Ny stadion på Gjemselund høres nesten for godt ut til å være sant.
Men det er tre ting som gjør at jeg er kapabel til å tro at det kan bli en realitet:
1) Det virker som at idéen er godt forankret både i KIL Toppfotball og KIL Fotball.
2) Det er solide lokale bedrifter/investorer og ikke KIL som skal betale for dette.
3) Det er (slik jeg tolker det) lagt fram for kommunen på en ryddig og troverdig måte.
Det blir spennende å se hva politikerne velger å gjøre. De må vel finne ut om de har loven på sin side dersom de velger å gi bort tomtearealer. Oslo kommune ga vel bort en tomt til Vålerengens IF for noen år siden, slik at de kunne bygge egen stadion. Jeg mener det var en ganske lang diskusjon om en slik avtale var lovlig den gangen. Den var i hvert fall skrevet på pølsepapir.
Nok om det.
Gode stadionfasiliteter er viktig både for spillere og supportere. Det kan utgjøre forskjellen for et lovende talent som vurderer om han skal signere for KIL eller en annen klubb på Østlandet.
Det som blir viktig er å ikke ta fullstendig av. Selv om vi skulle bli et eliteserielag i framtiden er det ingen vits i å bygge en stadion som tar mer enn 5000 tilskuere. Selv det er nok i overkant. Kanskje det er bedre å bygge en stadion som tar 3000 tilskuere. Så får det heller bli rift om plassene de få gangene det er flere enn 3000 personer som drar seg på kamp. Det er bedre enn å måtte dekke over tomme sitteplasser med duker og reklameplakater, slik Start gjør. Da vi var oppe i eliteserien i 2010 lå vel snittet på rundt 3000, mener jeg å huske. Det finnes flere eksempler på klubber som har tabbet seg ut og bygget for stort. Se på nevnte Start og Viking. Begge disse klubbene holdt vel på å gå konkurs pga. overdimensjonerte stadioner. Heldigvis virker det som det er andre enn KIL som skal dra det største økonomiske lasset her.
Jeg håper dette blir en realitet og at det blir en intim stadion med tak på alle sider og med god sikt fra alle plasser. Gjerne ståplasser til supporterne bak det ene målet. Gjerne en stadion der det er tribune langs alle fire sider av banen, selv om det går på bekostning av tribunestørrelse. Ny stadion gir jo en fin mulighet til å strømlinjeforme de utenomsportslige delene av virksomheten også, slik som logistikken rundt kiosker, toaletter, billettluker osv. Det blir jo ikke en storstue, men det skal jo også kombineres med leiligheter, kontorer osv.
Dette er en utrolig spennende sak og en potensiell gavepakke til KIL på lang sikt. Krysser fingrene for at det blir en realitet!