KIL Supporterklubb

Kongsvinger Supporterklubb Forum
It is currently 25 Apr 2024, 17:13

All times are UTC + 1 hour [ DST ]




Post new topic Reply to topic  [ 26 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
PostPosted: 09 May 2007, 14:19 
Offline
Trener

Joined: 04 May 2005, 19:25
Posts: 957
Location: Oslo
De siste dagene har det sydet her på forumet om hvordan KIL som klubb driver eller ikke driver talentutvikling. Denne tråden tenkte jeg man kunne diskutere dette mer generelt, og de som føler for det inviteres herved til å komme med innspill og tanker om hvordan talentutvikling bør skje.

Selv har jeg erfaring fra en vestkantklubb i Oslo, der vi disktutere og praktiserte en form for talentutvikling jeg er veldig enig i.


1. Vi hadde et 1. lag og et 2.lag i g-13 klassen. (ett lag i første og ett i andre divisjon.)Men det var ikke vanntette skott mellom de to lagene, slik at man nesten kunne se på det som en stor treningsgruppe der vi trente samtidig, og de som utmerket seg dannet troppen på førstelaget og de andre på andrelaget. Nå vil jo noen innvende at dette ofte blir ustabilt, men vi beholdt kjernen i laget, men gav de mest treningsvilllige og med best holdninger "gulerota" ved å få være med 1.laget og kjenne på nivået. Dette ble også gjort for å gi de "faste" litt konkurranse, slik at de hele tiden var på tå hev.

2. Det var utstrakt bruk av hospitering. Jeg ser ingen grunn til at spillere som herjer i sin årsklasse skal forstette å spille der. De ble med en gang flyttet opp ett, og noen ganger to årstrinn, dersom de ville det selv. For å skape gode resultater i en prestasjonsgruppe er man avhengig av trygghet, og dersom de ikke følte seg tilpass med de som var to år eldre, så slapp de å være med på så mange treninger.

3. Lite fokus på resultater. Vi trente samhandlingsmønstre, forsvarsorganisering og rolletrening. Målet var å se dette igjen i kampsituasjoner og at spillerne turte å prøve dette i kamp. Dersom dette var vellykket kom det ofte gode resultater.

4. Egne treningssamlinger for keepere.

5. Egen treningsgruppe for de beste i hver årsklasse, fra 12-15 og 16-19. Disse fikk spesialtrening og et ekstra tilbud utenom de tre vanlige øktene. Ofte var det mer fokus på individuelle ferdigheter, teknikk, avslutninger, avanserte pasninger osv.


Jeg vet ikke hvordan det jobbes i KIL Fotball, men er spent på å høre hvordan det fungerer der. Da jeg selv spilte var det hvertfall alt for mye fokus på "mitt lag" og "mine spillere", med resultater i fokus. Derfor ble det lite muligheter for hospitering. Det jeg også har savnet er et ordentlig seniortilbud til de som går ut av juniorlaget.. Håper KIL Fotball stabler på beina et Seniorlag, som et tilbud til de som vil spille litt, men som ikke vil satse på lokal 3.div fotball.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 09 May 2007, 16:40 
Offline
Forumlegende

Joined: 27 Mar 2005, 11:54
Posts: 4419
Location: Gjemselund
Et meget interessant startinnlegg. Her tar man tak i noe av det viktigste man kan diskutere i norsk fotball.

Jeg er nå i gang med min 3. sesong i KIL Fotball og har således mange meninger om det som skrives her. Jeg svarer Sigurd punkt for punkt ut fra hans punkter:

1. Jeg er selv i G13 i år, for første gang etter to år med litt eldre lag. Her har vi "bydelslag", to lag, ett Nord og et Sør. Mitt lag er Nord. Lagene er valgt ut fra geografiske hensyn i tillegg til ønsker fra enkelte av gutta og foreldrene. Lagene er to separate og har lite samarbeid. Mitt lag har spillere på svært forskjellige nivåer, men er generelt svært gode på basisferdigheter. Differensiering er derfor et nøkkelord i ei gruppe med forskjellige ferdighetsnivåer. Det kan jo diskuteres hvorvidt man burde toppet allerede på G13. Fra G14 skal det være topping med utfordrerlag og utviklingslag.

