KIL Supporterklubb

Kongsvinger Supporterklubb Forum
It is currently 29 Mar 2024, 15:37

All times are UTC + 1 hour [ DST ]




Post new topic Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Author Message
 Post subject: Re: Konflikt
PostPosted: 08 Jun 2016, 11:29 
Offline
Trener

Joined: 17 Dec 2007, 12:06
Posts: 851
Location: Oslo
Det er mulig at en ekstern coach med ekspertise på konfilkthåndtering kan kobles inn?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Konflikt
PostPosted: 08 Jun 2016, 11:54 
Offline
Forumlegende
User avatar

Joined: 24 Jun 2005, 00:25
Posts: 6457
Location: Bor i Oslo, er fra Eidsvoll.
Nå er jeg så heldig å ha tilgang til Glomdalen på jobben og har fått lest hele saken der. Flott å se at man på KIL forumet har blitt nyansert og evner å se saken fra flere sider, tidligere når lignende saker har oppstått har det ofte vært to leire her inne.

Jeg mistenker ikke Henning Danielsen for å ville KIL noe vondt, hans oppgave som journalist er å rapportere om det som skjer i og rundt klubben. Men vi må huske at det vi leser i media er en konstruert sannhet basert på de kilder han snakker med. Hvor tett innpå "sannheten" saken er, vil jo da være avhengig av hva de ulike kildene har fortalt og hvordan de har oppfattet situasjonen. Som det er sagt før så har alle slike konflikter flere sider, ofte har alle involvere sin mening om det som har skjedd og så ligger sannheten ett sted midt i mellom. De fleste journalister velger også å vinkle saker slik at de oppnår ønsket effekt, og denne saken samt saken i fjor er jo vinklet sånn at de skal ramme Luis Piementa. Jeg tror ikke Kongsvinger er tjent med det.

Syns Espen uttaler seg profesjonelt i media og ønsker å løse dette internt. Også Otto som kaptein uttaler seg klokt. Luis fremstilles jo på en måte som gjør at mange vil se på ham som litt arrogant. Det er sikkert korrekt sitert, men vi må huske at han ikke har norsk/engelsk som morsmål og at man da kan velge ord og uttrykk som får ting til å høres ut annerledes enn det som er ment.

Når det gjelder det sportslige i forhold til laguttak så må Luis være sjefen. Tror også Espen er så pass profesjonell at han ikke ser dramatisk på at han ble benket på Søndag. De som var på banen gjorde en glimrende jobb. I forhold til bruk av spillere på B-lag/A-lag vil det alltid være en diskusjon, er midt oppe i den selv men på ett litt annet nivå. Det er naturlig at Luis som hovedtrener vil ha myndighet til å beslutte dette og om han blir overstyrt vil han naturlig reagere på det. Men det regner jeg med at de klarer å ordne opp på brakka på Gjemselund.

Når det gjelder sakens kjerne at Piementa blander seg inn i andres oppgaver så er det jo veldig lite konkret som nevnes i Glomdalen og det hentydes at det har skjedd flere ganger. Vanskelig for oss som utenforstående å ta stilling til dette, men er det sånn at man tråkker hverandre på tærne internt så må det også løses internt. Regner med at det har vært turbulent på brakka før med tanke på at vi har hatt sterke personligheter som Tom Nordlie, Vegard Skogheim, Jens Njøsen med fler som har jobbet der nede. OG er det sånn at man jobber i ett miljø hvor man ikke tåler trynet på hverandre, må man innse det at den eneste man kan endre på er seg selv. Så da må man bestemme seg om man kan leve med det som skjer, forsøke å løse det eller finne seg noe annet å drive med. Jeg stemmer i hvert fall på at de bør sette seg ned å forsøke å løse opp i saken.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Konflikt
PostPosted: 08 Jun 2016, 13:32 
Offline
Spiller

Joined: 30 Mar 2010, 12:27
Posts: 459
DET KOKER PÅ GJEMSELUND,og det gleder meg. man må ha rakerør. Det er god prestasjonskultur.

