KIL Supporterklubb

Kongsvinger Supporterklubb Forum
It is currently 15 May 2024, 14:58

All times are UTC + 1 hour [ DST ]




Post new topic Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
PostPosted: 30 Sep 2005, 11:13 
Offline
Materialforvalter

Joined: 20 Jul 2005, 14:09
Posts: 88
Location: Oslo
Nå er det snart klart for en av Norges viktigste landskamper på lenge ( nok en gang) , og etter å ha sett Skottlandmatchen reagerte jeg på en ting. Hvor vannvittig rævva det norske publikummet er. Jeg er drittlei av å se slipsgutter med gratisbilletter i hue og ræva sitte og høflig applaudere navnkyndige motspillere, som forlater stadion ti minutter før slutt når resultatet ikke går vår vei, men som plutselig er verdens største supporter når vi vinner.

Jeg har følgende forslag: NFF bør gi sterkt subsidierte priser på billetter, borteturer etc. til supportere av norske klubber, la oss si alle billettene i Cola f. eks fordelt på supporterklubber i TL og Adecco etter størrelse/interesse. Tenk deg en konstellasjon av Klanen, KFL, Bataljonen samt noen tusen av de mest hardcore i de mindre supportergrupperingene, som begraver stridsøksene og felles støtter landslagsgutta i tykt og tynt, hjemme som borte. Vet NSA har noe lignende, me det blir liksom litt tamt, samtidig som jeg mistenker NFF for ikke helt å ta dette på alvor.

Noen her som har noen synspunkter/forslag? Tenk bare på hvor vannvittig fett det hadde vært å dra til Tyskland til sommeren, sammen med en 5-6000 mennesker med samme interesse i livet som deg selv, med noe mer enn vikinghjelmer og kubjeller!

_________________
Så stolt, så Vål`enga!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 30 Sep 2005, 12:11 
Offline
Forumlegende

Joined: 27 Mar 2005, 11:54
Posts: 4419
Location: Gjemselund
NSA gjøre en god jobb her. Men det er ikke alle supporterklubbene som tar dette like seriøst. Jeg vet også at NFF setter pris på NSAs innsats for å få liv på landskamper, og de samarbeider bra om dette. Men antallet supportere på stående syngende felt svinger jo alt etter motstanderen.

Jeg tror et av "problemene" kan være at en del av oss som er supportere for et eller annet lag, egentlig har et mer avslappa forhold til landslaget. Vi gir alt for klubben vår, og har man tid så kan man se en landskamp. Norge-Hviterussland er ikke akkurat enn adrenalinvekker. Så jeg tror engasjementet til supportere er hovedproblemet.

Og jeg forstår dem. Moro om landslaget kommer til VM, men slett ingen skandale om de ikke klarer det. Det viktigste er at England er der for mitt vedkommende. Veit dette kan være å banne i kjerka, men landslaget klarer som sagt ikke å vekke de største følelsene hos meg.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 30 Sep 2005, 12:15 
Offline
Grævling
User avatar

Joined: 12 Apr 2005, 00:24
Posts: 10489
Location: Kongsvinger
VIktigere at verdens mest oppskrytte landslag kommer seg til VM enn din egen nasjon??????

MAKAN!!! :evil:

Nesten så jeg får lyst til å bruke moderator "kreftene" mine til å slette innlegget til en annen moderator ;-)

_________________
FORZA VINGER!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 30 Sep 2005, 12:19 
Offline
Forumlegende

Joined: 27 Mar 2005, 11:54
Posts: 4419
Location: Gjemselund
Ja sorry Raggen, men faktisk har jeg ikke klart å få sterke følelser for det norske landslaget. og tru på jeg har tatt en del runder med meg selv for å finne ut av dette. Men det kan vel også være at jeg ikke akkurat er nasjonalist. Javisst, det er deilig å være norsk da langrennsgutter parkerer resten av verden, eller når Gamsten blir stjerne på balløya. Man er jo tross alt norsk. Men poenget er at KIL-Follo og ligacup mellom Man United og Rochdale er mer interessat enn landslaget. Spør meg ikke hvorfor! :?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 30 Sep 2005, 12:21 
Offline
Forumlegende