2. Hospitering: Nå foreligger det en svært god hospiteringsplan i KIL Fotball. Jeg opplever selv at hospiteringsbiten fungerer svært bra. Hospitering er et samarbeid mellom begge lags trenere, spillerens foreldre og spilleren selv. Dette er et område som har blitt mye bedre i KIL fotball.

3. Som 1. års 11er prioriterer også vi lagbygging. Samhandling, forsvarsorganisering og roller. Også noe teknisk trening, men igjen, jeg har vært svært heldig å få et lag som det allerede er lagt et godt grunnlag på. Vi har fått justert ei forsvarslinje som så ut som en trekkspillbelg til å fungere bra. Her må det repeteres og repeteres, gutta har fortsatt til tider 7er fotball i blodet. Derfor jobber vi målbevisst og tar ett steg om gangen. Noe som også er svært viktig i denne alderen er å lære dem grunnleggende holdninger. Som å møte opp presis, være seriøse under øvelsene og jobbe hardt for laget. Videre opprettholde og styrke et allerede godt miljø. Her også er det gjort en veldig god jobb tidligere.

4. Keepere: Lite felles samlinger for keepere i KIL Fotball enda, men vet at dette jobbes det med å få bedre. Internt i laget har bistand fra en tidligere keeper som har kompetanse ingen av de andre trenerne rundt vårt lag har. Så begge våre keepere får god oppfølging. Etter min mening burde hvert 11er lag ha egen keepertrener.

5. Det punktet som Sigurd viser til her har jeg selv lenge ønsket meg i KIL Fotball. Og jeg vet at flere i KIL Fotball har ønsker i den retningen. Dette kommer til å komme i KIl fotball. Kanksje ikke allerede i år, men om et år eller to vil man jobbe målbevisst med at trenere med god kompetanse tar spesielt vare på talentene.

Ellers kjenner jeg litt igjen det som Sigurd nevner med "mitt lag" og "ditt lag". Har selv opplevd negative erfaringer på det området. Men også dette er i bedring.

Jeg tror fenomenet "mitt lag" oppstår som følge av at den samme gruppa foreldre styrer laget fra de kommer inn i løkkefotballen og opp i 11er. Da blir man naturlig nok en sammensveiset foreldregruppe som skal verne om seg og sitt.

For å hindre dette i framtida er det flere i KIL Fotball som tar til orde for og ønsker at trenere som ikke er "pappatrenere" har hovedansvaret for 11er lag. Det er selvfølgelig mange trenere i KIL Fotball som både er fedre og dyktige trenere. Disse må selvsagt få anledning til å ha verv og delta rundt podens lag. Jeg har selv med meg en dyktig far rundt laget mitt. Men litt eldre opp i systemet, og spesielt på J/G16 og J/G19 bør man sette inn ambisiøse trenere som er i systemet på grunn av fotballen og ikke på grunn av en eventuell datter/sønn. Heldigvis har KIL Fotball nå dyktige trenere rundt sine eldste lag og også 4 ildsjeler som jeg kommer på i farta som ikke trener sønn/datter. Det er blant annet et par ringrever med stor kompetanse som KIL Fotball for all del må ta vare på. I tillegg til et par ambisiøse og ikke fullt så erfarne trenere.

For å trekke til seg gode trenere må man ha treneroppfølging, kompetanseheving for trenere og en målbevisst plan for å trekke til seg gode trenere og nye ambisiøse trenere. Og KIL Fotball er nå etter siste årsmøte i så positiv giv at dette er også noe som kommer etterhvert.

Jeg er optimist for framtida i KIL Fotball og glad for å være en del av en organisasjon i utvikling.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 09 May 2007, 17:04 
Offline
Trener

Joined: 04 May 2005, 19:25
Posts: 957
Location: Oslo
Høres bra ut. Treneroppfølging bør kanskje foretas av en sportslig leder.. Dessuten funker det bra med trenerforumer.