_________________
ALDRI KIL I 2 DIV.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Konflikt
PostPosted: 08 Jun 2016, 13:55 
Offline
Spiller

Joined: 30 Mar 2010, 12:27
Posts: 459
....og så vil jeg gratulerer Røer med 6 poeng på Glomdalen børsene, og et gjennombrudd på toppplan.

_________________
ALDRI KIL I 2 DIV.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Konflikt
PostPosted: 08 Jun 2016, 15:27 
Offline
Forumlegende

Joined: 19 Apr 2006, 12:33
Posts: 4670
Location: kongsvinger
Jeg har nå lest hele Glåmdalens artikkel.
Nå har jeg før her sagt at jeg ikke uten videre kjøper alt, den er grei.
Men - gitt at den er tilnærmet korrekt, så er min analyse.

(1) Uenighet om bruk av A-spillere på B-laget.
Trener har ikke villet bruke A på B.
Er blitt overstyrt i et tilfelle sies det.
A-spillere som har slitt benken får ikke kamåtrening eller særlig trening pga det har vært mye restitusjon pga tett program.

Kommentar:
Spillere blir ikke gode av å ikke få spille eller trene som i kamper.
Egentrening er vanskelig utover det rent fysiske.
At Røer kommer inn og storspiller viser neppe annet enn at han er av god kvalitet i seg selv.

(2) Benking av spiller
Trener mener at han valgte pga antatt best lag.
Det skrives at andre ting i alle fall veier like tungt.

Kommentar:
Laguttak kan alltid diskuteres, nærmest uansett.
Ellers i arbeidslivet er det jo slik at noen ikke får en stilling pga en personlig sak mellom parter.

(3) At ydmyking av støttepersoner fra trener
Det sies da at trener har i minst ett tilfelle ydmyket person(er) i støtteapparatet med bl.a G-dalen til stede.

Kommentar:
Dette er helt uakseptabelt.
Uten de frivillige kan ikke KIL være en klubb på slik som OBOS-nivå.


Var trener ydmyk nok - sier jo selv han er ydmyk - til å be vedkommende om unnskyldning?
Jeg aner ikke om det ble gjort.
Hvis det ble gjort, så vil den fornærmede gå fra å være underlegen til å kunne føle seg som en vinner!
Uforbeholdne unnskyldninger er svært ofte verktøy nummer 1.
Og - det viser ekte styrke hos den som gjør det.

(4) Sovende eller feig ledelse i KIL
Problemer skal tas internt.
Fint, men det er neppe noe spm har skjedd her.
Ifølge avisen er problemet med innblanding og dårlig oppførsel rimelig antatt omfattende.

Har ikke ledelsen i KIL fått dette med seg?

Og - gitt at dette er tilfelle, hvor er KILs ledelse?
Stod noen opp og ba trener holde kjeft der og da?
Ble trener i etterhånd forklart av ledelsen at slik vil vi ikke ha det og skal ikke ha det?

Eller er man kyniske / feige på den måten at man vil / tør å sette skapet på plass?
Les: De frivillige er et mindre tap å irritere, la disse bære byrden.
Selvsagt kan ikke G-dalen nevne innenfor hvilke oppgaver dette gjelder, eller personer.
Det er ultra-naivt å tro at det ikke ville kunne ramme aktuelle personer.



(4) Å blande seg inn i andres oppgaver
Dette minner oss om Tom Nordlies tid.
Om oppgaver man ikke har kompetanse til å overstyre i.
Husk at sportslig leder for et par år siden sa at man ikke ville ha kritikk av noe før sesongen var over.
I virkelighetens verden er intern åpenhet en sjelden vare.

Kommentar:
Det må jo væe lov å ha meninger om utføring av oppgaver.
Men måten det gjøres på er avgjørende.
Det kan da ifølge artikkelen synes som om det har vært mye og ikke helt elegant.
Frivillige som utfører oppgavene gjør dette med stolthet og inderlighet.
Derfor må man gå pent fram og ha en konstruktiv samtale med den / de frivillige.
Særlig når man selv, ifølge det skrevne, klager over selv å ha blitt ydmykhet.


