KIL Supporterklubb

Kongsvinger Supporterklubb Forum
It is currently 28 Mar 2024, 14:13

All times are UTC + 1 hour [ DST ]




Post new topic Reply to topic  [ 11 posts ] 
Author Message
 Post subject: Barnefotball
PostPosted: 26 Apr 2012, 09:41 
Offline
Forumlegende
User avatar

Joined: 24 Jun 2005, 00:25
Posts: 6457
Location: Bor i Oslo, er fra Eidsvoll.
Er vel flere som trener yngre lag her, kunne tenke meg å starte en tråd for å diskutere det?

Vi har en diskusjon i klubben ang. regler. Enkelte av trenerene ønsker totalforbud mot sklitacklinger fordi det kan oppstå farlige situasjoner. I reglene for barnefotball stær følgende:

Dommeren skal dømme frispark dersom en spiller:

a) sparker eller forsøker å sparke en motspiller

b feller eller forsøker å felle en motspiller

c) hopper på en motspiller

d) angriper en motspiller

e) slår eller forsøker å slå en motspiller

f) skyver en motspiller

Et direkte frispark skal også dømmes når en spiller gjør seg skyldig i en av de

følgende fire forseelser:

g) under utførelse av en takling treffer motspiller før ballen

Hvordan praktiseres dette i andre klubber? Jeg har brukt mye tid med sønnen min for å lære han forskjell mellom en ren tackling og en stygg tackling, han ser mye fotball og er ofte med på Gjemselund og hører supportere som kjefter på dommern. Han er litt forvirra i forhold til hva som er lov og ikke, så tar gjerne i mot innspill i forhold til dette med tacklinger/sklitacklinger.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Barnefotball
PostPosted: 26 Apr 2012, 10:04 
Offline
Grævling
User avatar

Joined: 12 Apr 2005, 00:24
Posts: 10489
Location: Kongsvinger
Det viktigste er vel å få inn forståelsen for at de må treffe ball først, før motstander. I "voksenfotball" ser det etter hvert ut til at så lenge du treffer ball først så kan du godt knekke både bein og nakke på motstanderen, bare du i "bevegelsen" har sneiet innom ballen først :-)

Ellers forstår jeg godt at han blir forvirret av å høre supportere kjefte på dommeren.... det er enkelte ganger jeg har vurdert om vi ikke burde sende hele felt-J på dommerkurs, men vi skal vel helst være litt partiske ;-)

_________________
FORZA VINGER!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Barnefotball
PostPosted: 27 Apr 2012, 13:57 
Offline
Spiller
User avatar

Joined: 30 Jul 2010, 12:22
Posts: 389
Location: Langeland, Kongsvinger
I regelverket står det også at dommeren skal vurdere om handlingen er uforsiktig, hensynsløs eller med unødvendig mye kraft. Dommerens oppgave er først og fremst å beskytte spillerne - slik at en takling hvor tackleren treffer ballen først - men som er utført hensynsløst og med unødvendig mye kraft - faktisk kan straffes med direkte rødt kort. Nå er det veldig mye som skal tas hensyn til på et utrolig lite tidsrom, og for hver dommer finnes det en unik tolkning - så klinkende klare svar tror jeg neppe du får.

Selv prøver jeg å praktisere at sklitackling er absolutt siste utvei - siden man da er ute av spill hvis tacklingen ikke lykkes...på den måten unngår jeg en del grums på treningsfeltet. Samtidig får gutta beskjed om at det heter fotballKAMP, så litt kamp/knuffing og sånt må de regne med og tåle.

_________________
Røde hvite, røde hvite, røde hviiiiite det er vi...
Vi er gutta ifra skogen, alle andre knuser vi...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Barnefotball
PostPosted: 27 Apr 2012, 14:40 
Offline
Forumlegende
User avatar

Joined: 24 Jun 2005, 00:25
Posts: 6457
Location: Bor i Oslo, er fra Eidsvoll.
Innflytteren wrote:
I regelverket står det også at dommeren skal vurdere om handlingen er uforsiktig, hensynsløs eller med unødvendig mye kraft. Dommerens oppgave er først og fremst å beskytte spillerne - slik at en takling hvor tackleren treffer ballen først - men som er utført hensynsløst og med unødvendig mye kraft - faktisk kan straffes med direkte rødt kort. Nå er det veldig mye som skal tas hensyn til på et utrolig lite tidsrom, og for hver dommer finnes det en unik tolkning - så klinkende klare svar tror jeg neppe du får.

Selv prøver jeg å praktisere at sklitackling er absolutt siste utvei - siden man da er ute av spill hvis tacklingen ikke lykkes...på den måten unngår jeg en del grums på treningsfeltet. Samtidig får gutta beskjed om at det heter fotballKAMP, så litt kamp/knuffing og sånt må de regne med og tåle.