Appropos holdninger og oppmøte.. Jeg kjørte knallhardt på det. Krevde at alle skulle møte senest et kvarter før, slik at vi skulle gå gjennom treningen i garderoben før den startet. Det fungerte bra. Dessuten benket jeg de som evt møtte for sent til trening, uansett hvor viktige de var for laget. Ble ikke så veldig populær hos foreldra, men det må man tåle..:)

Det vanskeligste var å lære forsvaret når de skulle stå og når de skulle falle av. (press eller ikke press på ballfører).. Men hadde heldigvis noen lynkjappe midtstoppere, så det gikk greit selv om vi bommet på det av og til.

Dessuten kan det være vanskelig med "Shadow-play" med 13-åringer, de skjønner lite av det og blir fort utålmodige..

Jeg tror allikevel at det viktigste er at man forteller spillerne at man har en plan og at det er opp til dem om den skal lykkes eller ikke. De må ha tro på at treneren og dem sammen kan gjøre dem gode!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 09 May 2007, 18:47 
Offline
Forumlegende

Joined: 27 Mar 2005, 11:54
Posts: 4419
Location: Gjemselund
Vi er også heldigvis prisgitt midtstoppere med fart. :lol: Det er ikke alltid linja sitter. Litt rusing innimellom kan man si. Men det er jo bare å jobbe og jobbe, de tar ting veldig fort synes jeg. En utrolig alder å trene. Etter to år med halvslappe G16 spillere (2. lag..men mye moro) er det gøy å ha ei gruppe som hører og tar til seg alt som er. Lærenem alder.

Foreldrene og deres synspunkter på forskjellige ting vil alltid være der. Når det gjelder det faglige er det svært utidig av foreldrene å blande seg inn, også når det gjelder holdninger og disiplin. Om jeg skulle oppleve det i stor grad ville jeg ikke vært sein om å si ifra. Således foreligger det "foreldrevett regler" fra NFF. Det tar lang tid før foreldre venner seg av med "alle skal spille like mye" tankegangen og at det faktisk blir litt mer seriøst nå. Men det er jo viktig også å ha god dialog med dem.

Men det er grusomt irriterende når "politisk korrekte" NFF i sine instrukser vil at aldersbestemte lag sier noe om at lag skal spille seg ut av eget forsvar også når man er under press. Det der nekter jeg! Det er vranglæring av en annen verden! Å begynne å knote og småspille inne i egen 16 under press er idioti. Man lærer ikke unge fotballspillere idioti. Fotball dreier seg i stor grad om å ta riktige valg. De valgene som læres nå vil henge ved dem når de blir eldre. Samspill kan læres på hundrevis av andre måter enn å gi bort latterlige mål!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 09 May 2007, 19:24 
Offline
Trener

Joined: 04 May 2005, 19:25
Posts: 957
Location: Oslo
Jeg er faktisk en tilhenger av å hvertfall PRØVE å spille seg ut av eget forsvar. Vi trente veldig mye på å splitte midtstopperne, dvs at en midtstopper går i mot og en annen drar med seg motspillerne oppover banen. Om du da har en dyp back på utspillene, lar denne får ballen, så har den mange muligheter, for eksempel veggspill med midtstopper, midtbanespiller eller å spille på ving i fart..


Ellers kan man si som Hai Ngoc Tran sa på fotballskolen: " Aldri driple i forsvar, mala (mæle) ut."


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 09 May 2007, 20:04 
Offline
Forumlegende

Joined: 27 Mar 2005, 11:54
Posts: 4419
Location: Gjemselund
Sigurd wrote:
Jeg er faktisk en tilhenger av å hvertfall PRØVE å spille seg ut av eget forsvar. Vi trente veldig mye på å splitte midtstopperne, dvs at en midtstopper går i mot og en annen drar med seg motspillerne oppover banen. Om du da har en dyp back på utspillene, lar denne får ballen, så har den mange muligheter, for eksempel veggspill med midtstopper, midtbanespiller eller å spille på ving i fart..