(5) Blir litt kadaverjournalistikk (mitt uttrykk) fra Glåmdalen
Det er selvsagt greit at man tar opp tingene.
Særlig når vanlige i systemet rammes.
Spesielt interessant er det at flere skal ha uttrykt at de ikke orker mer av trenerens stil, og at det faktisk ble vurdert boikott nå ved sist kamp.

Men ved å sette om bilde av trener på forsiden av dagens avis, så er gapestokken brukt.
Bilde av trener med teksten: KIL-opprør mot Pimenta
vil etter mitt syn allerede før noe annet er skrevet generere en antipati mot vedkommende.

(6) Sluttkommentar
Som før nevnt - toppene får slåss, helst låses inne til enighet og konstruktiv harmoni oppnås - men ikke kødd med de som usynlig for de fleste bærer klubben!

Her, altså det med de i støtteeapparat – frivillige, kan det synes som om både trener og ledelse i KIL har sviktet!

På engelsk er det noe som heter: birds of a feather flock together
Vi kan kalle det at like barn leker best, eller her at topper er topper, og de nedenfor glemmes.
Det er noe rart i hele saken.

På kort sikt får vi håpe at skittentøyvasken ikke går utover kommende helgs kamp.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Konflikt
PostPosted: 08 Jun 2016, 16:38 
Offline
Forumlegende

Joined: 27 Mar 2005, 11:54
Posts: 4419
Location: Gjemselund
Ivo er opptatt av støtteapparatet og alle rundt KIL. De er selvsagt uunnværlige, de er klubbens grasrot osv.

Men de virkelige vinnere, de virkelig dyktige ledere, de leverer resultater om og om igjen. De må ha frihet til å utøve sitt lederskap på en slik måte at man kan vinne. De som kan gamet å vinne, de må få frihet til å gjøre ting på sin måte. Da kommer resultatene.

Det er ikke en kjeft i det frivillige korpset som har vunnet klubben et eneste poeng. Men tydelige trenere og ledende trenere, de kan oppnå svært gode sportslige resultater ved å være enerådende.

En kollektivisering av alle, inkludert de som styrer det sportslige, vil jo gi en holdning der kompromisser er godt nok og at man vel tekkes alle litt i stedet for å ha fokus på resultater. Intet kollektiv er sterkt uten dyktige ledere.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Konflikt
PostPosted: 08 Jun 2016, 18:41 
Offline
Klubbdirektør
User avatar

Joined: 28 Jun 2005, 22:42
Posts: 3643
Alt dette har jeg hørt om før. Nordli-Skogheim..-Bergdølmo og nå Pimenta. Det er alltid en i støtteapparatet som syter og klager vis dem blir satt litt på plass. Tåler dem ikke litt kjeft for dem heller finne på noe annet å gjøre. Blir så drit kje at det er treneren som for skylda og ingen i ledelsen som kunne ha gjort noe med dette for lenge siden. Å ikke sitte på gjerdet å vente helt til media skriver om dette. Kaller dem en gjeng amatører akkurat nå


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Konflikt
PostPosted: 08 Jun 2016, 19:01 
Offline
Forumlegende

Joined: 19 Apr 2006, 12:33
Posts: 4670
Location: kongsvinger
Karlsen wrote:
Ivo er opptatt av støtteapparatet og alle rundt KIL. De er selvsagt uunnværlige, de er klubbens grasrot osv.

Men de virkelige vinnere, de virkelig dyktige ledere, de leverer resultater om og om igjen. De må ha frihet til å utøve sitt lederskap på en slik måte at man kan vinne. De som kan gamet å vinne, de må få frihet til å gjøre ting på sin måte. Da kommer resultatene.

Det er ikke en kjeft i det frivillige korpset som har vunnet klubben et eneste poeng. Men tydelige trenere og ledende trenere, de kan oppnå svært gode sportslige resultater ved å være enerådende.