Joined: 27 Mar 2005, 11:54
Posts: 4419
Location: Gjemselund
Men for å treffe enn generell konklusjon: Jeg tror veldig mange klubbsupportere mer eller mindre gir f.. i landslaget. samme fenomenet finner man i England. Og sikkert også i andre land


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 30 Sep 2005, 12:23 
Offline
Materialforvalter

Joined: 20 Jul 2005, 14:09
Posts: 88
Location: Oslo
Joa, England er viktige de, men vi er da tross alt nordmenn. Blir somom jeg skulle si: Enga røyk i CL kvalikken, men det driter jeg i så lenge Barcelona vinner den!

_________________
Så stolt, så Vål`enga!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 30 Sep 2005, 12:27 
Offline
Forumlegende

Joined: 27 Mar 2005, 11:54
Posts: 4419
Location: Gjemselund
Det blir jo noe annet Enga. Klubbtilhørighet er jo sterkere enn nasjonal tilhørighet. Laget ditt er Vålerengens IF fra den værste østkant, det er klart at dine sympatier dekker det laget.

Ja, moro at Viking og TIL gik videre i Uefa, men slett ingen krise når de ryker ut.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 30 Sep 2005, 12:30 
Offline
Forumlegende
User avatar

Joined: 24 Jun 2005, 00:25
Posts: 6462
Location: Bor i Oslo, er fra Eidsvoll.
Siden jeg har fulgt landslaget lengre enn jeg har fulgt KIL (så min første landskamp i89 og første KIL kamp live i 91), så er jeg helt enig i innlegget til Enga. Har nok ikke like sterke følelser for klubblag som landslag, men det er ikke langt unna. Hvilke spillere som er tatt ut til landslaget spiller kraftig inn, så følelsene for landslaget svinger nok litt for mye.

Men man skal nok slite like mye på Ullevaal med å skape liv, som vi gjør på Gjemselund. Bortekampene derimot er noe helt annet.

Turen vår til Bodø kan nesten sammenlignes med når jeg var i Marseille og så Norge - Brasil. Hadde vi bare vunnet der oppe i nord.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 30 Sep 2005, 12:58 
Offline
Materialforvalter

Joined: 20 Jul 2005, 14:09
Posts: 88
Location: Oslo
Men jeg skjønner ikke hva skottene gjør som ikke vi gjør. Der har jo de to store supportergrupperingene et hatforhold så inderlig at forholdene i Norge blir for SFO å regne. Likevel, når det er landskamp, da er de Europas beste supportere.

Hvorfor greier vi ikke dette i Norge? Vi spiller på Ullevaal, og i en par timers radius fra dette stadion befinner det seg utallige supportere av forskjellige lag. Hvorfor greier man ikke å samle en sterk supportergruppe for landslaget.

Skal man spekulere litt,såer vel nasjonalfølelsen i Skottland et par hakk større med tanke det derre Storbrittaniagreiene, og vi skal ikke kues av England o.s.v,men tror dette var sterkere for noen tiår tilbake.

Jeg tror prisene,og det faktum at halve Ullevaal er sponsortullinger hver gang, er faktorene som får fotballelskeren generelt tilåbli hjemme. Kast ut slipsgjengen, gi alle supporterklubber det antall subsidierte billetter det er interesse for hos hver enkelt, og slipp vanlige folk til.Da blir det liv!

Vet at halve Klanen hvertfall er interessert i å få til noe,og regner prosentandelen hos de fleste supportergruppene for å være noenlunde det samme. Skulle egentlig ikke være så vanskelig.

Når VIF hver gang greier å chartere supporterfly, tog, busser, hoteller o.s.v, ser jeg ikke det store problemet for NFF å få til dette heller.

En annen ting er rammen rundt kampene, når de ledende TIFO grupperinger i landet for eksempel slår hodene sammen. Kunne blitt sinnsyke greier av det.