Ellers kan man si som Hai Ngoc Tran sa på fotballskolen: " Aldri driple i forsvar, mala (mæle) ut."


Vi spiller med breie backer når vi setter i gang bakfra på trening, men det må øves mye på det du sier før det sitter. Inntil det sitter kan man ikke gjøre det. Ferdighetsnivået bestemmer dette. Men samtidig er det tryggere å sette i gang fra keeper, ut på back og framover enn å begynne med kortpasninger inne i egen 16 under hardt press. De må lære fornuft først, så får man trene på å bli god nok til å spille seg ut. I pressede situasjoner er det kun en ting som gjelder: Ballen langt f... i vold! Å spille i forsvar under hardt press er jo så feil som det får blitt. Hva lærer man framtidens forsvarspillere da? Er ferdighetsnivået der og man har trent veldig mye på det kan man vurdere å sette i gang fra kepper til back osv ja. Men sånt tar tid å lære. Selv United mener jeg spiller med for stor risiko bak til tider. Derfor jeg kaller dem naive iblant.

Kortpasningsspill, pasning og bevegelse, ut av pasninsgskygge etc må læres på trening først og fremst. Ballsikkerhet kombinert med fornuft har jeg velig tro på. Så seint som i går måtte jeg be keepern om kun å skyte ut fordi vi møtte et lag som presser høyt. Ergo: Fornuft.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 10 May 2007, 14:46 
Offline
Trener

Joined: 04 May 2005, 19:25
Posts: 957
Location: Oslo
Ja, det er tøft å møte lag som presser høyt i småguttklassen.. Eneste virkemidlet mot det er et par Flo-pasninger i bakrommet, så trekker de seg bakover.

Det å spile seg ut av forsvaret må være noe som ikke er forutsigbart.. Plutselig kan keeperen spille ut fra egen 5-meter, til en back, stopper, eller man setter igang med en "vipp"(noe som er vanlig i småguttklassen fortsatt?) og videre derfra..

Nå liker jeg bedre å trene angrepsspill, og det kan også starte bakfra. Jeg er en svoren 4-4-2 tilhenger, i og med at jeg mener det blir for lett å demme opp for bare en spiss... det sentrale her er hvertfall dobling på kant.. Men dette er en annen diskusjon..

Er helt enig i at fokuset hos de yngre bør være på tekniske ferdigheter og mindre på lagorganisering.. Men et godt organisert lag i de klassene, får mye gratis.


Jeg stresset også at laget alltid skal være i balanse, dvs at dersom en fra forsvarsleddet går i angrep, må en fra midtbanen ned å dekke hans plass når vi mister ballen og han ikke har kommet seg på plass..


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 10 May 2007, 14:59 
Offline
Forumlegende

Joined: 27 Mar 2005, 11:54
Posts: 4419
Location: Gjemselund
Jeg liker også i utgangspunktet 4-4-2, men mister laget midtbanen har jeg med hell brukt 4-5-1 en del ganger.

Ellers har jeg merket det selv at vi er godt organiserte i forhold til andre lag, ettersom det var noe av det første vi tok tak i etter at jeg kom inn på det laget. Vi hadde noen tidlige treningskamper der vi slapp inn aldeles grusomme mål etter tversoverpasninger foran eget mål etc. Heldigvis er det luket vekk nå.

Ellers gjør vi absolutt alle grep for å vinne kamper selv på G13. I ytterste konsekvens sette frimerke på en motstander.

