KIL Supporterklubb

Kongsvinger Supporterklubb Forum
It is currently 16 Jun 2024, 05:16

All times are UTC + 1 hour [ DST ]




Post new topic Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Publikumspotensiale
PostPosted: 12 Sep 2006, 12:37 
Offline
Forumlegende
User avatar

Joined: 24 Jun 2005, 00:25
Posts: 6466
Location: Bor i Oslo, er fra Eidsvoll.
Forsøker å lage en liten oversikt over hvordan ståa er i Adecco ligaen når det gjelder publikumspotensiale og også det faktum at man må konkurrere med andre klubber om publikum.

Oversikten viser: Lag, Snitt tilskuere, folektall i lokalmiljøet (hjemmekomunne samt nærliggende kommuner), prosent
Så kan vi bruke denne til å diskutere hva som er realistisk å trekke til Gjemselund i Adeccoligaen.

Aalesund 9970 - 65000 - Molde og Hødd liggere i nærheten, drar 15% av folketallet
Strømsgodset 3918 - over 100 000, ingen konkurenter om publikum direkte, drar litt over 3%
Bodø/Glimt 3278 - ca. 55000, ingen direkte konkurennter om publikium, drar litt over 7%
Bryne 2503 - litt vanskelig å bergen potensialet siden en del sokner mer til Stavanger, men over 100.000 i regionen, av disse kan vel hvertfall 40.000 bo nærmere Bryne enn Viking. ca. 6% av potensialet
Sogndal 1939 - ca. 20000 - ingen direkte konkurennt om publikum, tviler på at noen drar til Bergen for å se Brann, ca. 9% ser fotball
Moss 1931 - ca. 85.000, Fredrikstad, Sparta og Follo er konkurenter om publikum, fanger opp 2% av folket
Haugesund 1834 - ca. 80.000 (en del fra Karmøy sokner sikkert mer til Stavanger) - Viking drar nok noe potensiellt publikum fra Haugesund, 2% oppsluttning
Hødd 1256 - ca. 22.000, Aalesund og Molde mulige publikumstyver, ca. 5% tilskuer oppsluttning
Hønefoss BK 1183 - ca. 75.000 - mulig Godset drar noen fra nærliggende kommuner, 1-2%
Sparta Sarpsborg 1113 - 70.000 +++, regner med at Fredrikstad drar mye fotballintreserte folk fra Særp, + at Moss tar noe, også Kvik/Halden, 1-2%
Kongsvinger 919 - ca. 52000 (underkant av 90 om vi tar med Eidsvoll og Nes), Ham Kam, LSK, VIF, Grue, Eidsvoll Turn tar sin bit av publikumskaka, 1-2% ser fotball
Pors Grenland 520 - ca. 110000, Odd drar nok mange av disse, 0% oppsluttning ;)
Manglerud Star 484 - ca. 600.000 bydelslag i Oslo og sliter med VIF, Lyn, Skeid m.fl, 0% oppsluttning ;)
Løv-Ham 469 - ca. 300.000, Brann konkurent nr. 1 her, men Fana, Fyllingen, Åsane og andre bydelslag i Bergen sikkert også konkurenter.
Follo 465 - ca. 70.000, Moss, VIF, LSK + fler drar publikum fra Follo, 0% oppslutning
Tromsdalen 398 - ca. 75.000, folk flest ser nok TIL, 0% oppslutning

KIL har ikke dårligst publikumsoppsluttning, men det er klart rom for fler og 427 som mot Follo er alt for lite, men det at Ham Kam er i eliteserien drar nok en del folk som tidligere gikk på KIL kamper til Hamar, ser jo på forumet at noen også heller ser LSK og VIF enn KIL :twisted:
Trengs noe ekstra som får folk til å krabbe ut ifra skapet og inn i supporter trøya igjen for vi vet jo at det kan komme mange fler.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 13 Sep 2006, 11:05 
Offline
Forumlegende

Joined: 19 Apr 2006, 12:33
Posts: 4670
Location: kongsvinger
ET FLOTT STYKKE ARBEID! VELDIG FLOTT!

dette viser med tall det jeg selv har sagt nioen ganger at oppslutnignen på gjemselund er ikke alltid så dårlig som vi tror. ser da bort fra follokamp f.eks. 2-3 prosent var snittet for 2004, så det er faktisk forholdsvis høyt da (1870 i snitt var det vel cirka).

vi kan sikkert skaffe andre tall ved å trekke andre grenser for hvor man hører til, men det er ikke nødvendig da dette synes å være et arbeid som der lagt FLID inn i, supert! det er ikke alle som tenker over dette, men bare ser på tallet.

det er nok riktig at Sogndalpublikum svært lite drar til Bergen, men det er ofte et par-tre fulle busser fra Førdekanten på hjemmekampene (om du ikke har tatt med det). men disse plukker også opp undervegs.......

det er ikke alle som tenker over dette, men bare ser på publikumstallet.
bor du 5 mil fra Sogndal er Sogndal stedet for toppfotball. bor du 5 mil fra Kongsvinger mot Oslo er f.eks. Lillestrøm like mye sted som Vinger om du ikke har forhold til klubben............

nok en gang, et eksklusibt stykke arbeid som vi bør ha i bakhodet når vi
ser an publikumstallet på stadion her i byen.......