Håper dette kan bli noe mer enn en våt drøm!

_________________
Så stolt, så Vål`enga!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 30 Sep 2005, 13:14 
Offline
Forumlegende

Joined: 27 Mar 2005, 11:54
Posts: 4419
Location: Gjemselund
Gode visjoner Enga. Jeg vet det er samarbeid mellom de største Tifo gruppene i landet om å lage ting til landskamper.

Men en ting er jeg helt enig i: Få vekk sossen og slipspampene fra tribuna og gi billetter til oss som elsker fotball! Ta cupfinaler for eksempel, jeg så en oversikt over fordelingsnøkkelen til fjorårets finale mellom Brann og Lyn. Det var vannvittige greier! Det er så mange særinteressenter som skal ha billetter, kretser, pamper i NFF, hver toppklubb i TL og Serie A, sponsorer, venners venner og demmes bestemor... Så til slutt er det igjen en liten bit til supporterne av de respektive lag. Lurer på om jeg kan snuse opp den lista noe sted... En cupfinale er en fest mellom de to lag som møtes, ergo bør supporterne være førsteprioritet på billetter.

Samme mølet har man på landskamper. Og kjøper man ikke billetter gjennom en supporterklubb/NSA, så koster det jaggu meg 3-400 kroner for å se en landskamp! Det er flybillett en vei til Bergen eller Trondheim det for å se moderklubben. For de penga kan man komme seg på en realt feit konsert med noen virkelig tungvektere i Spektrum! Nei takk, en onsdagsvkeld for å dra til Oslo for å se Norge-Hviterussland, det er langt ned på min prioriteringsliste gitt.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 30 Sep 2005, 13:43 
Offline
Forumlegende
User avatar

Joined: 24 Jun 2005, 00:25
Posts: 6462
Location: Bor i Oslo, er fra Eidsvoll.
Skottens mobilserer enormt for å være bedre enn England. De lever også etter mottoet it's nice to be nice og er supportere som er på kamp for å feste, ha det morro og se på fotball.

Foran Norge - Skottland kampen i Bordaux i VM98 opplevde jeg tidens forspiel, makan til livsglade og innkluderende supporte skal du lete lenge etter. Men det virker som om det ligger i den skotske folkesjela, og da må det nok litt mer til for å komme opp på det nivået.

Men en real nivåheving på landskampene må til, og jeg tror flere av de tiltakene du foreslår kan ha effekt. Det er ikke mange år siden det var bra med liv på Ullevaal, men det var under Drillo epoken, mange falt nok fra under Semb, innkludert meg selv en liten periode(skammer meg selvfølgelig for det). Og gradevis kommer fler og fler tilbake til landslaget.

Mye av den samme diskusjonen vi har rundt KIL om dagen med ta man har hatt store forventninger som ikke innfridde helt, og medgangssupporterene stiller ikke opp.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 30 Sep 2005, 14:08 
Offline
Grævling
User avatar

Joined: 12 Apr 2005, 00:24
Posts: 10489
Location: Kongsvinger
Karlsen wrote:
.....Ta cupfinaler for eksempel, jeg så en oversikt over fordelingsnøkkelen til fjorårets finale mellom Brann og Lyn. Det var vannvittige greier! Det er så mange særinteressenter som skal ha billetter, kretser, pamper i NFF, hver toppklubb i TL og Serie A, sponsorer, venners venner og demmes bestemor... Så til slutt er det igjen en liten bit til supporterne av de respektive lag. Lurer på om jeg kan snuse opp den lista noe sted...


Her har du årets fordeling:

Totalt finalelagene: 12000
-Lillestrøm: 6294
-Molde: 5706

Telefonsalg: 2200
Sesonghefter: 400
Klubbene/Serieforeningene/Kretsene: 3150
Frikort/forkjøpsrett: 1700
Norsk Supporterallianse: 400
NFFs samarbeidspartnere: 2650
Mediene: 500
UBC: 2200

Totalt: 25200

Mye "fiff" som stikker av med billettene....2.200 ut for salg er en SKANDALE!!!

