47
Posts: 52
Nå er vell ikke Engerbakken trener på NTG lenger. Og for meg så ser det ut som om han ikke ser så nøye etter om hvem som går på skole hvor. Da det faktisk er spillere i troppen som ikke går på NTG og idrettslinja på øvrebyen, og det som gleder meg mest er å se hvor mange av spillerene som står oppført på kil.no, som faktisk er fra glomdals distriktet.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 15 posts ] 

All times are UTC + 1 hour [ DST ]


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group