KIL Supporterklubb

Kongsvinger Supporterklubb Forum
It is currently 28 Mar 2024, 16:32

All times are UTC + 1 hour [ DST ]




Post new topic Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Gjemselund i ny drakt?
PostPosted: 22 Feb 2018, 21:35 
Offline
Spiller
User avatar

Joined: 19 Apr 2005, 18:34
Posts: 435
Syns da den nyheten er verdt egen tråd. Spennende :)

https://www.glomdalen.no/kil-toppfotbal ... -19-432229 +artikkel desverre. Regner med de fleste har sett det.

_________________
Forza Vinger!


Top
 Profile  
 
PostPosted: 22 Feb 2018, 22:08 
Offline
Klubbdirektør
User avatar

Joined: 28 Jun 2005, 22:42
Posts: 3643
https://www.glomdalen.no/kil-toppfotbal ... -19-432841


Top
 Profile  
 
PostPosted: 23 Feb 2018, 15:12 
Offline
Spiller

Joined: 30 Mar 2010, 12:27
Posts: 459
Håper dem setter igang med ny stadion 1 november. personlig håper jeg på en herlig stå tribune med tak i hemmat- svingen, og da er det bare å ønske j-felte velkommen.

_________________
ALDRI KIL I 2 DIV.


Top
 Profile  
 
PostPosted: 13 Mar 2018, 20:57 
Offline
Reserve

Joined: 01 Sep 2009, 20:30
Posts: 161
Ny stadion på Gjemselund høres nesten for godt ut til å være sant.

Men det er tre ting som gjør at jeg er kapabel til å tro at det kan bli en realitet:
1) Det virker som at idéen er godt forankret både i KIL Toppfotball og KIL Fotball.
2) Det er solide lokale bedrifter/investorer og ikke KIL som skal betale for dette.
3) Det er (slik jeg tolker det) lagt fram for kommunen på en ryddig og troverdig måte.

Det blir spennende å se hva politikerne velger å gjøre. De må vel finne ut om de har loven på sin side dersom de velger å gi bort tomtearealer. Oslo kommune ga vel bort en tomt til Vålerengens IF for noen år siden, slik at de kunne bygge egen stadion. Jeg mener det var en ganske lang diskusjon om en slik avtale var lovlig den gangen. Den var i hvert fall skrevet på pølsepapir. ;-) Nok om det.

Gode stadionfasiliteter er viktig både for spillere og supportere. Det kan utgjøre forskjellen for et lovende talent som vurderer om han skal signere for KIL eller en annen klubb på Østlandet.

Det som blir viktig er å ikke ta fullstendig av. Selv om vi skulle bli et eliteserielag i framtiden er det ingen vits i å bygge en stadion som tar mer enn 5000 tilskuere. Selv det er nok i overkant. Kanskje det er bedre å bygge en stadion som tar 3000 tilskuere. Så får det heller bli rift om plassene de få gangene det er flere enn 3000 personer som drar seg på kamp. Det er bedre enn å måtte dekke over tomme sitteplasser med duker og reklameplakater, slik Start gjør. Da vi var oppe i eliteserien i 2010 lå vel snittet på rundt 3000, mener jeg å huske. Det finnes flere eksempler på klubber som har tabbet seg ut og bygget for stort. Se på nevnte Start og Viking. Begge disse klubbene holdt vel på å gå konkurs pga. overdimensjonerte stadioner. Heldigvis virker det som det er andre enn KIL som skal dra det største økonomiske lasset her.

Jeg håper dette blir en realitet og at det blir en intim stadion med tak på alle sider og med god sikt fra alle plasser. Gjerne ståplasser til supporterne bak det ene målet. Gjerne en stadion der det er tribune langs alle fire sider av banen, selv om det går på bekostning av tribunestørrelse. Ny stadion gir jo en fin mulighet til å strømlinjeforme de utenomsportslige delene av virksomheten også, slik som logistikken rundt kiosker, toaletter, billettluker osv. Det blir jo ikke en storstue, men det skal jo også kombineres med leiligheter, kontorer osv.

Dette er en utrolig spennende sak og en potensiell gavepakke til KIL på lang sikt. Krysser fingrene for at det blir en realitet!


Top
 Profile  
 
PostPosted: 13 Mar 2018, 23:14 
Offline
Klubbdirektør
User avatar

Joined: 28 Jun 2005, 22:42
Posts: 3643
Kontrakten som Kommunen hadde har gått ut, så de eier alt der nede. Dem hadde vist begynt med planer om Gjemslund for ca 5-6 år siden, men har ikke råd til å pusse den opp. Og det er på tide. Det ser ikke akkurat pent ut der nede på lunden.


