KIL Supporterklubb

Kongsvinger Supporterklubb Forum
It is currently 24 Apr 2024, 12:14

All times are UTC + 1 hour [ DST ]




Post new topic Reply to topic  [ 133 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Next
Author Message
 Post subject: KIL anno 2017
PostPosted: 01 Jun 2017, 14:58 
Offline
Forumlegende
User avatar

Joined: 24 Jun 2005, 00:25
Posts: 6460
Location: Bor i Oslo, er fra Eidsvoll.
Etter gårsdagens cuptap mot Sarpsborg går det mange tanker gjennom hodet. Isolert sett er det ikke noen krise at vi ryker ut av cupen mot ett lag i toppe av Eliteserien, men KIL publikumet ble bortskjemt på suksess i fjor og har fortsatt grunn til å forvente mye av laget.

De siste to årene så har vi vært ett av Norges mest underholdene lag offensivt med en klart definert spillestil som fungerer. Vi var svake på brudd i mot grunnet at vi tok høy risiko fremover, men også defensivt hadde vi grei kontroll mot de fleste motstandere. Var også en del annet man kunne rette på med spillestilen til Piementa, og det sa den nye lagledelsen at de skulle ta tak i.
Særlig skulle de rette på de defensive svakhetene.

Men hva er status, vi er langt dårligere defensivt enn vi var, det er ikke noe klar struktur på det vi gjør når vi mister ball. I noen kamper satser vi på gjenvinning, i andre å gjenopprette balanse, sikringsspill er ofte mangelfullt, veldig mye å rette på. Vi har også mistet det fortrinnet vi hadde offensivt, og mye virker planløst og det er lite bevegelse. Alt er ikke mørkt, innimellom ser vi tendenser til vårt spill og vi har laget en del mål, men uttellingen er alt for dårlig og vi er i desperat behov for en endring for å forsvare plassen i den nest øverste divisjonen.

Det som overrasker mest er bruken av spillere, i forhold til i fjor så har vi tilnærmet uendret mannskap. Sesongen startet med at mange av de var ute med skader, men nå er de fleste tilgjengelig. Likevel blir ikke de beste fra i fjor brukt? Vi har så store kvaliteter i stallen i forhold til ballkontroll, pasningskvalitet og også bevegelsesmønster, men med stadig utskiftninger på laget klarer man ikke å utnytte dette. Nå må man skjønne at det brenner en lunte som gjør at man må legge bort prinsipper og utnytte det fortrinnet vi har til få mest mulig poeng, vi må opp rundt 30 poeng for å sikre plassen og foreløpig har vi en lang vei å gå.

Biter med også merke i måten treneren kommuniserer utad på, jeg er tilhenger av å løfte frem det positive, men når man går så pass på trynet er det også greit å legge seg flat og innrømme at man kanskje ikke har tatt de beste valgene og presentere en ny plan for hvordan man skal håndtere dette fremover.

Hvis man klarer å forvandle ett lag som kom til cupfinalen og kjempet om opprykk til å være en klar nedrykkskandidat i løpet av en vinter, når man har mesteparten av spillerstallen intakt så må man innse at man kanskje ikke har den kompetansen som kreves på dette nivået.

Så kritisk tror jeg aldri jeg har vært i ett innlegg på KIL forumet noen gang, men jeg er sjokkert at det faktisk er mulig.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: KIL anno 2017
PostPosted: 01 Jun 2017, 21:20 
Offline
Saftblander

Joined: 03 Mar 2014, 20:53
Posts: 31
Er enig med mye av det du skriver. Stadige utskiftinger på lag er sjelden veien til suksess. Synes Wenberg var kanskje vår beste spiller og han er plassert på benken. Synes også Castro var frisk å kjempet mye, der bruker vi nå isteden en svenske som er redd ballen og egentlig bare ufin på banen. Vår venstre back spiller bare pga skader å at vi ikke har noe annet vil jeg tro.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: KIL anno 2017
PostPosted: 01 Jun 2017, 21:35 
Offline
Forumlegende

Joined: 19 Apr 2006, 12:33
Posts: 4670
Location: kongsvinger
mikeb wrote:
Etter gårsdagens cuptap mot Sarpsborg går det mange tanker gjennom hodet. Isolert sett er det ikke noen krise at vi ryker ut av cupen mot ett lag i toppe av Eliteserien, men KIL publikumet ble bortskjemt på suksess i fjor og har fortsatt grunn til å forvente mye av laget.