Får du billetter Karlsen? jeg tar en ;-)

Tror det er 1000 billetter mer enn "normalt" som går direkte til LSK og Molde dette året.....men uansett så er 12.000 av 25.200 veldig lite for lagene som tross alt har kommet seg dit!!

Meeeeen.....godt å se at det trolig blir plass til alle fra Vinger hvis KIL skulle klare å lure seg til finalen en gang i fremtiden!!

_________________
FORZA VINGER!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 30 Sep 2005, 14:13 
Offline
Forumlegende
User avatar

Joined: 24 Jun 2005, 00:25
Posts: 6462
Location: Bor i Oslo, er fra Eidsvoll.
Ikke særlig hypp på å se den cup finalen! Men om KIL hadde vært der hadde jeg vært rimelig pissed på denne bilett fordelingen.

Når sant skal sies så kjenner jeg en del folk som får sponsorbiletter og ofte drypper det litt på meg, så jeg skal vel ikke være for sur heller ;)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 30 Sep 2005, 14:22 
Offline
Grævling
User avatar

Joined: 12 Apr 2005, 00:24
Posts: 10489
Location: Kongsvinger
mikeb wrote:
Skottens mobilserer enormt for å være bedre enn England. De lever også etter mottoet it's nice to be nice og er supportere som er på kamp for å feste, ha det morro og se på fotball.

Foran Norge - Skottland kampen i Bordaux i VM98 opplevde jeg tidens forspiel, makan til livsglade og innkluderende supporte skal du lete lenge etter. Men det virker som om det ligger i den skotske folkesjela, og da må det nok litt mer til for å komme opp på det nivået.


Var på EM i 2000 og så Norges kamper mot Spania, Jugoslavia og Slovenia. Dette er noe av det største jeg har vært med på....i tillegg har jeg vært på en del andre bortekamper, bl.a. fjorårets kamp mot Skottland.....fantastisk liv i den "norske" svingen.

Er enig i det meste som denne "Engen-duden" skriver her ;-)

Selv la jeg ut denne frustrasjonen på et annet forum etter kampen mot Skottland:

....er faen meg på tide at fotballsupportere'n "får tilbake" landslaget og Ullevål!!

I går var første gangen på mange år som jeg ikke dro til Ullevål, hovedårsaken er nok at jeg ikke fikk rota meg til å fikse billett før det var utsolg......men etter å ha vært på kampene mot Sveits og Costa Rica så var heller ikke lysten så veldig stor.

Jeg er forøvrig en av de som ofte også stikker på bortekampene.....og her er det et helt annet liv blandt de norske supporterene. Jeg er ikke med i NSA, men drar rundt på egenhånd og "ordner meg selv".....det er som regel en del nordmenn ute på "sponsorturer" når Norge er i utlandet.....men disse "stivpinnenen" klarer i hvertfall å bli med på "sangen" etter at de gjerne har fått i seg noen dråper alkohol. I tillegg er det en stor fordel at vi på bortebane blir plassert sammen.....når du da har en gjeng med folk som "gidder" stående sammen...så blir det med en gang litt ekstra trøkk. Bare å se på årets bortekamp mot Skottland.....der holdt vi et himla liv......var jo mange tusen nordmenn på denne kampen.....kanon å være med på slikt.

På Ullevål så er det vel ikke mange plassene NSA får til rådighet.....klarer ikke å bli noe liv når det bare er 40-50 stk som står blanda inn med familier og andre "søvngjengere". Når nordmenn klarer å fylle en hel sving på Hampden Park, som tar 50.000 tilskuere totalt, så må det for faen være mulig å gi disse folka forkjøpsrett på billetter til Cola svingen.....familiene kan plasseres på VG øvere, samt den delen av VG nedre som ikke blir benyttet av bortesupportere!!!

Etter EM i 2000 fikk de som hadde kjøpt billetter til Norges kamper i EM et bra tilbud fra NøFF om å kjøpe billetter for halv pris på noen av de første kampene vi hadde etter EM. Jævlig bra tiltak......men det ble vel ikke mye mer liv ut av dette på tribunene ettersom disse billettene var på VG nedre....sammen med familier og skoleklasser.......vi må samle de folka som gidder!!!

