David Justice wrote:
Du må være virkelig pervers som kan glede deg over at teutonerne vinner, er det virkelig mulig å få seg til å skrive noe sånnt?
Når du svarer på den måten der så har jeg truffet "noe". Og da er man inne ved essensen av fotball: Sterke følelser! Og det er slik det skal være!
Er fotball "vitenskap" eller kunst? For noen er det abstrakt kunst der man fryder seg over lekre tekniske detaljer, driblinger og alle mann i angrep. Andre har en noe mer "vitenskaplig", eller nei det blir feil, mer rasjonell blir nok mer riktig å bruke, tilnærming til spillet. En "anglofil" (tiltrekkes av det engelske) som meg fryder seg når den tøffeste midtbanespillern på eget lag tar et 50 metersløp "hjem", setter inn en hard men ren takling, vinner ballen for laget sitt og setter i gang et nytt angrep. Og dette gir også mye større jubel på tribunene i England enn en håpløs hælpasning. Andre elsker den håpløse hælpsningen det bare er flaks at kommer fram evt. Men likevel liker man det aspektet og bryr seg lite om at hælsparket kommer fram så lenge man får se et hælspark.
Tsykerne, med både artistene og den lagmoralen og viljen til å angripe varmer mitt hjerte. Er ikke noe daffing rundt der med pasninger på tvers og bakover et kvarters tid. Det er real lagmoral, man forsvarer seg som en enhet 100% og man angriper som en enhet. Når man krydrer slik type fotball med så gode individuelle ferdigheter får man noe bortimot optimal fotball. Nederland skapte jo en gang i tiden begrepet "totalfotball" De er omtrent som tyskerne nå for tida i spillestil, dog ikke like gjennombruddshissige alltid. Men nederlenderne og tyskerne har nå tatt "totalfotballen" et steg videre mener jeg.
Lagmoral, god defensiv organisering, helhjertet innsats over hele fjøla og stor vilje til å sende mange mann i angrep varmer meg. Zlataner som ikke løper mer enn eget lags keeper mener jeg skjender idretten fotball. Og for meg, i forhold til favorittlag, så er det virkigtste for meg at kIL gir jernet hver match og vinner. Underholdning eller ei, hva nå definisjonen på det egentlig er.
Men der har du meg. Andre har annen tilnærming.
Og helt "borte" er jeg ikke, Cantona er den størte ever mener jeg. Og han var ikke akkurat løpsmaskin og ballvinner.
Argentina spiller irrasjonell og naiv fotball. Med en vettug trener hadde de vært verdens beste.