En kollektivisering av alle, inkludert de som styrer det sportslige, vil jo gi en holdning der kompromisser er godt nok og at man vel tekkes alle litt i stedet for å ha fokus på resultater. Intet kollektiv er sterkt uten dyktige ledere.


De virkelige lederne, de som er enerne, kjenner sine egne begrensninger og gjør alle rundt seg gode.
Gode på de tingene disse skal gjøre.
Gode ledere driver ikke med flisespikkeri.
Gode ledere sier ikke selv at de ydmyke.
Gode ledere sier ikke at andre beundrer dem.

Dette er kjennetegnet på middelmådige ledere som aldri blir virkelig gode ledere.
Dette er kjennetegnet på svake ledere, redde ledere.

Gode ledere rydder opp.
Dette har da etter sigende pågått så lenge at de som kalles ledere, inklusive styret, burde satt tingene på plass.
Renset lufta, ordnet opp.
Så hadde man sluppet en offentlig skittentøyvask.
De har jo ikke tatt sakene internt slik man snakker om.

Nå har man da sjansen til å vise godt lederskap.
Eller rettere sagt, nå er det nødvendig.

Nå snakker vi om virkelig gode ledere.
Men det kan vi kanskje ikke forvente på nivå 2 i Norge?


Last edited by ivo on 08 Jun 2016, 19:05, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Konflikt
PostPosted: 08 Jun 2016, 19:02 
Offline
Forumlegende

Joined: 19 Apr 2006, 12:33
Posts: 4670
Location: kongsvinger
Janko wrote:
Alt dette har jeg hørt om før. Nordli-Skogheim..-Bergdølmo og nå Pimenta. Det er alltid en i støtteapparatet som syter og klager vis dem blir satt litt på plass. Tåler dem ikke litt kjeft for dem heller finne på noe annet å gjøre. Blir så drit kje at det er treneren som for skylda og ingen i ledelsen som kunne ha gjort noe med dette for lenge siden. Å ikke sitte på gjerdet å vente helt til media skriver om dette. Kaller dem en gjeng amatører akkurat nå


Ifølge avisen er det ikke snakk om en eller annen, men det kan synes ganske så mange.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Konflikt
PostPosted: 08 Jun 2016, 23:11 
Offline
Kaptein
User avatar

Joined: 24 Jun 2005, 23:43
Posts: 617
Det positive er iallefall at konflikten ikke skyldes dårlige resultater og et lag i full oppløsning.

Nå får vi bare tro og håpe at Espen klarer å rydde opp.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Konflikt
PostPosted: 09 Jun 2016, 00:45 
Offline
Trener

Joined: 17 Dec 2007, 12:06
Posts: 851
Location: Oslo
Nå virker det som om Glåmdalen koker suppe om og om igjen på dette temaet, derfor må Espen Nystuen "på banen", dvs utale seg om hva som skjer. Pimenta har sportslig suksess og det skal derfor veldig mye til før han ryker håper jeg uavhengig at lederstil og kultur. Enkelte eller flere i frivilligapparatet kan ikke bestemme hvem som skal være eller ikke være trener for KIL Toppfotball, det vil ødelegge alt for all overskuelige fremtid. Nå må klubbens ledelse legge skandalejournalistikkens ball død og sørge for at KIL forsetter på den fine utviklingen vi har sett med Pimenta som trener!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Konflikt
PostPosted: 09 Jun 2016, 06:09 
Offline
Forumlegende

Joined: 27 Mar 2005, 11:54
Posts: 4419
Location: Gjemselund
ivo wrote:

De virkelige lederne, de som er enerne, kjenner sine egne begrensninger og gjør alle rundt seg gode.
Gode på de tingene disse skal gjøre.
Gode ledere driver ikke med flisespikkeri.


Først, det jeg sier drar jeg ut i det generelle fordi jeg ikke kjenner de individene som jobber på brakka i KIL toppfotball. Derfor, jeg snakker kun i generelle termer for ordens skyld uten at noen andre debattanter har stilt spørsmål ved dette.