Syns NFF må få opp øya her.....dette må de for faen skjønne selv også......Gi oss Cola-svingen..... Må da være mulig å opplyse på forhånd at feks Cola svingen er ment for folk som vil være med å lage liv......og som møter opp i rødt, hvit og blått!!!


Som om ikke det var nok så sendte jeg også mail til NøFF med noe av det samme budskapet....etter noen dager så fikk jeg følgende svar fra Roger Solheim, informasjonssjef i NøFF:

Takk for innspillet. Ingen tvil om at vi har en vei å gå på dette området.

Vennlig hilsen
NORGES FOTBALLFORBUND

Roger Solheim
Informasjonssjef


...så får vi se om de er villige til å "gå denne veien"!!

_________________
FORZA VINGER!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 30 Sep 2005, 14:34 
Offline
Grævling
User avatar

Joined: 12 Apr 2005, 00:24
Posts: 10489
Location: Kongsvinger
mikeb wrote:
Ikke særlig hypp på å se den cup finalen! Men om KIL hadde vært der hadde jeg vært rimelig pissed på denne bilett fordelingen.

Når sant skal sies så kjenner jeg en del folk som får sponsorbiletter og ofte drypper det litt på meg, så jeg skal vel ikke være for sur heller ;)


Har også hatt "gleden" av å kommet meg gratis inn på Ullevål de siste årene.....sitter på brukbare plasser med en haug av folk i slips rundt meg. Det som er fantastisk er at alle jeg har rundt meg nesten ser på meg som om jeg skulle vært spedalsk de gangene jeg kvekker til og skriker ut om det ene eller andre....kan jo sitere det en Skeid og Spurs ;-) supporter skrev etter Norge-Skottland:

Etter å ha vært fast inventar på landskamper på Ullevål over flere år, så tror jeg ikke at jeg gidder mer.

Det handler ikke om Norge som fotballlag da jeg gjerne hadde sett dem spille om de var mye dårligere enn det de er idag, men det handler om alle de idiotene som finnes på Ullevål under landskamper.

Sist var det rosa capser med VG på, og idag var det hvite color line capser. Jeg blir flau når 70-80%, også av voksne menn tar på seg disse capsene som idag atpåtil var i matchene farge til Skottlands drakter. I et hvilket som helst annet land ville dette bare blitt latterliggjort.

Jeg er drittlei av å bli sett rart på hver gang jeg reiser meg og skriker noe i forbindelse med en dommeravgjørelse, og når jeg hopper rundt som en gæærn indianer når Norge scorer viktige mål, så blir jeg også sett rart på av folk rundt meg, til tross for at jeg alltid kjøper billetter der det visstnok skal være best stemning, nede i cola svingen.

NSA er iogforseg et bra foretak, men når folk som står der kun mumler med under sangene, så er det liten vits.

Virker som det kun er sponsorfolk og folk som aldri går på fotballkamp utenom landskamp som besøker Ullevål stadion i kamper som idag.
Der jeg satt var det kun en fyr som virket engasjert og ropte og skreik, men det var en drita full fyr som kom i pausen og trodde det var 0-0 fram til det 80 minutt. Orker ikke å bli flau av å dra på fotballkamp lenger, så nå er det nok.

Eneste morsomme med kampopplevelsen idag var og se og høre skottene. Jeg skulle ønske at jeg hadde billett sammen med dem, selv om jeg er blant veldig få i hjemmeseksjonen som faktisk er engasjert på Norge sine vegne.


....på stedet jeg bruker å sitte så er det vel bare 4-5 av ca 200 som er engasjerte....TRAGISK!!

Men.....jeg får vel gi faen i disse gratisbillettene fremover og komme meg ned i Colasvingen hvor det i hvert fall er litt mindre "slips-tvang"!!

_________________
FORZA VINGER!


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 1 hour [ DST ]


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group