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 13 Sep 2006, 12:37 
Offline
Forumlegende
User avatar

Joined: 24 Jun 2005, 00:25
Posts: 6466
Location: Bor i Oslo, er fra Eidsvoll.
bra jeg hadde lite å gjøre på jobb slik at jeg fikk tid til å lage den da ;)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 14 Sep 2006, 16:18 
Offline
Klubbdirektør
User avatar

Joined: 28 Jun 2005, 22:42
Posts: 3652
Kanskje det hadde hvert en ide at det ble ordnet med busser fra Eidskog-Odal- Kirkenær til hver hjemmekamp. Også at den tok en runde i Kongsvinger også. Hadde godt an å prøvd dette i et par kamper for å se på innteresen.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 14 Sep 2006, 17:38 
Offline
Klubbdirektør
User avatar

Joined: 09 Apr 2005, 14:47
Posts: 2723
Location: Oslo
Jeg husker en ting mtp kampen mot Ull/Kisa da KIL kjempet med samme lag opp opprykk. Folk gikk på kamp for å se om KIL virkelig kunne klare dette (seier mot Ull/Kisa og sannsynligvis opprykk)

Dette ble sagt av folk som vanligvis IKKE legger turen innom Gjemselund da KIL spiller kamp.

Kan ikke disse tenke slik nå også? Med 8 kamper igjen (?), så er KIL bare 6 poeng bak kvalifisering.

Uten at jeg tror det skjer.. Tenk om vi kunne få oppleve slike "tilstander" som da KIL møtte Ull/Kisa? Tenk det.. Det var jo til og med KØ :!: for å komme inn på stadion.

Og ikke kom å si at det er dyrt for å komme inn på Gjemselund! Veldig mange som synes dette.. Kanskje er det ikke billig, men det er ihvertfall ikke DYRT. Og ikke minst: Glem ikke at pengene går til en meget GOD sak!

_________________
Always red and white


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 15 Sep 2006, 11:04 
Offline
Forumlegende

Joined: 19 Apr 2006, 12:33
Posts: 4670
Location: kongsvinger
mange gode tanker.

man er vel minst middels interessert i fotball for å gå på kamp på stadion.
tror det er svært få som går på kamp ellers. en del kjøper kulepenner for å større og støtter i slike aksjoner, men man bruker ikke flere timer søndag ettermiddag på å gå på noe man ikke ers noe særlig interessert i, uansett om det er billig å komme inn eller ikke. svært få vil nok gå på kamå fordi KIL er et eller anses å være et reklameprodukt utad for byen.
er man ikke fotballinteressert er fotball meningsløst.

som lista til MIKEB viser så er KIL ganske så snittlig i publikumsopplsutningen for 1.div. det er liten grunn til å tro at vi vil være så mye værre eller dålrigere enn det over tid.......

folk kan ikke tvinges eller lures på kamp. neppe heller lokkes med annet enn at de kommer fordi de er interesserte i fotballen.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 15 Sep 2006, 11:43 
Offline
Grævling
User avatar

Joined: 12 Apr 2005, 00:24
Posts: 10489
Location: Kongsvinger
I Aalesund går MANGE tilskuere på kamp kun av den enkle grunn å støtte opp om noe som er bra for byen.....hvorfor skal ikke dette være mulig også i Kongsvinger?

Vi hadde selv (i stor grad) samme situasjon her på 80-tallet....så hva skal gjøres for å få noe av dette tilbake?

_________________
FORZA VINGER!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 18 Sep 2006, 07:08 
Offline
Forumlegende

Joined: 19 Apr 2006, 12:33
Posts: 4670
Location: kongsvinger
Raggen,
hvor mye av det du ikke er interessert i,,,,,,går du på av tilstelninger etc.....?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 18 Sep 2006, 09:21 
Offline
Grævling
User avatar

Joined: 12 Apr 2005, 00:24
Posts: 10489
Location: Kongsvinger
Ta deg heller en tur inn på AaFK's sider og hør med dem hvorfor folk som egentlig ikke er veldig engasjert i fotball støtter opp om klubben.....