Langpasninger fra stoppere med et meget godt tilslag rett i bakrom funker bra! Det har vist seg meget effektivt hos oss. Suppler med en vanvittig utholdenhet som gjør at vi "alltid" eier de siste ti minuttene så er grunnlaget lagt for en god sesong i toppen:)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 10 May 2007, 15:20 
Offline
Trener

Joined: 04 May 2005, 19:25
Posts: 957
Location: Oslo
Høres bra ut, selv om jeg ikke har så mye fokus på resultatene.. Mer opptatt av å skape en forståelse av spillet, la spillerne forstå hvorfor man skal slå langt mot høyt press, hvorfor man må sideforskyve, hvorfor man må ha 1. og 2.forsvarer, osv.. Men blir selvsagt ikke lei meg om laget vinner, men mitt fokus er ikke akkurat på det.. (selv om sikkert endel spillere ønsker det..)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 10 May 2007, 20:56 
Offline
Forumlegende

Joined: 27 Mar 2005, 11:54
Posts: 4419
Location: Gjemselund
Sigurd wrote:
Høres bra ut, selv om jeg ikke har så mye fokus på resultatene.. Mer opptatt av å skape en forståelse av spillet, la spillerne forstå hvorfor man skal slå langt mot høyt press, hvorfor man må sideforskyve, hvorfor man må ha 1. og 2.forsvarer, osv.. Men blir selvsagt ikke lei meg om laget vinner, men mitt fokus er ikke akkurat på det.. (selv om sikkert endel spillere ønsker det..)


Det har du rett i. Allle skal spille og alt det der. Og vi jobber målbevisst med å bli litt bedre hele tida. Og få til ting uavhengig av resultater. Men dette strider ikke imot å være litt smart dersom kampen er jevn... Ligger vi under mye eller leder mye fortsetter vi å prøve å spille sånn vi vil. Prøver å få inn at vi ikke må gjøre noe annereldes om vi får mål for eller imot.
Men 1-1 med ti minutter igjen. Vel..lagmoral, utholdenhet og kløkt har gitt oss 3 poeng av 3 mulige så langt:)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 10 May 2007, 21:05 
Offline
Trener

Joined: 04 May 2005, 19:25
Posts: 957
Location: Oslo
Og en jerv og slu trener på toppen av det hele? :)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 10 May 2007, 21:21 
Offline
Klubbdirektør
User avatar

Joined: 10 May 2005, 16:02
Posts: 2667
Location: Kongsvinger
Karlsen wrote:
Sigurd wrote:
Høres bra ut, selv om jeg ikke har så mye fokus på resultatene.. Mer opptatt av å skape en forståelse av spillet, la spillerne forstå hvorfor man skal slå langt mot høyt press, hvorfor man må sideforskyve, hvorfor man må ha 1. og 2.forsvarer, osv.. Men blir selvsagt ikke lei meg om laget vinner, men mitt fokus er ikke akkurat på det.. (selv om sikkert endel spillere ønsker det..)


Det har du rett i. Allle skal spille og alt det der. Og vi jobber målbevisst med å bli litt bedre hele tida. Og få til ting uavhengig av resultater. Men dette strider ikke imot å være litt smart dersom kampen er jevn... Ligger vi under mye eller leder mye fortsetter vi å prøve å spille sånn vi vil. Prøver å få inn at vi ikke må gjøre noe annereldes om vi får mål for eller imot.
Men 1-1 med ti minutter igjen. Vel..lagmoral, utholdenhet og kløkt har gitt oss 3 poeng av 3 mulige så langt:)


Godt å høre at du har tatt over et lag som vinner :lol:

_________________
Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 10 May 2007, 21:53 
Offline
Forumlegende

Joined: 27 Mar 2005, 11:54
Posts: 4419
Location: Gjemselund
Korslund wrote:
Karlsen wrote:
Sigurd wrote:
Høres bra ut, selv om jeg ikke har så mye fokus på resultatene.. Mer opptatt av å skape en forståelse av spillet, la spillerne forstå hvorfor man skal slå langt mot høyt press, hvorfor man må sideforskyve, hvorfor man må ha 1. og 2.forsvarer, osv.. Men blir selvsagt ikke lei meg om laget vinner, men mitt fokus er ikke akkurat på det.. (selv om sikkert endel spillere ønsker det..)


