Karlsen wrote:
Også andre enn NTG kan "levere" talenter. Eller hva skal man si når Øvrebyens fotballlinje i fjor visstnok slo NTG flere ganger. Eller hva skal man si om sentrum vgs vinner hele skolecupen i 2009. Bestemann og toppscorer? En Sanderspiller som definitivt burde vært i KIL.
Det med kretsen og kretssamlinger er jeg enig i. Jeg håper man nå har tatt opp speidingen på 94 talentene i distriktet. Akkurat den årgangen har jeg svært god oversikt over. Her må KIl T gå til naboklubbene å raske med seg noen lysende talenter i naboklubbene som første år jr neste sesong.
Trenger man NTG? Ja dersom inntaktet går fra å være skolepresatasjonsbasert til fotballferdigheter i fokus. Men KIL T er absolutt ikke avngengige av NTG i dag. Hva i alle dager er levert derfra de siste pårene da? Lite/Intet!
Men hele nøkkelen til talentutviklignsbiten sitter KIL T på. Så må de gå ut og kreve ting og sette premissene for samarbeid. Og Øvrebyens fotballlinje, hvor blant annet mr Linnes gikk ut nå, bør minst likestilles med ntg. Ja den eneste KIL T må bry seg om er de som leverer talent. Om det skjer påt reningsfeltet på Sander eller i Eidskog, om det skjer på Øvrebyen eller NTG eller hvor det er. NTG må avle opp, så får KIL T ta imot de som er gode nok. Skammelig få de siste årene... Det viser seg jo at NTG elever utenfra som ikke har klart å spille seg til kontrakt i a-stallen havner i middels norske klubber rundt omkring. Ikke EN av disse har det blitt noe særlig av såvidt meg bekjent.
Kun kvalitet er interessant. Har NTG to gode spillere som må KIL T være på der med en gang. Har de 10 gode spillere, ditto!
Det er vel her nøkkelen kanskje sitter...hvorfor skal Kongsvinger by/Glåmdal distriktet sette skolene/talenetene opp mot hverandre? Så vidt meg bekjent, trener ØVG 3 ganger pr uke, og med ekstremet variert oppmøte/kvalitet. Eksemplet Linnes og andre lokale som har gått på ØVG ville UANSETT blitt gode fotballspillere pga sine ferdigheter, evner, talent og ikke minst holdninger! Mulig det er riktig at ØVG slo NTG i en eller anen kamp i 2009 med Linnes, Moss osv på laget. Hva med kamp nå? Er det spilt noen? Hva er holdninger til NTG når de leverer spiller(e)? Krogh har jo gått gjennom systemet, og a-laget har jo brukt NTG elever nå i cupen? Ansvaret ligger hos KTF! De er nødt til å gå hånd i hånd med både ØVG og NTG når det rekrutteres nye elever/spillere til disse skolene! KTF MÅ ha et system på samarbeidet sitt, og ikke bare sitte å se på!
Desverre har nok KTF med sitt virke gjennom mange år, ødelagt mye av den gode viljen i de lokale klubbene...Det er nok ikke bare bare å hente inn disse spillerne. De blir jo ikke tatt vare på. Her skal spillerutvikler gjøre en jobb, men han er ikke sett på Gjemselund på den siste mnd. Hva skal klubben med en slik person/funksjon når de ikke klarer å holde han på jobb? Jeg påstår at KTF hadde tjent MYE på å ansette en som ville utvikle spillere, og ikke bare ha "jobben på CV`n!" Det blir for meg litt tilfeldig ang kvalitet på det som skjer utenfor a-laget.
Jeg påstår at NTG har sin rett i samarbeid med KTF! Det har vist seg at sammen har de klart å holde både jr-lag og rekruttlag i drift i alle disse årene! Min påstand er at uten NTG ville det ikke vært jr-lag og/eller rekruttlag i KTF pr i dag! Det er det ikke økonomi til. I følge
http://www.ntg.no er de en skole på idrettens premisser. Jeg tolker det slik, at idretten og skole går hånd i hånd, dvs at det kreves et visst karaktersnitt for å bli vurdert, og man bør være av de bedre utøvere som som er blitt vurdert. Hvis KTF hadde vært med og dratt lasset ved inntak, hatt speidere rundt om kring i landet, hatt et system innad i KTF for utvikling av spillere, ville det vært enklere å rekruttere unge taleneter både lokalt og nasjonalt!
Så...hva har NTG levert de siste årene....jo et jr-lag og rekruttlag...viktig eller ikke??
Jeg mener at KTF ikke kan kreve noe som helst av de som utvikler talenter. Med dette mener jeg at så lenge KTF gang på gang viser uduglighet i forhold til å ha et system som tar disse talentene videre, og nærmest gir en garanti for at det kommer frem gode spillere gjennom sine samarbeidspartnere/eget system, så kan de ikke det! RBK kan kreve, for de har et system/økonomi som tillater det i forhold til kontrakter m.m. KTF er i en uheldig situasjon her. Det er ikke økonomi til å ansette personer som vil gjøre en god jobb her. Jeg tror(desverre) at KTF bare må takke og bukke for de få som er gode nok, uansett hvor dem kommer fra. KTF MÅ være på de arenaer hvor talentene er, komme med et tilbud om både skoleplass (ØVG/NTG) og tilbud om en kontrakt i form av talentutviklingsprogram, vise spillerne at det går an via treninger på skole til treninger på a-lag, få prøve seg i treningskamper, ha en ANSVARLIG spillerutvikler som bidrar både på skoletreninger og klubbtreninger. Rett og slett ha et system for dette. Men KTF KAN ikke kreve noe som helst av hverken skoler i byen eller lokale klubber slik de jobber pr i dag!
Jeg skulle ønske KTF hadde alle de ressurser som er nødvendig!!!