KIL Supporterklubb

Kongsvinger Supporterklubb Forum
It is currently 06 Jul 2025, 22:51

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 55 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Author Message
 Post subject: Re: Knut Torbjørn Eggen
PostPosted: 16 Apr 2010, 23:57 
Klubbdirektør

Men er det så mange igjen av de som ikke "var så glade i han"? Jeg skjønner ikke hvem som skulle bli en bedre trener for gutta :( Og jeg er nesten sikker på at det er mannen Eide ønsker seg.

Profile  

PostPosted: 17 Apr 2010, 00:00 
Klubbdirektør

Berntsen wrote:
Sitter nok litt for langt unna til å si noe om det. Men slik situasjonen er nå er det neppe gjennomførbart økonomisk. Dersom Nordlie skal være med å styre skuta, tror jeg Eide løsning med Tom som mentor/samtaleparntner er det mest aktuelle. Særlig sansynlig er det ikke.

Er TN i en situasjon, hvor han kan stille krav økonomisk? Han er jo arbedsledig, og en jobb er vel ikke innen rimelig rekkevidde, slik jeg har oppfattet det. Tenk hva det ville ha gjort med imaget hans, hvis han for en gangs skyld viste at han tenker på noe annet enn penger...Jeg tror det ville ha vært et pluss på cv-en hans :wink:

Last edited by Libra on 17 Apr 2010, 00:03, edited 1 time in total.

Profile  

PostPosted: 17 Apr 2010, 09:11 
Forumlegende

Zezza wrote:
Tror nok også spillergruppa helst vil slippe Nordlie. Flere der som ikke er så glad i han.

Sterke autoritære ledere blir ofte uglesett her i landet. Her skal alle være en Marit Breivik der man skal inkludere og samtale og samarbeide og dulle og... Ja nesten til det selvutslettende for lederen. Det samme går igjen i skoleverket, er ikke mange lærere med autoritet og lederegenskaper igjen. Javisst skal man kunne behandle mennesker og lytte til mennesker. Se individet.

Sven Göran Eriksson har skrevet en bok som heter "on football" der han skriver mye om lederskap og spillerbehandling. Han mener, basert på erfaringer at 80-90% av alle fotballspillere ønsker å la seg lede. De ønsker ikke å ta ansvar selv men ønsker en sterk mann til å ta ledelsen. Han mener videre at kun en av fem spillere har den rette vinnermentaliteten. Altså må det nødvendigvis være noen sterke vinnere i lederposisjoner rundt et lag. Autoritet, disiplin, klar linjer - ja. I tillegg kommer den nødvendige kompetanse om mennesker og individet (Hvordan behandle den enkelte, hvem tåler kjeft, hvem må "dulles" med..)

Ser vi de store trenere, ledere, managere som nevnt i et tidligere innlegg er disse relativt autoritære, de får resultater. Og om en eller to spillere kommer i klinsj med for eksmepel Ferguson, ja da tar det ikke lang tid før de spillerne forsvinner ut porten. Uansett hva de heter og hvor gode de er. Sånn må det være! Også i KIL!

Sett at klubben nå gikk for Nordlie igjen da mener jeg spilllerne har to valg: Godta dette eller finne seg en annen klubb. Klart, om flertallet er i mot skal man høre på det. Men om 3-4 spillere ikke tåler trynet på han, neivel, det er dems problem. Det er nok av spillere som liker å spille for Nordlie også.

Så jeg er fortsatt klar på at jeg ønsker Nordlie. Eide er en god løsning, men Nordlie ville vært like bra.

Profile  

PostPosted: 17 Apr 2010, 16:48 
Spiller

Kanskje ikke så heldig å trekke inn Breivik for å understøtte dine synspunkter. Hun er vel udiskutabelt en av de mest suksessfulle lederne vi har hatt i idrettsnorge.

Du får nå mene hva du vil (det fronter du jo veldig sterkt at du selv og alle andre kan, helt til du selv finner det for godt å sensurere som moderator :shock: :lol: ), men jeg synes synspunktene du lister opp i innlegget over baserer seg på psykologisk og pedagogisk teori som ble lagt nederst i skrivebordskuffen for 50-100 år siden.

Den er stor forskjell på å være autoritær og autorativ/autoritativ.

Får vel legge til at det er synd Eggen, som er en autoratativ leder, ikke tok jobben. Nordlie har vel brent sine bruer til Vinger

Last edited by Haraball on 17 Apr 2010, 16:50, edited 1 time in total.