Top
 Profile  
 
PostPosted: 02 Apr 2018, 19:01 
Offline
Reserve
User avatar

Joined: 23 Jun 2009, 14:35
Posts: 158
Tidenes største avtale skriver Glomdalen gjelder det dette? Noen med abn som kan oppdatere?


Top
 Profile  
 
PostPosted: 02 Apr 2018, 19:25 
Offline
Reserve

Joined: 01 Sep 2009, 20:30
Posts: 161
Camilla wrote:
Tidenes største avtale skriver Glomdalen gjelder det dette? Noen med abn som kan oppdatere?


Nei, ikke direkte. Saken handler om at Mapei er ny hovedsponsor for KIL. Men på sikt kan man jo håpe på at samarbeidet vil kunne gjøre det mulig for KIL å utbedre stadionet.


Top
 Profile  
 
PostPosted: 02 Apr 2018, 19:28 
Offline
Reserve
User avatar

Joined: 23 Jun 2009, 14:35
Posts: 158
pnord wrote:
Camilla wrote:
Tidenes største avtale skriver Glomdalen gjelder det dette? Noen med abn som kan oppdatere?


Nei, ikke direkte. Saken handler om at Mapei er ny hovedsponsor for KIL. Men på sikt kan man jo håpe på at samarbeidet vil kunne gjøre det mulig for KIL å utbedre stadionet.


Takker hva inneholder avtalen?


Top
 Profile  
 
PostPosted: 02 Apr 2018, 19:42 
Offline
Reserve

Joined: 01 Sep 2009, 20:30
Posts: 161
Camilla wrote:
pnord wrote:
Camilla wrote:
Tidenes største avtale skriver Glomdalen gjelder det dette? Noen med abn som kan oppdatere?


Nei, ikke direkte. Saken handler om at Mapei er ny hovedsponsor for KIL. Men på sikt kan man jo håpe på at samarbeidet vil kunne gjøre det mulig for KIL å utbedre stadionet.


Takker hva inneholder avtalen?


Kort fortalt: sponsorinntekter til KIL. Mapei ønsker ikke å si hvor mye det er snakk om. Ettersom sponsorbudsjettet er økt fra 4,9 mill. (fjorårets budsjettinntekter) til 7,1 mill. (årets sponsorbudsjett), så er det grunn til å anta at avtalen gir KIL en god sum penger. Mapei uttaler også til Glåmdalen at det er en langsiktig avtale.


Top
 Profile  
 
PostPosted: 06 Jun 2019, 20:20 
Offline
Spiller
User avatar

Joined: 19 Apr 2005, 18:34
Posts: 435
https://www.glomdalen.no/kil-toppfotbal ... -19-624044

Noen som kan fortelle kort hva det står i artikkelen? Har ikke tilgang på G+ akkurat nå. Hvem betaler for dette? Hvor mange år til evt byggestart? :D ser da utrolig bra ut ovenfra. Spennende!

_________________
Forza Vinger!


Top
 Profile  
 
PostPosted: 07 Jun 2019, 08:11 
Offline
Spiller
User avatar

Joined: 19 Apr 2005, 18:34
Posts: 435
Takk, Fant info selv. Stod dog veldig lite.

_________________
Forza Vinger!


Top
 Profile  
 
PostPosted: 07 Jun 2019, 11:17 
Offline
Forumlegende
User avatar

Joined: 24 Jun 2005, 00:25
Posts: 6457
Location: Bor i Oslo, er fra Eidsvoll.
Hva er tidshorisonten på dette?


Top
 Profile  
 
PostPosted: 07 Jun 2019, 11:37 
Offline
Reserve

Joined: 01 Sep 2009, 20:30
Posts: 161
mikeb wrote:
Hva er tidshorisonten på dette?


Godt spørsmål. Jeg vil anta at selve stadion (og leilighetene) kan bygges ganske kjapt. 1-2 år kanskje? Det jeg tror vil ta tid er prosessene i forbindelse med godkjenning av planene (konsekvensutredning osv.). Jeg tipper både Roy Holth og ØM Fjeld slipper det de har i hendene og setter spaden i jorda så snart en godkjenning er på plass. Når det er sagt, så virker det som det er stor velvilje i kommunen.


Top
 Profile  
 
PostPosted: 07 Jun 2019, 14:51 
Offline
Reserve

Joined: 01 Sep 2009, 20:30
Posts: 161
Dette er nesten for godt til å være sant! Det vil være tidenes gavepakke for KIL og et sjumilssteg for klubben. Det som er nytt siden sist er at vi har en foreløpig skisse av nytt stadion og området rundt. Nystuen nevner også at tilskuerkapasiteten skal være 4250, noe jeg er 100 % enig i (ref. mitt tidligere innlegg i tråden for noen måneder siden).