De store vinnere, de ledere som oppnår resultater, de trenere som vinner.(United har jo gjort tidenes gullkupp nå nylig på managersiden, han er ikke alltid ydmyk han der) Disse enere er kun ledere for det sportslige, for sin spillergruppe og sitt lag. De bryr seg vel knapt nok om noe annet vil jeg tro og håpe. De leder jo sin lille avdeling som skal skape sportslige resultater og kun det. Hva som da skjer i megastore eller i et frivilligkorps er da i så måte ett fett. Men samtidig som de skal lede sin avdeling som skaper sportslige resultater vil jo alt de gjør og alt de involveres i være rettet mot å legge forholdene og rammebetingelsene til rette for å skape resultater.

Og tar man generelt en titt på trenere som lykkes så er de ganske så enerådende. Mitt lag i England Man Utd har hatt en gammel manager som vant og vant i årtier før han pensjonerte seg og han var mildt sagt enerådende. Så har United virkelig gjort det store nå og ansatt en som virkelig fremstår både arrogant og enerådende. Men til gjengjeld er han også beviselig en vinner (antall trofeer tilsier så).

KIL har hatt trenere som lyktes godt som dro publikum på treninger med vaffelsalg som resultat under treningene (Nordlie) og denne treneren virket også rimelig enerådende. Men du verden hva KIL fikk ut av han. Vi har nå også en trener som leverer resultater og utvikling hele tida. Ett og et halvt år med resultater og kontinuerlig utvikling sier noe om hvordan laget styres. Så la nå en trener med slike resultater få gjøre hva f.. han vil, fred han så lenge han vil bli (10 år til for min del). Han er kun god for klubben, han leverer resultater.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Konflikt
PostPosted: 09 Jun 2016, 09:12 
Offline
Forumlegende
User avatar

Joined: 24 Jun 2005, 00:25
Posts: 6457
Location: Bor i Oslo, er fra Eidsvoll.
Er vel ikke helt enig med Karlsen at man skal kunne kjøre på som man vil mot alt og alle rundt seg bare man vinner. Vanlig folkeskikk er forventet også fra dyktige ledere.

Men kan aldri tenke meg at det som har skjedd er av en så graverende art at det kvalifiserer for å kaste treneren slik noen ytret ønske om når nyheten glapp.

Dette klarer de å ordne opp i på en fornuftig måte.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Konflikt
PostPosted: 09 Jun 2016, 09:16 
Offline
Forumlegende

Joined: 19 Apr 2006, 12:33
Posts: 4670
Location: kongsvinger
Karlsen wrote:
ivo wrote:

De virkelige lederne, de som er enerne, kjenner sine egne begrensninger og gjør alle rundt seg gode.
Gode på de tingene disse skal gjøre.
Gode ledere driver ikke med flisespikkeri.


Først, det jeg sier drar jeg ut i det generelle fordi jeg ikke kjenner de individene som jobber på brakka i KIL toppfotball. Derfor, jeg snakker kun i generelle termer for ordens skyld uten at noen andre debattanter har stilt spørsmål ved dette.

De store vinnere, de ledere som oppnår resultater, de trenere som vinner.(United har jo gjort tidenes gullkupp nå nylig på managersiden, han er ikke alltid ydmyk han der) Disse enere er kun ledere for det sportslige, for sin spillergruppe og sitt lag. De bryr seg vel knapt nok om noe annet vil jeg tro og håpe. De leder jo sin lille avdeling som skal skape sportslige resultater og kun det. Hva som da skjer i megastore eller i et frivilligkorps er da i så måte ett fett. Men samtidig som de skal lede sin avdeling som skaper sportslige resultater vil jo alt de gjør og alt de involveres i være rettet mot å legge forholdene og rammebetingelsene til rette for å skape resultater.

Og tar man generelt en titt på trenere som lykkes så er de ganske så enerådende. Mitt lag i England Man Utd har hatt en gammel manager som vant og vant i årtier før han pensjonerte seg og han var mildt sagt enerådende. Så har United virkelig gjort det store nå og ansatt en som virkelig fremstår både arrogant og enerådende. Men til gjengjeld er han også beviselig en vinner (antall trofeer tilsier så).