Profile  

PostPosted: 17 Apr 2010, 17:47 
Grævling

Det er vel egentlig like greit å stoppe diskusjonen rundt Nordlie, han kommer ikke uansett, årsakene bør vel de fleste klare å tenke seg frem til. Ellers er det også rimelig tydelig at det SKAL hentes inn en ny hovedtrener, Eide forlblir assisten... da kan vi vel også fokusere på hvem den nye blir, tviler sterkt på om noen i KIL endrer holdning på bakgrunn av diskusjonen her inne ;-)

Er i det minste glad vi har Eide til å styre skuta frem til ny hovedtrener er på plass, så hadde det vært fantastisk om vi fikk vår første borteseier under Eide siden bortekampen mot Notodden i fjor, på søndag :-)

Profile  

PostPosted: 17 Apr 2010, 20:19 
Forumlegende

Haraball wrote:
pedagogisk teori som ble lagt nederst i skrivebordskuffen for 50-100 år siden.

Den er stor forskjell på å være autoritær og autorativ/autoritativ.

Skal man spikke på "fine" ord så greit:
Autoritær http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoe ... n&renset=j

Kreve lydighet, diktatorisk - to egenskaper som en god fotballtrener har. Disiplin/lydighet, besluttsomhet og handlekraft er en nøkkel for å vinne. Diktatorisk: Den treneren som ikke kan diktere for eksempel hvordan et lag skal spille er ingen trener. Man trenger ikke være barbarisk for å være autoritær eller ha autoritet.

MEN: Dette strider ikke mot å ivareta individet, samt lytte til spillerne i enkelte situasjoner
Men i bunn og grunn legger treneren premissene. Ferguson, Mourinho og mange flere er riktig å putte under overnevnte definisjon. Nordlie var også der, Rekdal er der. Pedagogisk teori som alle de som lykkes i dag bruker. Krystallklart lederskap med kunnskap om å behandle individet. Samt at man er åpen for innspill i enkelte situasjoner.

Autoritativ: http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoe ... n&renset=j

Vagt begrep. Ha myndighet, selvsagt har en trener myndighet til å ta beslutninger.

Men begrepsdiskusjon får være nettopp det, det kommer klart fram i eksempler hva slags trenertype jeg ønsker.

Joda, Nordlie-toget er nok kjørt. Poenget er at jeg ønsker en sterk leder på toppen. Så enten må man finne en med pondus og autoritet, eller så får man finslipe Eide. En ny trener må virkelig være god om han skal danke ut Eide.

Profile  

PostPosted: 17 Apr 2010, 21:05 
Klubbdirektør

Jeg skjønner ikke hvorfor Nordlie-toget er kjørt. Vi trenger i hvert fall en trener som har litt mer pondus/tyngde enn den forrige. Enten man kaller det det ene eller det andre :?

Profile  

PostPosted: 17 Apr 2010, 21:13 
Forumlegende

Libra wrote:
Jeg skjønner ikke hvorfor Nordlie-toget er kjørt. Vi trenger i hvert fall en trener som har litt mer pondus/tyngde enn den forrige. Enten man kaller det det ene eller det andre :?

Nå er ikke jeg TNs største tilhenger...men i bunn og grunn har du helt rett.

Hvis
- Nordlie vil og går med på den lønna klubben kan gi, og
- KIL finner ham den beste til å inneha rollen
så finnes det ikke annet enn følelsesmessige grunner...
Helt ok det - men hvorfor ikke være pragmatisk?
(http://www.ordnett.no/ordbok.html?searc ... cations=33 ... nr 2).

Profile  

PostPosted: 17 Apr 2010, 21:26 
Klubbdirektør

Helt enig med deg, Ivo. Det kan jo gå på slike ting som:

- Er det mulig å stole på han igjen etter "sviket"? Men jeg vil nå faktisk påstå at Amundsens "svik" var større og mer uforståelig enn Nordlies svik. Og det betyr at de aller fleste kan svikte når anledningen byr seg.

Jeg var forbannet på TN da han forlot oss, men aller mest var jeg skuffet og lei meg :? Jeg har tilgitt han nå :)

Profile  

PostPosted: 17 Apr 2010, 22:10 
Forumlegende

Libra wrote:

- Er det mulig å stole på han igjen etter "sviket"? Men jeg vil nå faktisk påstå at Amundsens "svik" var større og mer uforståelig enn Nordlies svik. Og det betyr at de aller fleste kan svikte når anledningen byr seg.

Jeg var forbannet på TN da han forlot oss, men aller mest var jeg skuffet og lei meg :? Jeg har tilgitt han nå :)

Jeg ble faktisk veldig tent på idéen.
Til hans forsvar er jo det at KIL ikke kunne tilby lengre kontrakt (les:sikkerhet) og at midlene som ble frigjort kom godt med.
Og historien endte jo godt den!

Det er jo ikke flust med topptrenere der ute, som er ledige.
TN kjenner jo klubben, og klubben kjenner ham.
Da handler nok dette om å foreta et godt og ekte håndtrykk og bygge videre på gjensidig respekt.
Som sikkert betyr litt småjusteringer og åpenhet.
Verre er det ikke!
Egentlig ikke...