De siste to årene så har vi vært ett av Norges mest underholdene lag offensivt med en klart definert spillestil som fungerer. Vi var svake på brudd i mot grunnet at vi tok høy risiko fremover, men også defensivt hadde vi grei kontroll mot de fleste motstandere. Var også en del annet man kunne rette på med spillestilen til Piementa, og det sa den nye lagledelsen at de skulle ta tak i.
Særlig skulle de rette på de defensive svakhetene.

Men hva er status, vi er langt dårligere defensivt enn vi var, det er ikke noe klar struktur på det vi gjør når vi mister ball. I noen kamper satser vi på gjenvinning, i andre å gjenopprette balanse, sikringsspill er ofte mangelfullt, veldig mye å rette på. Vi har også mistet det fortrinnet vi hadde offensivt, og mye virker planløst og det er lite bevegelse. Alt er ikke mørkt, innimellom ser vi tendenser til vårt spill og vi har laget en del mål, men uttellingen er alt for dårlig og vi er i desperat behov for en endring for å forsvare plassen i den nest øverste divisjonen.

Det som overrasker mest er bruken av spillere, i forhold til i fjor så har vi tilnærmet uendret mannskap. Sesongen startet med at mange av de var ute med skader, men nå er de fleste tilgjengelig. Likevel blir ikke de beste fra i fjor brukt? Vi har så store kvaliteter i stallen i forhold til ballkontroll, pasningskvalitet og også bevegelsesmønster, men med stadig utskiftninger på laget klarer man ikke å utnytte dette. Nå må man skjønne at det brenner en lunte som gjør at man må legge bort prinsipper og utnytte det fortrinnet vi har til få mest mulig poeng, vi må opp rundt 30 poeng for å sikre plassen og foreløpig har vi en lang vei å gå.

Biter med også merke i måten treneren kommuniserer utad på, jeg er tilhenger av å løfte frem det positive, men når man går så pass på trynet er det også greit å legge seg flat og innrømme at man kanskje ikke har tatt de beste valgene og presentere en ny plan for hvordan man skal håndtere dette fremover.

Hvis man klarer å forvandle ett lag som kom til cupfinalen og kjempet om opprykk til å være en klar nedrykkskandidat i løpet av en vinter, når man har mesteparten av spillerstallen intakt så må man innse at man kanskje ikke har den kompetansen som kreves på dette nivået.

Så kritisk tror jeg aldri jeg har vært i ett innlegg på KIL forumet noen gang, men jeg er sjokkert at det faktisk er mulig.


Her var du nådeløs.

Vel, det er vel noen momenter å tenke på:
- keeper er ny, og da særlig med tanke på kommunikasjon mot forsvaret
- de skadde som er tilbake har lite kamptrening (Pålerud, Moldskred)
- Suslov er langtidsborte (selv om han og Ovlien ikke hadde suksess så langt i år)
- Grekern og Niang er vekke (Ericsson kan bli en erstatter etterhvert, men han er jo nylig tilbake)
- Nystuen bidro bra i første halvdel i fjor før han ble satt ut
- Guven ble skadet og synes ikke å vøre i nærheten ennå, virker stresset

Klubben ville ikke og eller klarte ikke å hente noen erfaren sterk spiller til forsvaret.
Klubben har hentet en del forover uten at det har styrket laget så langt. Castro er unntaket, han har vært god.
Dette er vel også sannsynligvis andres *skyld*...