KIL har hatt trenere som lyktes godt som dro publikum på treninger med vaffelsalg som resultat under treningene (Nordlie) og denne treneren virket også rimelig enerådende. Men du verden hva KIL fikk ut av han. Vi har nå også en trener som leverer resultater og utvikling hele tida. Ett og et halvt år med resultater og kontinuerlig utvikling sier noe om hvordan laget styres. Så la nå en trener med slike resultater få gjøre hva f.. han vil, fred han så lenge han vil bli (10 år til for min del). Han er kun god for klubben, han leverer resultater.


Det er forskjell på å være enerådene i forhold til laget, og det å rote og bråke med oppgaver andre har.
Du kan ikke sammenlikne KIL med Manchester United.
Der kunne man bla opp sjekkheftet og kjøpe det man ville.
I KIL må man sette tæring etter næring.
Derfor har sportslig leder et poeng med det med a-spillere som verken får spille eller trene nok.
Sportslig leder og de andre må tenke langsiktig samtidig.
Treneren forstår nødvendigvis ikke dette.

Nordlie?
Tja, først stakk han av midt i sesongen, og laget spilte mye bedre etter at han drog.
Så kom han og laget var virkelig godt da han tok over etter Brogeland, resten av sesongen.
Neste sesong ble etterhvert en fiasko og en kamp for å overleve.

Det er ikke det at Pimenta ikke leverer.
Men er han en god trener så klarer han å levere med folkeskikk.
Ikke kødde med de frivillige.
Han dummer seg ut, og folk ler av KIL igjen!

Brutalt sett er det han har levert til nå ikke så spesielt.
KIL vant ifjor med 20 poeng, ikke fordi laget var så veldig godt, men også fordi det ikke fantes noe som helst godt 2.lag i divisjonen.
Det i år er bra så langt, men ikke noe spesielt.
Jerv gikk fra 2.div direkte til playoff-finale.
La det være malen da.
Kvartfinale i cupen er fint, men man har hatt verdens enkleste vei, men kan jo gå helt inn.
Det gjorde også Follo og Hødd for noen år siden, og Hødd vant endog.
Så det er ikke noe enestående så langt.

Ikke så enestående at det forsvarer eventuell bølleopptreden overfor de som sørger for at klubben ellers fungerer.
Klarer man ikke det så trenger man ikke Nobelpris i psykologi for å forstå at en liten klubb som KIL tar skade av dette!

Et av verdens mest suksessrike kommersielle firmaer er SAS Institute i USA (software).
Det eies hovedsaklig av 1 person, og konkurrerer innen en av de tøffeste områdene i verden.
Der er filosofien den fundamentalt motsatte av det som det kan synes at Pimenta bedriver, nemlig at de som er satt til oppgavene best løser dem.
Pimenta blir en smågutt i sammenlikning, og burde heller få fram det beste i alle som har med laget å gjøre i stedet for å oppføre seg slik som Glåmdalen da skriver.
Gitt at dette da er rimelig korrekt.

Man sier at ingen er større enn klubben.
Det ligger faktisk mye i det.

Så nå får man rydde opp og gå videre.
Og må også Pimenta ydmyke seg, så får han gjøre det.
Dette er grunnleggende.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Konflikt
PostPosted: 09 Jun 2016, 09:37 
Offline
Forumlegende
User avatar

Joined: 24 Jun 2005, 00:25
Posts: 6457
Location: Bor i Oslo, er fra Eidsvoll.
Dette hadde jo vørt fint med noe mer konkret informasjon om hva Piementa har gjort og hva som er gjort for å rydde opp i situasjonen før han dømmes nord og ned i forhold til folkeskikk. Ikke sikkert folkeskikken i Portugal er helt lik den som praktiseres på Kongsvinger heller ;)
Ronaldo og Mourinho er vel eksempler på det (lol)


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next

All times are UTC + 1 hour [ DST ]


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 79 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group