Profile  

PostPosted: 17 Apr 2010, 22:20 
Klubbdirektør

Historien endte godt. Jeg følte at ting var i balanse, og at rettferdigheten seiret da han måtte forlate FFK. Så stygg er jeg :? Og da er det mulig å starte med blanke ark fra begge parter. TN burde ha lært, og vi bør ha lært. Blant annet ved å skrive kontrakter med et annet innhold enn den forrige :wink:

Profile  

PostPosted: 18 Apr 2010, 09:27 
Forumlegende

Libra wrote:
Og da er det mulig å starte med blanke ark fra begge parter. TN burde ha lært, og vi bør ha lært. Blant annet ved å skrive kontrakter med et annet innhold enn den forrige :wink:

Enig.
Det er slikt som viser storhet.

Raggen sa jo her at de på brakka nok ikke bryr seg om hva vi skriver her.
Vel, det er lurt å lytte til erfarne fjellfolk... :wink: (altså oss)!

Kanskje burde man (JA) sende direkte mail til klubben med oppfordring til å kontakte TN og få en kontrakt kjappest.

a) dersom han ikke skulle være interessert er saken ute av verden
b) dersom han skulle forlange for mye slik at det stopper der, er saken ute av verden
c) dersom punktene a og b skulle gå KILs vei - er det ingen grunn til å ikke gripe muligheten.

Når selv jeg som jo har vært en sterk kritiker nå og da har kommet fram til denne konklusjonen nå - er det døtte meg ingen grunn til å ikke
ha dette som 1.prioritet nå!
Eventuell stolhet bør legges til side fra KILs side.
Se heller på det som en moderne utgave av "den bortkomne sønnen".
Tuppen- og Lillemorinnstilling hjelper ikke til å holde plassen.

Last edited by ivo on 18 Apr 2010, 09:30, edited 1 time in total.

Profile  

PostPosted: 18 Apr 2010, 09:45 
Forumlegende

Libra wrote:

Altså, jeg heller skjønner ikke det, dersom det ikke er sånn at samtlige spillere har satt ned foten ganske hardt.

Dog virker "attituden" fra brakka å være at Nordlie er et "ikke-tema". Hverken sportslig ledelse eller spillere går ut og nevner han i det hele tatt. Mens flere gikk ut i media og helt klart ønsket Eggen jr.

Men det er litt av et ansvar og litt av en jobb som må gjøres nå. Hvis man faktisik ikke velger å satse på Eide må det virkelig være krutt som kommer inn. Og det må være RETT MANN!! Det er svindyrt å bomme på treneransettelse.

Det viser seg jo nå i ettertid at Amundsen ikke var rett mann for klubben. Gjentatt syting i media over lengre tid, en spillestil langt unna det vi er gode på, vingling i spillestil og dårlig innsats av spillere i enkelte av kampene. Dårlig organisert defensivt i tillegg. Når laget var så mye bedre med Eide sier det litt. Styret og sportslig ledelse kan rett og slett ikke bomme en gang til. Takk høyere makter for at Amundsen gikk selv, det ble ingen økonomiske konsekvenser av dette.

Det mest safe og mest langsiktige nå da er enten å ta inn Nordlie som har bygget hele grunnmuren i denne klubben og som kjenner klubben og føler for den. Ellers fortsette med Eide og bygge opp han over tid. Han kan videreføre jobben Nordlie startet og vi får kontinuitet over tid.

Hørte en fugl hviske i mitt øre at man vurderte Belsvik. Slikt er selvsagt bare et løst rykte og må tas med en klype salt. Men er dette sant så blir jeg provosert. Den type trenere, uten erfaring som hovedtrener er absolutt ikke noe man bør gå for nå. Uansett hvor stort navnet er. Øyvind Eide har mer erfaring som hovedtrener enn han! Neste mann inn portene bør ha et tosifret antall år som trener bak seg på høyt nivå!

Last edited by Karlsen on 18 Apr 2010, 09:46, edited 1 time in total.

Profile  

PostPosted: 18 Apr 2010, 09:53 
Forumlegende

Karlsen wrote:
Altså, jeg heller skjønner ikke det, dersom det ikke er sånn at samtlige spillere har satt ned foten ganske hardt.

Det er dog slik at de færreste av oss kan velge sjef.
Alle sjefer har venner og uvenner, sånn sett.

Profile  

PostPosted: 18 Apr 2010, 09:55 
Forumlegende

ivo wrote:

Raggen sa jo her at de på brakka nok ikke bryr seg om hva vi skriver her.
Vel, det er lurt å lytte til erfarne fjellfolk... :wink: (altså oss)!

.

Isåfall er det en arroganse av en annen verden på brakka. Men jeg tror oppriktig at det ikke er slik nå. Jeg tror faktisk de innerst inne er litt lydhøre og har god oversikt over hvordan "stemninga" er blant supporterne. Om de ikke akkurat innrømmer det utad så har nok også de på brakka skjønt at supporterne er en klubbs sjel og at vi ikke bare er brøleaper uten peiling.

Og mitt inntrykk er at forholdet mellom supporterne og klubben er veldig bra nå.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 55 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next

All times are UTC + 1 hour [ DST ]