Man virker veldig usikre når man skal spille seg ut og det blir ofte en håpløs pasning for å løse opp.
Så blir det for mye bakover og att og fram i midtsirkelen.
Det annullerte målet mot Florø etter noen sekunder var et eksempel på når det lykkes med spillet (bare noen centimeter fra suksess).
Men synes man ser at man er veldig bra når man stormer forover langs bakken og ikke duller att og fram og sidelengs så mye.

Eriksen vil neppe skifte filosofi.
Situasjonen var lik i Hødd - og han ba om mer tid (men ble kastet). 11 poeng på 13 kamper.
Det blir vanskelig å skifte til noe man selv ikke tror på.

Men - hvem skal man ansette om man sparker ham???


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: KIL anno 2017
PostPosted: 01 Jun 2017, 21:36 
Offline
Forumlegende

Joined: 19 Apr 2006, 12:33
Posts: 4670
Location: kongsvinger
Cooper wrote:
Er enig med mye av det du skriver. Stadige utskiftinger på lag er sjelden veien til suksess. Synes Wenberg var kanskje vår beste spiller og han er plassert på benken. Synes også Castro var frisk å kjempet mye, der bruker vi nå isteden en svenske som er redd ballen og egentlig bare ufin på banen. Vår venstre back spiller bare pga skader å at vi ikke har noe annet vil jeg tro.


Skal man kritisere noen så får man kritisere andre enn konkrete spillere, synes jeg.
Det du sier om Wennberg og Castro støtter jeg helt.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: KIL anno 2017
PostPosted: 01 Jun 2017, 22:41 
Offline
Klubbdirektør
User avatar

Joined: 28 Jun 2005, 22:42
Posts: 3646
Når Holter spiller blir det for mye støtte passninger. Wennberg er vel den som setter fart fremover, så skjønner ikke hvorfor ikke han spiller fra start. Eriksen hadde samme filosofi i Follo å. Spille seg ut. Men Espen og Eriksen må vel snart se at det ikke funker noe serlig. Men spørs om han har noe annet å by på. Jeg tviler.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: KIL anno 2017
PostPosted: 02 Jun 2017, 14:25 
Offline
Forumlegende
User avatar

Joined: 24 Jun 2005, 00:25
Posts: 6460
Location: Bor i Oslo, er fra Eidsvoll.
Skal moderer meg litt, jeg ser jo også at de tar enkelte grep. F.eks. så er det langt mindre av at man skal spille seg ut bakfra når motstanderen presser høyt. Så der har man jo sett at dette behersker vi ikke på langt nær like godt som i fjor. Men vi rotet bort poeng på å forsøke å spille på den måten både mot Start, Glimt og Mjøndalen før vi fant ut at vi heller skulle ha lange utspark fra keeper i de situasjonene. I fjor var det kun KBK og RBK som lagde problemer når vi spilte oss ut bakfra fordi vi hadde spillere som hadde ro nok til å gjøre noe konstruktivt med ballen selv med folk i rygg, vi hadde også flere som beveget seg i rom slik at ballfører hadde flere pasningsvalg. Da er det vanskeligere å lese og bryte.

Det at man har vinglet med formasjonen, spillervalg og press er vel også forsøk på å gjøre noe med situasjonen.

Noen eksempler.
Mot Florø starter vi kampen med aggressivt høyt press og vinner flere baller og skaper to store sjanser tidlig i kampen som feilaktig blir vinket for offside. Dette fungerer, men etter 15 minutter slutter vi med dette. Den første kampen jeg så med Pimenta som trener var treningskamp mot Stabæk før 2015 sesongen, det som imponerte meg den gangen at vi hadde et tilsvarende aggressivt press nesten gjennom 90 minutter, særlig Maikel var dyktig på dette. En slik spillestil koster krefter, men det fungerer. De fleste lag sliter med å skape noe om motstanderen hele tiden stresser dem og er oppe i ballfører før han får kontroll.