Det har du rett i. Allle skal spille og alt det der. Og vi jobber målbevisst med å bli litt bedre hele tida. Og få til ting uavhengig av resultater. Men dette strider ikke imot å være litt smart dersom kampen er jevn... Ligger vi under mye eller leder mye fortsetter vi å prøve å spille sånn vi vil. Prøver å få inn at vi ikke må gjøre noe annereldes om vi får mål for eller imot.
Men 1-1 med ti minutter igjen. Vel..lagmoral, utholdenhet og kløkt har gitt oss 3 poeng av 3 mulige så langt:)


Godt å høre at du har tatt over et lag som vinner :lol:


Vel Korslund. Med all respekt for det vi har opplevd i det laget vi var på, så var jo det et 2. lag med alt det det innebærer. Gode spillere hadde vi, fantastiske personligheter, og ikke fullt så seriøse holdninger og treningsvilje. Men mye moro:D Da ble det sånn det ble, 2. lag er 2. lag. Så ja nå rår jeg slik sett over et spillermateriale som er mye bedre i forhold til andre lag på samme aldersgruppe. 10-12 av de jeg har nå hadde nesten garantert vært på et 1. lag om det var inndelt i et 1. og 2. lag. Men jeg har jo lært litt på G16 2 da. Veldig mye faktisk. Lagmoral, godt humør og godt miljø for eksempel. Det beste fra dere inn i ei veldig god spillergruppe, må jo bli bra det?.

Sigurd: Både jeg og min med-trener har en ekstrem vinnervilje og hater inderlig å tape. Da bruker man de midlene som må til i kampens hete om ikke seieren allerede er i boks.

Og som sagt, man skal ikke spille kun på resultatene, vel så viktig er det å utvikle laget. Men de glade fjesene jeg møtte etter serieåpninga vår på tirsdag, en beintøff kamp i haglevær på Eidskog, de smilene gutta på laget hadde etter den bataljen sa meg at de var skikkelig glade for å vinne. Beinhard kjemping i en jevn kamp, og så fighte seg til en seier til slutt. Selv 13 åringer blir glade av det. Jeg var veldig glad på guttas vegne med en sånn positiv opplevelse og følelsen av at det lønner seg å stå på selv om man er kliss blaut og iskald og det er direkte utrivelig å spille i sånt vær. Å vinne er viktig. Det er hele fotballens grunnide. Viktig at man finner den balansen der, mellom utvikling, som man jo driver med hele tiden uansett, og viljen til å vinne. Den mentale egenskapen om å å gjennom ild og vann for poeng. Den kan også læres i den alderen.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 10 May 2007, 22:07 
Offline
Trener

Joined: 04 May 2005, 19:25
Posts: 957
Location: Oslo
Lagånd er meget viktig ja, gutta skal lære at man vinner og taper som et LAG.. Dessuten kan de jo bare venne seg til å banke Eidskog med en gang!!

Men det virker på meg som du har en meget god lagmoral.. Får håpe den fortsetter og at ingen blir noen primadonnaer.. ;) Det er noen årganger på KIL som har blitt legendariske pga sin lagånd og samhold.. Kanskje din er den neste?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 10 May 2007, 22:18 
Offline
Forumlegende

Joined: 27 Mar 2005, 11:54
Posts: 4419
Location: Gjemselund
Jeg tar det for gitt at alle trenere i 11er fotballen i KIL setter ting som miljø og lagmoral høyt. I så måte er nok ikke mitt lag unikt. Og laget har hatt et godt miljø og god moral også i 7er fotballen før jeg kom inn der. Men som du sier man vinner sammen og man taper sammen.

Alt dette henger jo sammen. Fotball er en lagidrett. Da synes jeg lagmoral henger sammen med samhandling. For å spille ut en motstander må mange jobbe sammen. For å vinne dueller, ballen og kamper må ikke 3, 7 eller 9 spillere yte sitt beste. Men 11! Alt dette henger jo sammen. Jeg tviler på at det finnes trenere i 11er fotballen som vil tillate primadonnanykker. Da vil jeg isåfall bli meget forundret.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 26 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 1 hour [ DST ]


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 25 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group