Zezza wrote:
Tror nok også spillergruppa helst vil slippe Nordlie. Flere der som ikke er så glad i han.
Sterke autoritære ledere blir ofte uglesett her i landet. Her skal alle være en Marit Breivik der man skal inkludere og samtale og samarbeide og dulle og... Ja nesten til det selvutslettende for lederen. Det samme går igjen i skoleverket, er ikke mange lærere med autoritet og lederegenskaper igjen. Javisst skal man kunne behandle mennesker og lytte til mennesker. Se individet.
Sven Göran Eriksson har skrevet en bok som heter "on football" der han skriver mye om lederskap og spillerbehandling. Han mener, basert på erfaringer at 80-90% av alle fotballspillere ønsker å la seg lede. De ønsker ikke å ta ansvar selv men ønsker en sterk mann til å ta ledelsen. Han mener videre at kun en av fem spillere har den rette vinnermentaliteten. Altså må det nødvendigvis være noen sterke vinnere i lederposisjoner rundt et lag. Autoritet, disiplin, klar linjer - ja. I tillegg kommer den nødvendige kompetanse om mennesker og individet (Hvordan behandle den enkelte, hvem tåler kjeft, hvem må "dulles" med..)
Ser vi de store trenere, ledere, managere som nevnt i et tidligere innlegg er disse relativt autoritære, de får resultater. Og om en eller to spillere kommer i klinsj med for eksmepel Ferguson, ja da tar det ikke lang tid før de spillerne forsvinner ut porten. Uansett hva de heter og hvor gode de er. Sånn må det være! Også i KIL!
Sett at klubben nå gikk for Nordlie igjen da mener jeg spilllerne har to valg: Godta dette eller finne seg en annen klubb. Klart, om flertallet er i mot skal man høre på det. Men om 3-4 spillere ikke tåler trynet på han, neivel, det er dems problem. Det er nok av spillere som liker å spille for Nordlie også.
Så jeg er fortsatt klar på at jeg ønsker Nordlie. Eide er en god løsning, men Nordlie ville vært like bra.