I kampen mot Arendal så la jeg merke til at Richardsen i starten var flink til å flytte ut på strek slik at han var spillbar for stopper når vi skulle spille oss ut bakfra. Arendal var ikke så aggressive i presset i starten så det var greit så spille seg ut bakfra. I tillegg kom midtbane ned for å møte (tror det var Holter) slik at vi minst hadde to alternativer å spille på. Senere i kampen gikk samme Richardsen vekk fra situasjonen med ryggen mot ball i det ballen ble satt i spill og midtstopper sto uten pasningsalternativ og vi mistet ballen. I fjor skjedde det svært sjelden at ikke alle var oppmerksomme når spillet ble satt i gang og motstandere kunne lese hva vi tenkte å gjøre og bryte høyt i banen.

Mot Florø så jeg Moldskred varmet opp med skuddtrening i pausen, han så veldig spillesugen ut og det lyste av ham at han hadde lyst til å score. Jeg tenkte at når han kommer inn får vi ett mål. Dette fikk vi og bra var det. Men litt senere i kampen så tapte Moldskred en ball, og hadde ett halvhjertet returløp og vi fikk ett angrep i mot som fort kunne blitt farlig. Husker dere returløpet til Harald Holter i semifinalen mot Godset i fjor, hvor han hadde en perfekt timet takling og fikk en hard klapp i ryggen av Pimenta for å vise at han satt pris på dette. Slike returløp må vi ta i hver kamp fremover for å vise at vi ikke gir bort ball og tillater at motstander kommer for lett til i angrep.

Kunne sikkert ramset opp en rekke flere eksempler likt dette.

Men det eneste jeg etterlyser er egentlig at trener og støtteapparat er litt ydmyke i forhold til den situasjonen de har bragt oss opp i. I starten kunne vi akseptere at de forklarte ett tap pga. av mye skader og at vi henger godt med i kampen. Men enhver med litt peiling på fotball ser at KIL nå er ett langt dårligere lag enn i fjor og det er ikke bare fordi vi mangler en stopper og har ny keeper, man har også mislyktes med de endringene man forsøkte å gjøre i vinter og må forsøke å finne tilbake til det som kjennetegnet KIL i fjor og i forfjor.

Jeg syns faktisk Espen viser godt lederskap når han tar Eriksen i forsvar på nachspiel etter kampen 16. Mai. Jeg syns ikke det er ok at supportere står på Felt J og skriker "Eriksen finn deg en annen jobb". Jeg tror ikke KIL blir ett bedre lag og vinner flere kamper av sånn oppførsel fra oss på tribuna. Eriksen taklet det godt på intervjuene etter kampen og sa at han gjerne tok i mot frustrasjonen fra supporterne, så det er tøft å stå rakrygget i en slik situasjon.

Det jeg kritiserer er at man virker så overbevist over at det man gjør på banen og feltet er det riktige, når alle som ser KIL i kamp ser at "helsetilstanden" på spillet vårt er langt fra bra. Det glimter til, men det er for øyeblikket ikke nok. Vi har 0,9 poeng i snitt pr. kamp. Det gir oss 27 poeng på hele sesongen og det er sannsynligvis ikke nok til å redde plassen, derfor bør kriseplanen introduseres nå og ikke når det gjenstår 10 kamper.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: KIL anno 2017
PostPosted: 02 Jun 2017, 15:30 
Offline
Trener

Joined: 12 Oct 2009, 12:31
Posts: 843
Problemet med Hans Erik Eriksen (i mine øyne) er at han faktisk virker som en hyggelig og sympatisk fyr.......og jeg synes han tar kritikken ganske bra. Jeg ønsket virkelig at han skulle få det til men jeg har mistet mer og mer troen.