I og med at dette tilsynelatende ser ut som et realistisk prosjekt vil jeg tro at supporterne nå har mulighet til å være med å påvirke/komme med innspill til hvordan stadion skal bli.

Jeg har noen tanker.

1) Supporterfelt:

Jeg håper KIL og supporterne kan ha en god dialog når det gjelder utforming og plassering av supporterfeltet. Etter min mening er det bare ett sted supporterfeltet bør være og det er bak målet som står nærmest ishallen og sentrum.

Det er vel en smule optimistisk å håpe på at hele kortsiden bak mål fylles av KIL-supportere, så det er jo en viss fallhøyde ved å plassere et supporterfelt på et såpass synlig sted. Men det er utrolig hva et nytt anlegg kan gjøre med både selvtilliten og selvfølelsen til fans. Kanskje dette prosjektet kan være startskuddet for en skikkelig mobilisering? I Nederland og Tyskland (og flere andre steder) er det jo rift om plassene på supporterfeltet. I Norge generelt og i Kongsvinger spesielt er det jo litt "skummelt" å stikke seg fram ("detta går itte!"), men det er lov å håpe. Hvor kult hadde det ikke vært hvis vi kunne fylt opp en kortside? Kanskje et nytt stadion vil gi oss et momentum til å bygge en enda sterkere supporterkultur også? Ikke misforstå - all ære til de som engasjerer seg i dag. En kortside med like bra trøkk som det var på Marienlyst under semifinalen i 2016... Det er lov å drømme. (Nå har forresten Godset-fansen selv flyttet til den kortsiden vi sto på den gangen).

2) Diverse:

- bygg nok toaletter og bygg de på en fornuftig måte (det er så typisk at man underdimensjonerer slike ting når det skal bygges nytt)
- lag en liten hylle over pissoarene som folk kan sette fra seg drikke på mens de pisser (liten, men praktisk detalj...)
- ikke underdimensjoner plass til kiosk og tenk også på logistikk og fornuftig køsystemer (man trenger ikke å bygge så mange kiosker, men de man har må være store nok)
- bygg tribunene så bratte som mulig og så nære banen som mulig (det må selvfølgelig ikke være vanskelig for gamle folk å komme seg på tribunen, men man får en helt annen opplevelse av å komme litt høyere og litt nærmere)
- legg opp til at det er god plass der folk går inn og ut fra tribunene (gjerne en samlingsplass i nærheten av kiosken inne under tak der det er montert noen varmelamper i taket (triks fra utlandet) så folk kan varme seg litt i pausen i kampene i mars...)
- tenk akustikk når det gjelder utforming av tak (særlig der egne supportere skal stå), god lyd er viktig (det er derfor Godset-fansen flyttet seg fra den ene kortsiden til den andre foran denne sesongen)
- kultur- og identitetsbygging (heng opp flere store bilder inne i gangene som er synlig for folk, bruk klubblogoen flere steder, lag et «Hall of Fame» i supporterbutikken)
- gjør for all del uteområdene fine (gjerne uteservering og skjenkeområde i tilknytning til restauranten, trær og beplantning, minnested for Adrian?)
- legg til rette for en storskjerm eller to der lagoppstilling, bytter, tilskuertall, highlights fra gamledager og reklame (kommer ikke unna det) kan vises
- gjør det barne- og familievennlig (kanskje en egen familieseksjon på den ene langsiden der maskoten kan herje fritt)
- gjør litt ut av fasaden, slik at det ikke blir et nytt «Kongssenteret» (avvisende fasade), gjerne fin belysning (stadion må være fin å se på og fin å kjøre forbi)
- gjør det praktisk, logisk og komfortabelt for vakter og andre frivillige som skal legge ned tusenvis av dugnadstimer der

Det var mange tanker og detaljer om nytt stadion. Det er ikke viktig for meg å få en hylle til å sette fra meg drikke på mens jeg pisser, men poenget er at det er nå vi har muligheten til å komme med innspill til hvordan et nytt stadion best mulig kan tilrettelegges for supportere slik at det kommer flere folk på kampene.

Andre som har forslag eller tanker rundt nytt stadion?


Top
 Profile  
 
PostPosted: 19 Jun 2019, 19:56 
Offline
Saftblander

Joined: 08 Jun 2010, 18:57
Posts: 19
Synes det bildet ovenfra av nye Gjemselund ser bra ut, men skulle jeg kommet med et innspill så må det være å få lukket igjen de to siste svingene av tribuna også. Innbiller meg at noe lyd forsvinner ut av de åpne svingene.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 1 hour [ DST ]


Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 60 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group