Det er vel regel som gjelder voksne, utvisning og gult kort praktiseres ikke i 5'er fotball. I reglene for 5'er barenfotball står det litt mer upresist syns jeg. Dersom en spiller feller eller forsøker å felle en spiller er det frispark. Det står også at dersom en spiller berører motspiller først ved en tackling er det direkte frispark.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Barnefotball
PostPosted: 27 Apr 2012, 15:07 
Offline
www.kilsk.com

Joined: 14 Aug 2011, 18:01
Posts: 627
Location: Bor i Grue gitt!
Om noen dager får jeg et dommerhefte. Kan skrive opp alle reglene da ;)

_________________
Det er i motgang man blir sterkere!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Barnefotball
PostPosted: 27 Apr 2012, 15:49 
Offline
www.kilsk.com
User avatar

Joined: 24 Jun 2005, 16:04
Posts: 2211
Location: Oslo
Cisse wrote:
Om noen dager får jeg et dommerhefte. Kan skrive opp alle reglene da ;)


Ja, og du spiller vel løkkefotball og, så har vel god peiling? :wink:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Barnefotball
PostPosted: 27 Apr 2012, 15:53 
Offline
Spiller
User avatar

Joined: 30 Jul 2010, 12:22
Posts: 389
Location: Langeland, Kongsvinger
mikeb wrote:
Innflytteren wrote:
I regelverket står det også at dommeren skal vurdere om handlingen er uforsiktig, hensynsløs eller med unødvendig mye kraft. Dommerens oppgave er først og fremst å beskytte spillerne - slik at en takling hvor tackleren treffer ballen først - men som er utført hensynsløst og med unødvendig mye kraft - faktisk kan straffes med direkte rødt kort. Nå er det veldig mye som skal tas hensyn til på et utrolig lite tidsrom, og for hver dommer finnes det en unik tolkning - så klinkende klare svar tror jeg neppe du får.

Selv prøver jeg å praktisere at sklitackling er absolutt siste utvei - siden man da er ute av spill hvis tacklingen ikke lykkes...på den måten unngår jeg en del grums på treningsfeltet. Samtidig får gutta beskjed om at det heter fotballKAMP, så litt kamp/knuffing og sånt må de regne med og tåle.


Det er vel regel som gjelder voksne, utvisning og gult kort praktiseres ikke i 5'er fotball. I reglene for 5'er barenfotball står det litt mer upresist syns jeg. Dersom en spiller feller eller forsøker å felle en spiller er det frispark. Det står også at dersom en spiller berører motspiller først ved en tackling er det direkte frispark.


Det er sant - men dommeren skal fortsatt beskytte spillerne, så da blir det en vurderingssak der også. I og med at kortene ikke er der i barnefotballen synes jeg også det blir litt mer upresist...og jeg har opplevd at det svinger veldig mellom den "snille" dommeren som ikke dømmer for noe omtrent - til han som ikke lar spillerne berøre hverandre i det hele tatt.

_________________
Røde hvite, røde hvite, røde hviiiiite det er vi...
Vi er gutta ifra skogen, alle andre knuser vi...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Barnefotball
PostPosted: 27 Apr 2012, 16:05 
Offline
www.kilsk.com

Joined: 14 Aug 2011, 18:01
Posts: 627
Location: Bor i Grue gitt!
Joeman wrote:
Cisse wrote:
Om noen dager får jeg et dommerhefte. Kan skrive opp alle reglene da ;)


Ja, og du spiller vel løkkefotball og, så har vel god peiling? :wink:


Morsom du ;)

_________________
Det er i motgang man blir sterkere!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Barnefotball
PostPosted: 16 Oct 2012, 16:24 
Offline
Forumlegende
User avatar

Joined: 24 Jun 2005, 00:25
Posts: 6457
Location: Bor i Oslo, er fra Eidsvoll.
Noen som har tips for hvordan man skal få en god overgang fra 5-er til 7-er fotball? Tips til øvelser og annet for å få spillerne til å forstå posisjonering m.m som er viktigere når du spiller 7-er?

Noen som har foslag til regler for å bedre disiplin og holdninger i en spillergruppe med 10-11 åringer?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Barnefotball
PostPosted: 01 Nov 2012, 07:51 
Offline
Forumlegende

Joined: 27 Mar 2005, 11:54
Posts: 4419
Location: Gjemselund
Å forstå posisjonering går også på erfaring. Tren på det i spilløkt, stopp spillet og se litt på hvordan de er posisjonert. Videre bør man trene basisferdigheter i spillrelaterte situasjoner, for eksempel innsidepasninger legges inn på "holde ballen i laget øvelser"-10 trekk. Slik øver man på posisjonering automatisk samtidig som man fokuserer på for eksempel innsidepasningen. Jeg tror spilløvelser allerede i den alderen med noe aktiv coaching kan være veien å gå.

Dog er jeg nå G16 trener og har vel stort sett vært der opp gjennom årene i ungdomsfotballen og kjenner faktisk ikke til NFFs krav for 7er så det kan være at dere har andre forventninger og krav i forhold til treninger, mer individuell utvikling for eksempel i to og to øvelser. Men en pasning er jo rimelig verdiløs hvis man ikke har noen å spille med og da må jo de man spiller med posisjonere seg slik at de kan få ballen og at ballfører har noen å sende ballen til. Lykke til videre!:)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Barnefotball
PostPosted: 01 Nov 2012, 07:53 
Offline
Forumlegende

Joined: 27 Mar 2005, 11:54
Posts: 4419
Location: Gjemselund
"Pasningsskygge" bør de sannelig få vite litt om også når de er i 7er fotball mener jeg, at de ikke "gjemmer seg" for ballen.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 11 posts ] 

All times are UTC + 1 hour [ DST ]


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 17 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group