Satt i går og så på deler av kampen mellom Strømsgodset og KIL i semifinalen..........det er liksom et helt annet lag.
Et helt annet lag med stort sett de samme spillerne som vi har nå.

Nå virker det helt planløst og tilfeldig egentlig.....lite fremdrift, mye balltrilling uten at noe skjer......mannskapet er yngre og mer urutinert og uten klare "vinnerskaller" slik jeg ser det.

Kanskje man egentlig bare burde ligget med alle mann i forsvar og satset på at spillere som Guven, Castro, Nieves og Moldskred fikk til noe på topp.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: KIL anno 2017
PostPosted: 02 Jun 2017, 15:40 
Offline
Forumlegende
User avatar

Joined: 24 Jun 2005, 00:25
Posts: 6460
Location: Bor i Oslo, er fra Eidsvoll.
De siste 3 årene har man måtte ha fra 32 til 37 poeng for å sikre plassen med 12. plass. I år er det jo kun 15. og 16. plass som rykker rett ned og 14. spiller kvallik, så da bør man klare seg med ca. 30p.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: KIL anno 2017
PostPosted: 02 Jun 2017, 17:43 
Offline
Spiller

Joined: 30 Mar 2010, 12:27
Posts: 459
Trist som faen. Kjære admistrstor! Fjern meg fra forumet.

_________________
ALDRI KIL I 2 DIV.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: KIL anno 2017
PostPosted: 03 Jun 2017, 10:44 
Offline
Trener

Joined: 17 Dec 2007, 12:06
Posts: 851
Location: Oslo
De 2 store skandalene er vel:

1) At Nystuen ikke fikk avklart trenerspørsmålet før i januar og det etter 2 år med suksess med Pimenta.
2) At forsvaret ikke ble forsterket.

Forøvrig helt enig når det gjelder Wennberg. KIL's beste spiller i år, og den med best skuddfot (sammen med Ellingsen) og så får han ikke starte! Helt håpløst.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: KIL anno 2017
PostPosted: 03 Jun 2017, 21:32 
Offline
Klubbdirektør
User avatar

Joined: 12 Apr 2010, 18:27
Posts: 1450
Location: Elverum
Helt i orden å være kritisk mikeb. Så og si 100 prosent enig i det du skriver.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: KIL anno 2017
PostPosted: 03 Jun 2017, 22:23 
Offline
Spiller

Joined: 30 Mar 2010, 12:27
Posts: 459
Helt korrekt David Justice, og til trådstarteren mikeb.

_________________
ALDRI KIL I 2 DIV.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: KIL anno 2017
PostPosted: 05 Jun 2017, 12:25 
Offline
Trener

Joined: 17 Dec 2007, 12:06
Posts: 851
Location: Oslo
Heldigvis er laget på gang igjen. Debattklimaet på facebook er derimot forsuret. En skal tydeligvis vokte seg selv for å legge ut kritikk der.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: KIL anno 2017
PostPosted: 06 Jun 2017, 09:22 
Offline
Forumlegende
User avatar

Joined: 24 Jun 2005, 00:25
Posts: 6460
Location: Bor i Oslo, er fra Eidsvoll.
Ikke noe gleder meg mer enn om vi begynner å få litt sving på sakene, fikk dessverre hverken sett Kisa eller Strømmen kampen så håper de fortsetter mot Levanger.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: KIL anno 2017
PostPosted: 14 Jun 2017, 19:01 
Offline
Forumlegende

Joined: 19 Apr 2006, 12:33
Posts: 4670
Location: kongsvinger
Ifølge Glåmdalen (betalingsartikkel) er visst Strømsgodet i prat med Ellingsen.
Han og hans agent er observerte i Drammen.
Nystuen bekrefter visst at Godset har grønt lys å prate med ham.

Vi må vel regne med at han forsvinner nå i vinduet.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 133 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Next

All times are UTC + 1 hour [ DST ]


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 43 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group