_________________
FORZA VINGER!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 18 Sep 2006, 11:02 
Offline
Forumlegende

Joined: 19 Apr 2006, 12:33
Posts: 4670
Location: kongsvinger
Raggen,
nei, jeg bor ikke på Sunnmøre.

poenget er at ikke alle mennesker i verden synes at fotball er det store, og ikke alle som bor her er interesserte i KIL's fotballag. hva man eventuelt mener andre steder er ikke interessant.....

gi meg 3 gode grunner til at jeg skulle gått på kampene her GITT AT jeg ikke var interessert i fotball ller i KIL spesifikt:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 18 Sep 2006, 11:04 
Offline
Forumlegende
User avatar

Joined: 24 Jun 2005, 00:25
Posts: 6466
Location: Bor i Oslo, er fra Eidsvoll.
i neste hjemmekamp mot Bodø Glimt lokket speaker med en overraskelse som aldri før er sett på Kongsvinger, det må da være lokkemiddel til de sjeler som syns fotball ikke er svaret på meningen med livet ;)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 18 Sep 2006, 11:25 
Offline
Forumlegende

Joined: 27 Mar 2005, 11:54
Posts: 4419
Location: Gjemselund
Ivo: Jeg synes du maler problemstillingen litt svart/hvitt. Sikkert for å få debatten, noe som er bra idet dette er et viktig tema. Jeg tror det er sånn på Kongsvinger:

Svært få personer lever og ånder for KIL og fotball (supporterne og meningheta som alltid er på kamp)

Veldig mange folk i vårt distrikt bryr seg om KIL, de leser stoff i avisa og har mange gode minner fra Tippeligadagene. Et lite fåtall av disse kan ta med seg noen kamper i sesongen, særlig om KIL er i siget. Det store flertallet av innbyggerne må ha noe helt ekstraordinært før de kommer på kamp. Som for eksempel Ull/Kisa kampen eller et opprykk. Disse må KIL Toppfotball jobbe på spreng for å lokke på kamp. Det er disse menneskene jeg vil kalle for potensielle tilskuere. Og de er MANGE! Nei jeg er ingen statistiker og har ikke tall på mine påstander. Men man går da ikke helt rundt i svime heller når man bor på Vinger og blir snakka fotball med.


Det er nok en veldig liten del av Kongsvingers innbyggere som ikke bryr seg om fotball og KIL i det hele tatt. Dette er en gruppe man kan glemme å appellere til.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 18 Sep 2006, 12:03 
Offline
Grævling
User avatar

Joined: 12 Apr 2005, 00:24
Posts: 10489
Location: Kongsvinger
ivo wrote:
Raggen,
nei, jeg bor ikke på Sunnmøre.

poenget er at ikke alle mennesker i verden synes at fotball er det store, og ikke alle som bor her er interesserte i KIL's fotballag. hva man eventuelt mener andre steder er ikke interessant.....

gi meg 3 gode grunner til at jeg skulle gått på kampene her GITT AT jeg ikke var interessert i fotball ller i KIL spesifikt:


Nei.....jeg gir opp!

Men som Karlsen nevner....når det kommer 5000 tilskuere til kamp i 2. divisjon mot Ull/Kisa, 4000 mot Lillehammer og 3500 i en tv-sendt kamp mot Glimt om kvalifisering til TL....så sier det seg selv at det er potensial for mer enn litt over 400 stk som det var mot Follo.

....Vi får vel heller nøye oss med at vi har utrolige mengder medgangssupporter, og jobbe for å få flere av disse tilbake til Gjemselund, selv om vi ikke spiller for opprykk og medaljer.

_________________
FORZA VINGER!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 19 Sep 2006, 07:05 
Offline
Forumlegende

Joined: 19 Apr 2006, 12:33
Posts: 4670
Location: kongsvinger
Raggen da,

kan du ikke nevne 3 grunner til at man burde gå å se KIL, så er det stusselig........det er ikke noe å rope KIL som et mantra......

nå er du litt stusselig. du støtter Skogheims utsagn om folk her, men klarer ikke å nevne 3 grunner for hvorfor folk skulle komme.......


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 19 Sep 2006, 07:11 
Offline
Materialforvalter

Joined: 15 Aug 2006, 11:09
Posts: 84
ivo wrote:
Raggen da,

kan du ikke nevne 3 grunner til at man burde gå å se KIL, så er det stusselig........det er ikke noe å rope KIL som et mantra......

nå er du litt stusselig. du støtter Skogheims utsagn om folk her, men klarer ikke å nevne 3 grunner for hvorfor folk skulle komme.......


Unnskyld meg, men hva er egentlig poenget ditt? Har du ikke fått det frem allerede?

_________________
To dare is to do!


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 1 hour [ DST ]


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 50 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group